Resolució
Q-00884/2012 Disconformitat amb un procediment de revisió de grau i nivell de dependència

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Gent gran
Data d'inici 09/02/2012
Data de l'últim moviment 25/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el procediment de revisió del seu grau i nivell de dependència.

Exposa que va sol·licitar el reconeixement de la seva situació de dependència en data 18 de juny de 2007. En data 16 d'octubre de 2007 se li va reconèixer un grau I nivell 1 de dependència, que es va revisar a instància de la persona interessada, i en data 26 de juny de 2009 se li va reconèixer un grau II nivell 1 de dependència.

En data 20 d'octubre de 2011 la persona interessada va presentar una nova sol·licitud de revisió del grau i nivell de dependència per empitjorament que es va resoldre en data 11 de gener de 2012, però se li va reconèixer un grau i nivell més baixos de dependència, un grau I nivell 1.

Segons la persona interessada, per emetre aquesta darrera resolució de grau i nivell de dependència no se li ha fet cap valoració.

En data 7 de febrer de 2012 va presentar una reclamació prèvia a la jurisdicció social contra la resolució esmentada.

Contingut

Segons l'informe tramès pel Departament de Benestar Social i Família, la resolució de revisió d'ofici del grau i nivell de dependència de la persona interessada emesa en data 14 de març de 2012 pretenia ?rectificar un error? en la resolució anterior.
 
En l'informe no es comenta res pel que fa a la resolució de la sol·licitud de revisió presentada per empitjorament i els motius pels quals de forma no expressa es considera desestimada en la resolució aportada de 14 de març de 2012, emesa per rectificar l'error ocasionat i deixar sense efectes la darrera resolució que rebaixava sense valoració prèvia ni justificació el grau i el nivell ja reconeguts.

La persona interessada manifesta que no se li ha fet cap valoració posterior a la sol·licitud de revisió per empitjorament que va presentar.

El Síndic entén, per tant, que no s'han exposat els motius pels quals en el cas de la persona interessada es considera que no és necessari valorar-la després de sol·licitar la revisió per empitjorament de la seva situació de dependència.

Igualment, tampoc no s'especifica el motiu pel qual es va ocasionar aquest error material ni com s'han fet efectius els drets derivats de la prestació econòmica per cures a l'entorn familiar ja reconeguda i corresponent al grau II nivell 1 de dependència del període en què erròniament es va deixar sense efectes aquesta prestació.

El Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família que té el deure d'informar la persona interessada de les quantitats corresponents a aquest període no abonades per l'error material causat per l'Administració i especificar el mode en què es faran efectives, independentment de les quanties corresponents als efectes retroactius de les prestacions econòmiques per cures en l'entorn familiar meritades i no percebudes anteriors a aquest error, respecte de les quals ja es va informar la persona interessada per carta l'agost de 2011.

Ateses aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament:

En primer lloc, que resolgui motivadament la sol·licitud de revisió per empitjorament de la situació de dependència presentada per la persona interessada en data 20 d'octubre de 2011. Per emetre aquesta resolució, el Síndic suggereix que es requereixin els informes mèdics pertinents i es faci la valoració de la persona interessada. En cas que no es consideri necessària la valoració, el Síndic suggereix que es motivi justificadament.

En segon lloc, que trameti una carta explicativa a la persona interessada en què s'especifiquin les quantitats deixades de percebre en concepte de prestació per cures en l'entorn familiar corresponents al període en què es va aplicar la resolució en què erròniament es va considerar que la persona interessada tenia un grau I nivell 1 de dependència i fins que no es va rectificar l'error i es va restaurar la prestació. 

I finalment, que es facin efectives aquestes quantitats com més aviat millor i que s'especifiqui a la persona interessada la data exacta en què les rebrà.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/02/2012 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
19/04/2012 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/06/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/10/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/08/2013 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
03/10/2013 Departament de Benestar Social i Família Vulneració
31/03/2014 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
30/09/2014 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
21/04/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
10/06/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
25/11/2015 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat