El promotor explica que va formalitzar la sol·licitud de preinscripció del seu fill a l'institut Carrasco i Formiguera, de Barcelona.
La persona interessada exposa que, en presentar la sol·licitud de preinscripció, va adjuntar-hi un certificat de convivència per acreditar la seva condició de família monoparental. Posteriorment, el 16 de febrer de 2010 el centre el va informar que calia que aportés el carnet de família monoparental que emet la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania del Departament d'Acció Social i Ciutadania.
La persona interessada exposa que el mateix 16 de febrer va presentar la sol·licitud corresponent a aquest organisme, i van informar-lo que la seva sol·licitud seria tramitada de forma urgent. Això no obstant, va consultar-ho a la Secretaria esmentada el dia 26 de febrer -ja que el termini de presentació de sol·licituds de preinscripció finia el dia 1 de març- i van comunicar-li que s'havia produït un allau de sol·licituds i que es desconeixia la data d'emissió del carnet de família monoparental.
La persona interessada demana que la sol·licitud de carnet de família monoparental sigui acceptada com a document vàlid als efectes de presentar la sol·licitud de preinscripció, a l'espera de poder aportar el carnet definitiu, atès que la Resolució EDU/107/2010, de 27 de gener, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2010-2011, i l'Acord GOV/5/2010, de 26 de gener, d'aplicació, per al curs 2010-2011, del criteri complementari per resoldre situacions d'empat en el procés de preinscripció i matrícula, van ser publicats el dia 28 de gener, amb temps insuficient per tramitar el carnet que es demana com a documentació acreditativa. La persona interessada assenyala que ha presentat una reclamació en aquest sentit davant del Departament d'Educació.
Vist el que va exposar l'anterior Departament d'Educació al Síndic, s'entén que aquest departament va adoptar mesures en relació amb la situació plantejada, atès el caràcter excepcional de la situació i el fet que no era atribuïble únicament als alumnes afectats.
Tanmateix, pel que fa a la resposta a les reclamacions de les persones interessades, el Síndic considera que el fet que els afectats hagin pogut accedir finalment al centre demanat en primera opció no fa decaure el seu dret a obtenir una resposta expressa a la seva reclamació. D'una banda perquè és un dret que els reconeix tant la llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que estableix que el silenci administratiu no exclou el deure de resposta de l'Administració, com la Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, reguladora del dret de petició.
D'altra banda, i des d'un punt de vista material, cal considerar que aquest cas es tractava d'una situació excepcional, amb un alt grau d'incertesa per a les famílies afectades, que veien perillar la possibilitat d'acreditar el compliment d'un dels criteris de prioritat d'accés als centres tot i haver demanat el carnet, i que es va resoldre en part també amb una solució excepcional, no prevista a la norma i per tant no previsible d'entrada per aquestes persones interessades.
D'acord amb això, el Síndic entén que el Departament d'Educació hauria d'haver respost les reclamacions rebudes de les famílies, i suggereix que doni contesta i els informi de les actuacions que s'han dut a terme.
D'altra banda, l'anterior Departament d'Acció Social i Ciutadania informa que el 26 de gener de 2010 es va aprovar l'Acord de Govern pel qual s'equiparaven les famílies monoparentals a les nombroses en el procés de preinscripció escolar del curs 2010-2011. I per la seva banda, el Departament d'Educació va obrir el període de preinscripció escolar el dia 2 de febrer i el va tancar el dia 16 del mateix mes.
Tenint en compte la possible presentació massiva de sol·licituds a efectes de preinscripció escolar, s'informa que del 26 de gener al 16 de febrer de 2010 la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania va reforçar l'equip gestor dels títols de família monoparental. Així mateix, se'n va facilitar la recollida en mà a la seu d'aquesta Secretaria en comptes de trametre'ls per correu certificat, per a totes les famílies que així ho van expressar per tal de disposar del títol dins del termini de preinscripció escolar. Finalment, s'assenyala que es va mantenir una estreta coordinació amb els serveis d'atenció a la ciutadania (012, 900 300 500, oficines d'atenció ciutadana i punts d'atenció ciutadana).
Finalment, s'assenyala que la resposta de la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania no va suposar un alteració del procediment establert legalment sinó l'establiment de mesures puntuals per tal de donar resposta a una necessitat específica de la ciutadania.
En vista d'aquesta informació, es finalitza la intervenció en aquest assumpte, ja que es va resoldre l'assumpte objecte de queixa.