Resolució
Q-00884/2011 Queixa referida a la problemàtica que afecta els alumnes de quart de primària d'una escola de Caldes de Montbui.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Assetjament escolar
Data d'inici 21/02/2011
Data de l'últim moviment 05/10/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Els promotors de la queixa exposen que un dels alumnes del grup on estan escolaritzats els seus fills és violent i fa dos anys que agredeix als companys de forma física i verbal així com també als professors. Es mostren disconformes amb l'actuació del centre escolar perquè consideren que és insuficient per poder aturar aquesta situació i poc transparent pel què fa a la informació facilitada als pares.

Contingut

Dels informes tramesos pel Departament d'Ensenyament el Síndic observa que en la valoració de la tutoria i de la direcció del centre es feia constar que si bé l'esmentat alumne tenia problemes conductuals, aquests no eren de la gravetat que referien els pares, que no es tractava d'un alumne més conflictiu que altres de l'escola i que la seva evolució era bona.
Al seu torn, la Inspecció educativa valorava que s'havia criminalitzat l'alumne com un perill constant pels altres, quan de la informació de l'escola es podia deduir que malgrat l'alumne tenia problemes conductuals i de relació amb el grup, entrava dins la normalitat del què succeeix en els centres de primària. D'altra banda, de les signatures de pares recollides, la Inspecció considera que són irrellevants perquè algunes no tenien nom, altres no tenien signatura i perquè es feien acusacions relatives a l'alumne que no tenen fonament perquè no són presents a l'aula.

Davant aquesta informació el Síndic efectua les següents consideracions:

En primer lloc observa una percepció discrepant respecte de la perillositat de les conductes de l'alumne per a la integritat física dels companys entre la que tenien l'escola i els serveis educatius i la que tenien els pares i les mares.

En segon lloc, si bé els pares es mostren molt preocupats pel clima de l'aula derivat de les intimidacions de l'alumne, per part de l'escola i de la inspecció es considera que la situació que planteja aquesta queixa és habitual en l'educació primària.

Seguidament, el Síndic entén que la queixa es refereix tant a la manca de resolució de la situació com, sobretot, al tracte rebut per part de la direcció de l'escola i puntualitza que a la institució van arribar vint-i-dues signatures, totes elles amb el DNI de la persona.

D'altra banda, observa que des de l?escola i els altres serveis educatius es van realitzar nombroses accions en què es reflecteix un interès per aconseguir una bona evolució de l'alumne, amb la comprensió de la seva situació personal, de l'origen del seu malestar i dels problemes per adaptar-se al context escolar actual. 

Per tant, el Síndic no aprecia una actuació irregular per part del centre però no menysté tampoc la preocupació legítima de pares i mares d'alumnes pel clima escolar i perquè els seus fills gaudeixin d'un entorn segur i que faciliti l'aprenentatge, la bona convivència i el benestar personal necessaris per al seu correcte desenvolupament.

En conseqüència, el Síndic considera que potser va fallar la comunicació de l'escola amb la resta de pares i mares, que va derivar en un conflicte que s'hauria pogut evitar si haguessin estat escoltats i haguessin disposat d'una informació regular de com evolucionava el clima de la classe, sense que això afectés la deguda privacitat de la situació de l'infant.

Finalment i en tant que l'alumne en qüestió està escolaritzat en una altra escola en aquest curs tot just començat, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que, amb caràcter general, es facin els esforços necessaris per a la bona integració escolar d'un alumne que presenta problemes d'adaptació al medi escolar, amb l'escolta als pares i mares dels companys d'aula i amb la comunicació continuada amb tots ells, amb l'objectiu d'aconseguir el clima escolar desitjable.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/03/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/05/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/06/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/10/2011 Departament d'Ensenyament Resolució