Resolució
Q-00861/2011 disconformitat amb el criteri de desempat en el procés de preinscripció escolar que s'aplica en el cas d'alumnat que hagi tingut el pare, la mare, els tutors o els germans escolaritzats al centre

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 17/02/2011
Data de l'últim moviment 21/12/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el criteri de desempat en el procés de preinscripció escolar que s'aplica en el cas d'alumnat que hagi tingut el pare, la mare, els tutors o els germans escolaritzats al centre.

Exposa que és antiga alumna de l'escola Príncep d'Espanya, del Prat de Llobregat, i lamenta que, a diferència de les altres famílies, no podrà fer ús dels punts complementaris perquè la seva escola es va reconvertir en un institut, de manera que ella tindrà menys opcions d'accedir a una escola de la seva zona que altres famílies que es troben en la mateixa situació.

Contingut

Després d'estudiar aquest assumpte amb deteniment, i atesa la promptitud del procés de preinscripció, el Síndic fa les consideracions següents al Departament d'Ensenyament:

1. Normativa aplicable

La Convenció de la Unesco, aprovada el 14 de desembre de 1960, relativa a la lluita contra les discriminacions en matèria d'ensenyament, defineix a l'article 1 que és discriminatori en matèria d'ensenyament "tota distinció, exclusió, limitació o preferència fonamentada en la raça, el color, el sexe, l'idioma, la religió, les opinions polítiques o de qualsevol altra índole, l'origen nacional o social, la posició econòmica o el naixement, que tingui per finalitat o per efecte destruir o alterar la igualtat de tracte en l'esfera de l'ensenyament?.

L'article 21 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que totes les persones tenen dret a una educació de qualitat i a accedir-hi en condicions d'igualtat.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE) estableix que les administracions educatives han de regular I'admissió d'alumnes en centres públics i privats concertats de tal manera que es garanteixi el dret a l'educació, l'accés en condicions d'igualtat i la llibertat d'elecció de centre per pares o tutors. Aquesta norma defineix els criteris de prioritat en l'accés als centres docents, els quals han estat recollits en l'article 47 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació (en endavant LEC): "Els criteris de prioritat mai no poden comportar discriminació per raó de naixença, raça, sexe, religió, opinió, llengua o qualsevol altra condició o circumstància personal de l'alumne o alumna o de la seva família."

L'article 46 de la LEC estableix que el Govern ha de regular el procés d'accés als centres i que aquest procés es regeix pels principis d'equitat, inclusió educativa, foment de la cohesió social i respecte al dret d'elecció de centre dins l'oferta educativa disponible en cada moment.

El Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics disposa que en cas d'igualtat de puntuació de les sol·licituds, s'han d'aplicar els criteris complementaris de tenir la condició legal de família nombrosa (i la condició de monoparental, a partir de la Llei 18/2003, de 4 de juliol) i el de tenir una malaltia crònica que afecti el sistema digestiu, endocrí o metabòlic de l'alumne, inclosos els celíacs. 

2. Caràcter discriminatori de la mesura

L'establiment de criteris complementaris o de desempat forma part de la regulació del procés d'accés als centres que presten el Servei d'Educació de Catalunya, que es regeix pels principis d'equitat, inclusió educativa, foment de la cohesió social i respecte al dret a l'elecció de centre dins de l'oferta educativa disponible en cada moment (article 46.1 de la LEC). Aquests criteris complementaris, en la mesura que signifiquen una discriminació positiva de determinats col·lectius, han d'estar justificats de forma objectiva i raonable.

En el cas del nou criteri en cas d'empat aprovat per acord de Govern de 25 de gener de 2011, que dóna prioritat a l'alumna que hagi tingut pare, mare, tutor o germans escolaritzats al centre per al qual es presenta la sol·licitud, s'al·lega com a justificació que "és convenient valorar altres circumstàncies que tinguin en compte la implicació de les famílies amb l'acció educativa dels centres. 

Tanmateix, la prioritat a l'alumnat esmentat no té una justificació objectiva i raonable i és incongruent i desproporcionada amb la finalitat perseguida. Per tant, es tracta d'un criteri que introdueix una discriminació per raó de naixença, prohibida per la LEC, a l'article 47.7.

