Resolució
Q-00857/2011 Queixa per la tramitació d'una reclamació per mala praxis assistencial a l'Hospital de Bellvitge

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Responsabilitat patrimonial
Data d'inici 17/02/2011
Data de l'últim moviment 03/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca d'informació amb relació a la tramitació d'una reclamació per mala praxis assistencial a l'Hospital de Bellvitge, que inicialment va presentar al Servei Català de la Salut. 

Exposa que va haver d'adreçar-se a un centre privat perquè l'atenció inicial a l'Hospital de Bellvitge va ser, al seu criteri, incorrecta. Afirma també que pateix seqüeles arran d'aquella atenció, si bé no en precisa l'abast ni quantifica el dany.

Contingut

D'acord amb la informació rebuda, la reclamació es va tramitar i resoldre -en sentit desestimatori- d'acord amb el procediment de rescabalament de despeses regulat a l'article 4.3 del Reial decret 1030/2006, de 15 de setembre, pel qual s'estableix la cartera de serveis comuns del sistema nacional de salut i el procediment per a la seva actualització. 

Un cop valorada aquesta resposta, el Síndic indica que discrepa de l'opció adoptada ja que la promotora va presentar una reclamació per danys i el seu fonament no era que la reclamant s'havia adreçat a un centre privat per una necessitat ?d'assistència urgent, immediata i de caràcter vital?, únic supòsit en què el sistema sanitari públic s'ha de fer càrrec del cost de l'atenció privada, sinó una pràctica assistencial que la reclamant considera incorrecta en un centre assistencial públic. 

Per tant, el Síndic considera que el que calia era valorar l'atenció prestada i el dany al·legat, d'acord amb el règim de responsabilitat patrimonial derivada de mala praxi assistencial. En aquest sentit, el fet que el dany al·legat coincideixi amb el cost de l'assistència prestada no comporta que la reclamació s'hagi de tramitar com a rescabalament de despeses, sinó que el que és determinant de la qualificació com a responsabilitat patrimonial és que la reclamant considera que hi ha una atenció inadequada al sistema sanitari públic i que aquesta atenció li ha ocasionat una despesa indemnitzable. 

D'acord amb les consideracions anteriors, el Síndic entén que la reclamació de la promotora de la queixa havia d'haver estat qualificada com a reclamació de responsabilitat patrimonial, i tramitada i resolta d'acord amb el règim de responsabilitat patrimonial establert a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i el procediment establert al Reglament dels procediments de les administracions públiques en matèria de responsabilitat patrimonial, aprovat pel Reial decret 429/1993, de 26 de març.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/03/2011 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/05/2011 Institut Català de la Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/01/2012 Servei Català de la Salut SCS Segona reiteració / Obstaculització
19/01/2012 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/06/2012 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/02/2014 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
22/04/2014 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació
02/06/2014 Departament de Salut Irregularitat
02/06/2014 Servei Català de la Salut SCS Irregularitat
02/06/2014 Institut Català de la Salut Irregularitat
03/06/2014 Departament de Salut Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
03/02/2015 Departament de Salut Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
08/07/2015 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
13/07/2015 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
22/10/2015 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
03/11/2015 Departament de Salut Seguiment finalitzat