Resolució
Q-00856/2008 Disconformitat amb la política d'assignació de places de necessitats educatives específiques a Sant Adrià de Besòs per fomentar la segregació escolar.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 21/02/2008
Data de l'últim moviment 01/07/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Les persones interessades, representants de les associacions de pares i mares d'alumnes de diversos centres públics de Sant Adrià del Besòs, es queixen de la segregació escolar que presumptament pateix del municipi. 

Concretament, manifesten que alguns centres educatius públics tenen una concentració elevada d'alumnat amb necessitats educatives específiques (en endavant NEE) i que la política d'assignació de places escolars ha tendit a reproduir aquesta situació. Els promotors diuen que es fan ampliacions de ràtio i grups a centres concertats, mentre que hi ha places vacants en centres públics, de manera que la matrícula viva s'escolaritza als centres públics amb vacants. Així, expliquen el cas de l'increment d'una tercera línia al centre Sant Gabriel els cursos 2007-2008 i 2008-2009.

Les dades que aporten del passat curs escolar constaten que els centres concertats concentren el 58% d'alumnat del municipi, i només el 30% de la matrícula viva.

Contingut

El Departament d'Ensenyament assenyala que els criteris tinguts en compte per autoritzar un grup més de P3 al centre Sant Gabriel van ser que es tractava del centre més sol·licitat, que es troba ubicat a la zona on resideixen la majoria de les famílies que sol·licitaven plaça escolar, i que l'edifici i les instal·lacions d'aquest centre permetien ubicar correctament un grup més d'alumnat d'aquesta edat.

Pel que fa a l'obertura d'un grup de P4 a l'escola Sant Gabriel i al fet que, en canvi, el curs anterior s'hagués obert una línia més a l'escola Catalunya, assenyala que aquesta escola queda més allunyada del centre i moltes famílies no volen anar-hi i prefereixen el centre Sant Gabriel. S'afegeix que, en conseqüència, un cop ateses les reclamacions de les famílies, el grup de P3 de l'escola Sant Gabriel va veure augmentada la ràtio. També s'assenyalava que aquests increments els decideix la Direcció dels serveis territorials i atenen circumstàncies especials com ara NEE, de salut, agrupament de germans, etc., i sempre s'han de posar al servei d'una escolarització de l'alumnat millor i més equilibrada, atenent les circumstàncies de cada cas.

Atesa aquesta informació, el Síndic recorda que l'increment de grups als centres i la planificació de l'oferta de llocs escolars ha de tenir en compte altres criteris d'interès general, a banda de la demanda rebuda per cada centre. 

En aquest sentit, tant la Llei orgànica d'educació com la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació (en endavant LEC), fan referència a la necessitat d'harmonitzar els drets individuals amb l'obligació de les administracions públiques de garantir el dret de tots a l'educació. Les preferències de les famílies no han de constituir l'únic element per valorar. D'acord amb això, es disposa que "la programació ha de garantir la qualitat de l'educació i una adequada i equilibrada distribució dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu que propiciï la cohesió social (article 44 de la LEC).

A més, el Síndic recorda que entre els principis que regeixen el sistema educatiu s'inclou la integració de tots els col·lectius basada en la coresponsabilitat de tots els centres sostinguts amb fons públics, i el principi de responsabilització de tots els centres en l'escolarització equilibrada dels alumnes, especialment dels que presenten necessitats específiques de suport educatiu.

En aquest cas concret, el Departament no ha facilitat les dades referents al percentatge d'alumnat amb NEE a P3 per centres al municipi que s'havia demanat. Tot i això, l'autorització d'increments de ràtio al centre més demanat, com sembla que ha succeït en aquest cas, i el manteniment de places vacants concentrades en determinats centres determinen que aquests últims hagin d'assumir l'alumnat que es vagi incorporant al llarg del curs i que no es produeixi una distribució equilibrada de l'alumnat amb NEE.

D'acord amb això, i atès el temps transcorregut, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que actualitzi la informació sobre l'oferta de places inicial i final de 2011, el nombre d'alumnes matriculats i el percentatge d'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu per centres.

En la resposta del Departament d'Ensenyament, s'exposen les mesures que s'han dut a terme per distribuir equitativament l'alumnat amb necessitats educatives específiques. Atès que encara hi ha centres del municipi que presenten nivells de concentració de l'alumnat amb més dificultats d'escolarització que altres, el Síndic reitera al Departament la importància de continuar vetllant per aquesta distribució equitativa i d'intensificar, si convé, les mesures que l'afavoreixen.

El Síndic també ha recordat al Departament d'Ensenyament que, si bé l'ordenament jurídic l'estableix com a dret, la llibertat d'elecció de centre no és un dret il·limitat, ni té un caràcter absolut, entre d'altres motius perquè el fet d'aplicar-lo de manera incondicionada deriva en la vulneració de drets educatius bàsics, com el de la igualtat d'oportunitats educatives dels infants. 

Un cop fet aquest recordatori amb caràcter general, a fi que sigui tingut en compte en la planificació futura del procés d'admissió d'alumnat, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/03/2008 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/05/2008 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/05/2008 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/12/2008 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/03/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/05/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/09/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/02/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/11/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/03/2011 Departament d'Ensenyament Resolució
25/03/2011 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
30/05/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
01/07/2011 Departament d'Ensenyament Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures dels alumnes i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya- DOGC.4670 (06/07/2006)
Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació - DOGC.5422 (16/07/2009)
Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació- BOE.106 (04/05/2006)