Resolució
AO-00956/2014 Actuació d'ofici relativa a les llistes d'espera per accedir als tractaments de reproducció humana assistida

Matèries
Polítiques socials
Salut
Prestacions sanitàries
Data d'inici 17/02/2014
Data de l'últim moviment 04/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

L'any 2009 es va obrir una actuació d'ofici (A/O 5811/2009) relacionada amb les tècniques de reproducció humana assistida (en endavant RHA), que es va tancar a finals de l'any 2011 després que el Departament de Salut acceptés algunes de les recomanacions efectuades en la resolució de 26 de setembre de 2011. 

Des de llavors, el Síndic ha continuat rebent queixes, principalment pel temps que han d'esperar les parelles per accedir a una fecundació in vitro (en endavant FIV) i perquè dones que estaven en llista d'espera per iniciar aquest tractament se les ha exclòs automàticament quan han deixat de complir el requisit màxim d'edat (quaranta anys).

Aquestes queixes posen de manifest que persisteixen les demores per accedir a aquests tipus de tractament i que això genera angoixa entre les parelles que les pateixen, atès que es tracta de demores importants i el temps d'espera corre en contra seu. 

En conseqüència, el Síndic ha considerat necessari obrir una nova actuació d'ofici i demanar informació al Servei Català de la Salut sobre les llistes d'espera que hi ha en l'actualitat per accedir a algun d'aquests tractaments d'RHA. 

Un cop estudiat a fons aquest assumpte, el Síndic ha emès les conclusions següents: 

Els tractaments d'RHA són prestacions incloses en la cartera de serveis comuns del Sistema Nacional de Salut. Abans que una persona pugui arribar a ser tributària d'una tècnica d'RHA s'ha hagut de sotmetre a un estudi d'esterilitat en l'àmbit de l'atenció primària -que comprèn diverses visites i proves- i ha hagut de ser derivada a una unitat específica d'RHA on es programaran les visites i les proves complementàries necessàries abans de fer una valoració i decidir la indicació del tractament. 

Tot apunta que hi ha una demora important per poder accedir a la primera visita amb l'especialista de la unitat específica d'RHA un cop feta la derivació des de l'atenció primària. Així doncs, les esperes a què s'han de sotmetre les persones a qui s'ha indicat una FIV des del moment en què se'ls prescriu el tractament fins que finalment poden iniciar-lo són molt elevades, i arriben a ser de diversos anys. La limitació de l'edat per poder ser tributari d'una tècnica de RHA fa que les demores importants per accedir-hi puguin arribar a excloure automàticament una persona de la llista d'espera quan arriba a l'edat límit, amb independència del temps que fa que hi és.

Cal tenir en compte, a més, que les proves diagnòstiques complementàries que es prescriuen durant tot el procés i l'accés a l'especialista de la unitat específica d'RHA estan sotmesos a un termini de referència de trenta dies en cas de prioritat preferent i de noranta dies en cas de prioritat ordinària, segons l'Ordre SLT/102/2015.

S'ha detectat un desequilibri entre la demanda d'aquest tipus de tractaments, que cada vegada és més elevada, i els recursos sanitaris i econòmics que s'hi destinen, i s'evidencia un tracte desigual d'aquelles dones que són inicialment derivades a un centre en què no s'ofereixen totes les tècniques d'RHA quan es fa necessari prescriure'n una altra davant el fracàs de l'anterior, respecte d'aquelles que són inicialment derivades a un centre en què s'ofereixen totes les tècniques d'RHA.

Fetes aquestes consideracions, i en vista de la informació i la documentació de què es disposa, el Síndic ha recordat al Departament de Salut l'obligació de l'Administració sanitària de garantir l'accés a les prestacions reconegudes en la cartera de serveis, com ho són les tècniques d'RHA, i li ha fet les recomanacions següents:

- Cal vetllar perquè l'accés als equips d'atenció a la salut sexual i reproductiva (ASSIR) sigui àgil i perquè el temps total que necessàriament han d'emprar per enllestir l'estudi d'esterilitat sigui raonable.

- Cal assegurar que es respecten els terminis de referència fixats per a l'accés a les proves diagnòstiques que es prescriuen dins d'aquest procediment.

- Cal assegurar que el termini per accedir a la unitat específica d'RHA no supera el termini de referència fixat per a l'accés a les consultes d'atenció especialitzada.

- Cal estudiar la possibilitat de fixar un termini de referència per a l'inici del tractament d'RHA un cop prescrit, amb independència que després sigui necessària una espera abans de reunir les condicions adequades per poder dur-lo a terme.

- Cal analitzar quines mesures correctores es podrien introduir per reduir les llargues llistes d'espera per iniciar una FIV un cop ha estat indicada.

- Cal valorar la possibilitat d'incrementar la contractació de cicles de FIV dins del sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya (SISCAT).

- Cal assegurar que el temps que transcorre des que una persona és atesa per primera vegada per l'ASSIR fins que accedeix a la tècnica d'RHA indicada es troba dins dels paràmetres d'una espera raonable.

- Cal valorar de nou la possibilitat d'introduir algun tipus de mesura encaminada a evitar l'exclusió automàtica de les dones que mentre es troben en llista d'espera per iniciar una FIV fan els quaranta anys, sense que s'hagi tingut en compte el temps que fa que s'esperen.

- Cal valorar la possibilitat d'iniciar l'estudi de la proposta del grup de treball que va elaborar el Protocol d'estudi i tractament de l'esterilitat d'un registre únic de pacients pendents d'una tècnica d'RHA o estudiar qualsevol altra proposta encaminada a equiparar la situació de les pacients en llista d'espera, independentment de les prestacions que s'ofereixin en el centre a què hagin estat derivades inicialment.

Tramitació

Data Administració Tràmit

20/02/2014 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/04/2014 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/05/2014 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/05/2015 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
04/11/2015 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació

Expedients Relacionats

Q-02453/2013
Q-02353/2014