Resolució
Q-00880/2011 Disconformitat amb l'atenció educativa que reben els infants i joves amb altes capacitats intel·lectuals

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 17/02/2011
Data de l'últim moviment 31/12/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb els dèficits en l'atenció educativa als infants i joves amb altes capacitats, situació que, segons exposa, afecta el 12-15% de la població.

Contingut

Aquest assumpte ja ha estat abordat en ocasions anteriors. En el marc d'aquestes queixes, el Síndic va reiterar la seva preocupació per la manca d'una regulació específica, que sí que existeix en altres comunitats autònomes i països europeus.

L'any 2011, el Síndic va tornar a exposar la necessitat de regular de manera específica els alumnes amb altes capacitats, tal com estableix la Llei d'educació de Catalunya, especialment pel que fa a la concreció i determinació de les mesures ordinàries, extraordinàries i excepcionals a adoptar; els criteris establerts per a l'adopció de les mesures que s'hagin determinat; la regulació dels procediments a seguir per a la detecció i la identificació de les necessitats educatives associades a les altes capacitats intel·lectuals, i el procediment de l'avaluació pedagògica i per al seguiment de les mesures adoptades.

En l'informe tramès pel Departament d'Ensenyament es feia referència a la normativa sobre l'ordenació curricular, en què es donen orientacions i criteris per atendre la diversitat i per respondre a les diferents necessitats dels alumnes, criteris per als alumnes que presenten un desajustament amb les propostes educatives, i també orientacions que cal tenir en compte per als alumnes amb altes capacitats o sobredotació. També s'informava sobre la previsió de mantenir una dotació de professorat als centres per tal d'atendre l'alumnat que ho necessiti, per mitjà de suport escolar personalitzat (SEP).

Finalment, el Departament feia esment del document ?Orientacions per a l'organització dels centres en la gestió dels recursos per al suport escolar personalitzat a l'educació infantil i primària?, de 31 de març de 2011, on es recollien les orientacions de la nova ordenació del temps escolar a totes les escoles públiques de Catalunya per al curs escolar 2011-2012, en les quals es diu que l'alumnat amb altes capacitats que necessita una atenció singularitzada pot rebre aquest suport escolar personalitzat de manera individualitzada o en grup reduït, i que, si bé en general aquest suport no ha de comportar treure'l del grup-classe, també es preveu la possibilitat de fer-lo en horari postlectiu, sempre que es consideri convenient.

Quant a les previsions de futur, el Departament apuntava que manca: elaborar pautes d'actuació i criteris perquè el PEC de cada centre inclogui elements metodològics i organitzatius per atendre els alumnes amb altes capacitats; elaborar protocols per a la identificació de les altes capacitats i l'atenció metodològica adequada; i elaborar un calendari de regulació específica de les mesures previstes ajustat a les previsions de desplegament de la Llei d'educació de Catalunya. En aquest sentit, el Departament assenyalava que les regulacions específiques en aquesta matèria s'han d'adaptar al desplegament del marc normatiu general.

En vista d'això, el Síndic observa que s'ha avançat en la regulació de l'atenció educativa als alumnes amb altes capacitats a Catalunya, però entenc que la normativa esmentada i les diferents instruccions del Departament requereixen ser desplegades segons estableix la Llei d'educació de Catalunya, a fi de donar més concreció a l'atenció educativa als alumnes amb altes capacitats i sobredotació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

31/03/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/08/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/07/2012 Departament d'Ensenyament Resolució
31/12/2012 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat