Resolució
AO-00899/2011 Actuació d'ofici per estudiar la situació amb què es troba l'escola Miguel Hernàndez de Badalona, centre educatiu que compta amb una elevada concentració d'alumnat d'origen immigrant i gran diversitat d'alumnes amb situacions de pobresa i desavantatge social.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 17/02/2011
Data de l'últim moviment 25/11/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Arran de la visita de l'Adjunta a la defensa dels drets dels infants i dels adolescents a l'escola Miguel Hernàndez, de Badalona, la institució va poder observar que el centre compta amb una elevada concentració d'alumnat d'origen immigrant, al voltant del 90% en el cas dels ensenyaments de primària. Així mateix, va constatar les dificultats amb què es troba el centre, malgrat els seus esforços, per a l'atenció educativa d'aquest alumnat a causa de la gran diversitat dels alumnes i també les greus situacions de pobresa i desavantatge social en què es troben molts dels infants que hi són escolaritzats.

Contingut

En la seva resposta, el Departament d'Ensenyament assenyala que el centre docent en qüestió està situat a un barri que en la darrera dècada ha sofert una forta transformació a causa de la immigració, de manera que ha esdevingut un barri habitat majoritàriament per persones de nacionalitat estrangera. Aquest canvi de fesomia no ha estat aliè al centre escolar atès que l'alumnat s'ha d'escolaritzar preferentment a prop del domicili de residència i les famílies opten per escolaritzar els seus fills prop de casa.
Indica també que el centre és molt acollidor i està molt implicat en l'entorn immediat i sobretot molt dedicat a les tasques d'ensenyament i aprenentatge relacionades amb l'atenció a la diversitat.
Finalment, assenyala que per millorar els resultats educatius i la cohesió social, l'Escola participa en les activitats que es planifiquen dins del Pla d'entorn dels barris de la Pau i Puigfred i, a més a més, té establerta una estreta col·laboració per organitzar activitats conjuntes amb altres escoles de l'entorn, també de Badalona.

El Síndic, tot i compartir la valoració consistent en què es tracta d'un centre acollidor i implicat en l'entorn immediat així com també dedicat a les tasques d'ensenyament i aprenentatge relacionades amb l'atenció a la diversitat, constata l'elevada concentració d'alumnat estranger amb més d'un 90% d'alumnat d'origen immigrant, un percentatge que resulta contradictori amb el principi de responsabilització de tots els centres en l'escolarització equilibrada dels alumnes que presenten necessitats educatives específiques (article 43.1.e de la Llei d'Educació) i les obligacions que en aquest sentit té atribuïdes l'Administració educativa segons l'article 48 de la mateixa llei.

En aquest sentit el Síndic es remet a l'actuació d'ofici 175/2011,  en què es feia referència als mecanismes per combatre la segregació escolar al municipi de Badalona així com també a les irregularitats a efectes del procés d'admissió d'alumnat a aquest municipi.

Ja aleshores, el Síndic va constatar que les administracions implicades estaven en procés d'anàlisi i revisió de la zonificació escolar vigent i, davant aquest fet, reiterava la importància de garantir un millor equilibri dels processos d'escolarització del municipi, molt condicionats per la mobilitat interna i pels processos de fugida respecte als centres escolars menys desitjats, i d'utilitzar la zonificació escolar com a instrument de planificació educativa per combatre la segregació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

31/03/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/06/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/06/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/11/2011 Departament d'Ensenyament Resolució