3. Efectes negatius de la mesura sobre la coresponsabilitat dels centres en l'escolarització equilibrada d'alumnat

En la línia de les consideracions anteriors, la mesura també pot tenir efectes negatius en l'equitat dels sistema educatiu i en la seva cohesió social, ja que limita la capacitat de fer efectiva la coresponsabilització de tots els centres en l'escolarització d'alumnes de tots els col·lectius, tal com preveu el principi rector del sistema educatiu establert en l'article 2.1 c) de la LEC.

Cal tenir present que tot i haver-hi una reserva de places per a alumnat amb necessitats educatives específiques, aquest nou criteri no pot ser aprofitat pels alumnes d'origen immigrat, que no tenen progenitors amb experiència en el nostre sistema educatiu.

En definitiva, des del moment en què restringeix les opcions de tria de l'alumnat d'origen immigrat -que tendeix a concentrar-se en centres amb baixa demanda autòctona- i que amplia les opcions de tria de les famílies autòctones, aquesta mesura pot reforçar la segregació present al sistema educatiu.

4. Impacte sobre la reproducció de les desigualtats dels grups socials en l'escolarització

La incorporació d'un criteri que fomenti l'escolarització dels alumnes a les escoles on van ser escolaritzats prèviament els progenitors afavoreix que els centres continuïn tenint una composició socialment homogènia. Els centres connotats socialment per escolaritzar alumnat d'un determinat origen social troben en aquest criteri una oportunitat per reproduir en el temps l'origen social del seu alumnat.

La potència que té la instauració d'aquest criteri en la reproducció de les desigualtats d'origen social es constata en comprovar com pot penalitzar els alumnes amb progenitors que han modificat la seva residència cap a indrets socialment més afavorits. Aquests alumnes, com que no tenen familiars de primer grau que hagin estat escolaritzats en centres de la zona, tindran menys opcions d'accedir als centres amb més demanda que ofereixin millors oportunitats educatives.

6. Suggeriment del Síndic de Greuges

El Síndic de Greuges ha analitzat l'Acord GOV/9/2011, de 25 de gener, d'aplicació dels criteris complementaris per resoldre situacions d'empat en el procés de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2011-2012 que ha inclòs un nou criteri en cas d'empat: que l'alumnat hagi tingut pare, mare, tutor o germans escolaritzats al centre per al qual es presenta la sol·licitud.

De l'anàlisi efectuat se'n desprèn que aquest nou criteri:

1. Introdueix una discriminació per raó de naixença, prohibida per la Llei d'educació de Catalunya, article 47.7 per estar mancat d'una justificació objectiva i raonable, en relació amb la finalitat i efectes de la mesura considerada.

2. Es tracta d'una mesura que no afavoreix l'accés a una educació de qualitat en condicions d'igualtat (article 21 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya) i l'accés en condicions d'igualtat als serveis públics (article 30 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya).

3. Pot tenir efectes negatius en l'equitat del sistema educatiu i en la seva cohesió social, ja que limita la capacitat del sistema per fer efectiva la coresponsabilització de tots els centres en l'escolarització i integració de tots els col·lectius, tal com preveu el principi rector establert en l'article 2.1 c) de la LEC.

4. Pot contribuir a reproduir les desigualtats dels grups socials en l'escolarització.

5. Suposa la derogació singular d'un reglament per un acord govern, infringint el principi de jerarquia normativa, obviant participació dels sectors afectats, en especial del Consell Escolar de Catalunya.

Per aquestes raons, el Síndic suggereix al Govern de la Generalitat que suprimeixi el nou criteri complementari per resoldre situacions d'empat en el procés de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2011-2012, d'atorgar una puntuació de 5 punts a l'alumnat que hagi tingut el pare, la mare, els tutors o germans escolaritzats al centre per al qual es presenta la sol·licitud, introduït per l'Acord GOV/9/2011, de 25 de gener, d'aplicació dels criteris complementaris per resoldre situacions d'empat en el procés de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2011-2012.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/03/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/06/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/10/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració posterior a la primera
20/01/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/02/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/10/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/10/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/12/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/12/2012 Departament d'Ensenyament Resolució

Expedients Relacionats

AO-00419/2011