Resolució
Q-00871/2010 Manca de resposta a una sol·licitud de revisió del reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis vinculats

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Gent gran
Data d'inici 25/02/2010
Data de l'últim moviment 12/02/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de l'antic Departament d'Acció Social i Ciutadania a la sol·licitud de revisió del reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis vinculats que va presentar en data 11 de novembre de 2008 a nom del seu pare.

El promotor assenyala que està conforme amb l'atenció que ha rebut el seu pare però no troba raonable que s'hagi suspès el tràmit del seu programa individual d'atenció (en endavant PIA) quan el centre en què ha ingressat ha estat triat seguint els criteris recomanats per l'equip professional que el tractava.

Contingut

La situació que es planteja en aquest cas es pot encabir dins de les problemàtiques derivades de la manca de regulació del procediment per establir el PIA i, concretament, del procediment per reconèixer el dret a la prestació econòmica vinculada a servei (establert a la Llei 39/2006, de 14 de desembre), a la qual cosa s'ha fet referència en la tramitació d'altres expedients individuals i, especialment, en l'actuació d'ofici 2677/2010.

Tal com es va indicar en la resolució d'aquesta actuació d'ofici, de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, es desprèn que les prestacions d'atenció a la dependència poden tenir la naturalesa de serveis i de prestacions econòmiques i, en tot cas, els serveis han de tenir caràcter prioritari davant de les prestacions econòmiques. 

El Síndic entén que en casos com aquest correspon reconèixer el dret a un servei residencial o sociosanitari (segons criteri dels professionals) i no el dret a una prestació econòmica vinculada al servei. Aquesta prestació s'hauria de reconèixer solament quan no sigui possible l'accés a un servei públic o concertat d'atenció i cura. 

Així doncs, el Síndic entén que en aquest cas s'hauria de seguir el procediment establert en el Protocol de gestió del PIA a fi i efecte de concretar els drets i les prestacions que corresponguin a la persona interessada en atenció a la seva situació de dependència i d'acord amb l'oferta de places adequades a la seva situació i disponibles a la xarxa pública.

En cas que no hi hagi disponibilitat de serveis a la xarxa pública, s'haurien d'aplicar les previsions recollides en el Protocol per establir si la persona interessada pot ser beneficiària d'una prestació econòmica vinculada a servei. 

D'acord amb el Protocol de gestió del PIA, perquè les persones tinguin dret a una prestació econòmica vinculada a servei cal que el centre residencial on es trobin estigui degudament acreditat per atendre persones en situació de dependència.

Pel que fa a les persones ingressades en un centre no registrat o que han ingressat després de l'1 de gener de 2009 en un centre privat (sense conveni de concertació o col·laboració amb el Departament), el Protocol estableix que ?cal notificar a la persona que, a fi de poder elaborar el PIA, és necessari que acrediti, en el termini de 10 dies, que ha fet reserva a tres centres de la Xarxa pública de serveis socials i que comuniqui que ja ocupa una plaça en un centre acreditat en un termini de 3 mesos. No es podrà elaborar el PIA fins que ocupi una plaça de servei d'un centre de la Xarxa pública de serveis socials. Excepcionalment, i de forma transitòria, en cas d'impossibilitat d'accés en el termini fixat per a una de les places amb suport públic, el/la TS responsable del PIA podrà proposar una prestació econòmica vinculada a una plaça privada d'algun dels centres als quals hagi fet reserva de plaça de servei. Si transcorregut 3 mesos no es té cap resposta o no ha passat a ocupar una plaça del Sistema, s'iniciarà procés de caducitat?. 

En el cas concret de la persona interessada, no se la va informar d'aquests criteris en el moment que va tramitar la reserva de plaça en els centres proposats per l'Administració.

Segons el que s'estableix al punt 3.5.a.2 del Protocol, doncs, ?si transcorregut 3 mesos [des que el/la TS proposa concedir una prestació econòmica vinculada a servei] es comprova que no es pot elaborar el PIA perquè no es té cap resposta [perquè la persona dependent no ha presentat les reserves de plaça en centres de la xarxa pública] o no ha passat a ocupar una plaça del Sistema, s'iniciarà procés de caducitat?.  

Aquesta previsió s'adequa al que estableix l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, d'acord amb el qual l'Administració està obligada a dictar resolució expressa en tots els procediments i a notificar-la i, en els casos de prescripció, renúncia del dret, caducitat del procediment o desistiment de la sol·licitud, la resolució consistirà en la declaració de la circumstància que concorri en cada cas, amb indicació dels fets produïts i les normes aplicables. 

Ara bé, el Síndic considera que la caducitat del procediment no pot ser la conseqüència administrativa d'un procediment de dependència en què no és possible proposar un servei adequat a la persona dependent, atesa, d'una banda, la manca de places en la xarxa pública i, de l'altra, el fet de la titularitat privada del centre en què es troba. 

Per això, el Síndic entén que el procediment d'establiment del PIA en els casos de persones ingressades en centres privats s'ha de resoldre en tot cas, i, si escau, aplicant l'excepció referida al punt 3.5.a.2 del Protocol de gestió PIA. 

Atès tot el que s'ha exposat, el Síndic recorda la necessita de dictar, com més aviat millor, una resolució expressa en el cas del pare del promotor, tenint en compte la previsió establerta en el punt 3.5.a.2 del Protocol de gestió PIA. 

Concretament, i atès que, d'una banda, la persona interessat ha actuat de manera diligent des del moment en què es va iniciar l'expedient de reconeixement de la situació de dependència, i, de l'altra, han passat més de nou mesos des de la data en què la persona interessada va formalitzar les reserves de plaça a dues residències, el Síndic demana al Departament de Benestar Social i Família que estudiï la possibilitat de concedir-li, transitòriament i mentre no hi hagi un servei de la xarxa pública disponible, una prestació econòmica vinculada a servei, en cas que es comprovi que en les residencies en què ha reservat plaça hi ha disponibilitat de plaça privada.

Tramitació

Data Administració Tràmit

24/03/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/07/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/04/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/07/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/08/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/02/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
19/04/2012 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
12/02/2013 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència- BOE.299 (15/12/2006)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)