Resolució
Q-00904/2010 Irregularitat en l'actuació de la Policia Local del Prat de Llobregat en confiscar una targeta d'aparcament per a persones amb disminució per a ús presumptament fraudulent.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu sancionador i expropiació forçosa
Data d'inici 26/02/2010
Data de l'últim moviment 29/04/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament del Prat de Llobregat Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La persona interessada manifesta el seu desacord amb l'actuació de la policia local del Prat de Llobregat amb relació a la tramitació contra ell de dos procediments sancionadors, corresponents a les denúncies formulades per haver estacionat en una zona senyalitzada per a l'ús exclusiu de minusvàlids en dates 13 de març de 2009 i 17 d'abril de 2009, respectivament.
 
En ambdós casos la persona interessada ha manifestat en els seus escrits de descàrrecs que disposava de la targeta a nom de la titular no conductora, que li dóna dret a utilitzar les facilitats d'estacionament per a persones amb disminució corresponents.

En data 13 de març de 2009, quan la Policia va efectuar la denúncia, la persona interessada, segons consta a la butlleta, va manifestar no desitjar fer cap al·legació i va signar-la. En data 17 d'abril de 2009, però, a la butlleta de denúncia es va fer constar de forma expressa que la titular de la targeta no viatjava en el vehicle i que la persona interessada, conductor identificat, havia anat a buscar una altra persona a l'aeroport i sembla que se li va retenir la targeta de la persona amb disminució que portava.

Contingut

El consistori manifesta que el promotor disposava de la targeta a nom de la titular no conductora, i que en va fer un ús incorrecte en ambdós casos. 

En el primer expedient, en què no s'imposa la sanció econòmica per prescripció de la infracció, l'agent denunciant fa constar que la targeta que feia servir la persona denunciada era una fotocòpia de la targeta d'estacionament original. En el segon expedient, l'agent denunciant no va veure el titular de la targeta, la persona amb disminució que té dret a l'ús de les zones d'estacionament reservat, ni quan el vehicle va arribar ni quan va marxar.

Sens perjudici d'aquesta informació, el Síndic demanava les raons que avalen la possible retenció de la targeta a nom de la titular, i si ja s'ha retornat.

Al seu informe, l'Ajuntament manifesta que, davant l'ús fraudulent de la targeta per part de la persona interessada, l'agent la confisca i l'envia a l'entitat que l'expedeix perquè faci les actuacions que consideri oportunes, però desconeix si, posteriorment, aquesta entitat es posa en contacte amb la persona interessada.

Un cop examinada la normativa que regula la targeta d'aparcament per a persones amb disminució i altres mesures adreçades a facilitar el desplaçament de les persones amb mobilitat reduïda i l'Ordenança municipal de circulació de vianants i vehicles del municipi, no s'observa que estigui regulada la mesura adoptada en aquest cas, és a dir, la retenció cautelar de la targeta d'aparcament per a persones amb disminució, en cas d'ús presumptament fraudulent.

Per això, el Síndic recorda que el Decret 97/2002, de 5 de març, de regulació de la targeta d'aparcament per a persones amb disminució i altres mesures adreçades a facilitar el desplaçament de les persones amb mobilitat reduïda, determina, a l'article 5 que els ens locals han d'adoptar mesures per garantir les previsions del Decret, i que els ens que siguin competents en matèria d'ordenació de trànsit han d'incloure a les seves ordenances com a mínim les mesures descrites a l'article 5 esmentat. Aquest article, a l'apartat i) diu que cal "vetllar perquè es respectin les reserves d'aparcament, públiques i privades, establint i executant les corresponents mesures sancionadores".

Pel que fa al control i al seguiment, l'article 9.3 del mateix Decret recull que "els ens locals amb competències en matèria d'ordenació del trànsit i el Departament de Benestar Social cooperaran per tal de garantir el bon ús de les targetes d'aparcament en les seves diverses modalitats".

En l'exercici d'aquestes competències, el Síndic ha observat que altres ordenances municipals preveuen mesures per adoptar en cas d'ús fraudulent de la targeta d'aparcament per persones amb disminució més enllà de la imposició de les sancions previstes a la normativa vigent sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial. 

L'Ajuntament de Palafrugell, per exemple, en la seva Ordenança municipal de circulació i seguretat vial, diu que "quan es detecti un ús fraudulent o indegut de les targetes d'aparcament de disminuïts al marge de la sanció econòmica regulada per aquesta Ordenança, es posarà en coneixement del Departament de Benestar Social de la Generalitat de Catalunya als efectes pertinents".

Per tant, el Síndic recorda que aquestes són unes mesures de cooperació que es poden adoptar en el marc de les competències atribuïdes als ens locals al Decret 97/2002, de 5 de març, entre les quals no té cabuda l'actuació efectuada en aquest cas per l'agent de la Policia Local, consistent en la retenció cautelar de la targeta utilitzada, presumptament, de forma fraudulenta.

En aquesta línia, el Síndic suggereix que es regulin les mesures que cal prendre quan es detecti l'ús fraudulent o indegut de les targetes d'aparcament de disminuïts i que, respecte a la targeta, es vetlli per conèixer les gestions que duu a terme el Departament d'Acció Social i Ciutadania per ser retornada a la seva titular.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/03/2010 Ajuntament del Prat de Llobregat Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/04/2010 Ajuntament del Prat de Llobregat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/04/2010 Ajuntament del Prat de Llobregat Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2010 Ajuntament del Prat de Llobregat Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/07/2010 Ajuntament del Prat de Llobregat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/12/2010 Ajuntament del Prat de Llobregat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/02/2011 Ajuntament del Prat de Llobregat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/04/2011 Ajuntament del Prat de Llobregat Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 97/2002, de 5 de març, sobre la targeta d'aparcament per a persones amb disminució i altres mesures adreçades a facilitar el desplaçament de les persones amb mobilitat reduïda- DOGC.3602 (25/03/2002)