Resolució
AO-00897/2012 Actuació d'ofici relativa a la reforma anunciada per l'Ajuntament de Barcelona en relació amb la provisió dels serveis d'escola bressol

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Organització i planificació del sistema escolar
Data d'inici 10/02/2012
Data de l'últim moviment 13/11/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El Síndic ha rebut diverses queixes sobre la suposada reforma anunciada per l'Ajuntament de Barcelona en relació amb la provisió dels serveis d'escola bressol.

Concretament, les queixes versen sobre els augments de les ràtios d'alumnat, la reducció del personal de suport i la gestió indirecta de determinats centres, i dels efectes que aquestes mesures poden tenir sobre la qualitat del servei i sobre la salut laboral dels treballadors.

Contingut

El Síndic considera que la xarxa d'escoles bressol de l'Ajuntament de Barcelona funciona amb un alt nivell de qualitat des de la perspectiva dels drets dels infants i la cobertura de les seves necessitats, i constitueix un referent en l'àmbit educatiu.

L'Ajuntament, com a titular de la xarxa, ha d'adoptar les mesures necessàries per organitzar el servei i optimitzar-ne el funcionament, especialment en un escenari de limitació dels recursos disponibles.

Tot i això, el Síndic assenyala que algunes de les mesures proposades tenen una clara incidència en la qualitat de l'atenció que reben els infants, i que d'altres podrien afectar-ne la qualitat si no van acompanyades de mesures de supervisió i control adequades.

El nombre d'infants per grup constitueix un element clau per assegurar una atenció individualitzada als infants en un tram educatiu que té per objecte contribuir al desenvolupament afectiu i emocional dels infants (Decret 101/2010, de 3 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments del primer cicle de l'educació infantil). 

En aquest sentit, si bé és cert que la proposta d'infants per grup se situa dins del marge permès per la normativa, cal considerar que ens trobem davant d'una normativa de màxims que se situa dins la franja de ràtios més altes del nostre entorn.

D'altra banda, la introducció del model de gestió indirecta dins d'una xarxa consolidada i amb llarga tradició pot introduir elements de desigualtat en la qualitat de l'atenció educativa si no s'introdueixen formes de control i supervisió centrats també en la funció educativa.

Per tot això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Barcelona:

1. Que, tenint en compte els efectes que té en la qualitat de l'atenció que reben els infants, es mantingui la ràtio actual d'infants per grup.

2. Que es mantingui la política d'increment de places públiques d'escola bressol municipal atesa la importància de l'escolarització en la primera infància.

3. Que s'estableixin mecanismes de control i supervisió de les escoles externalitzades, que incideixin en els aspectes pedagògics i de qualitat de l'atenció educativa, i també en aquells elements que condicionen la qualitat de la provisió del servei (experiència dels professionals, condicions laborals, rotació dels professionals, etc.), amb l'objectiu d'assegurar unes condicions de qualitat de l'atenció equiparables a la resta de centres de la xarxa.

4. Que s'estableixin mecanismes perquè les escoles amb model de gestió indirecta puguin tenir accés als criteris i les normes de funcionament comuns al conjunt d'escoles bressol i, en general, a les estructures de coordinació, per poder aprofitar l'experiència i el bagatge del model de les escoles de gestió directa, acumulat en els anys de funcionament del model.

5. Que es faci un seguiment acurat de l'impacte de la mesura de reducció del personal de suport en la franja d'11.30 a 12 hores; que es valori la possibilitat de fer una prova pilot en determinats centres per valorar-ne el funcionament abans d'estendre la mesura a la resta de centres, escoltant els mestres i professionals afectats, especialment en el cas del grup d'infants més petits.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/02/2012 Institut Municipal d'Educació (IMD) Sol·licitud d'informació a l'Administració
18/04/2012 Institut Municipal d'Educació (IMD) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/05/2012 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/12/2012 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/12/2012 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/03/2013 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
14/05/2013 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
04/06/2013 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
11/07/2013 Ajuntament de Barcelona Vulneració
11/07/2013 Ajuntament de Barcelona Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
15/10/2013 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
13/11/2013 Ajuntament de Barcelona Seguiment finalitzat