Resolució
Q-00982/2010 Disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament de Badalona a una reclamació de responsabilitat patrimonial

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Responsabilitat patrimonial
Data d'inici 02/03/2010
Data de l'últim moviment 31/05/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Badalona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament de Badalona a una reclamació de responsabilitat patrimonial que va presentar pels danys patits per una caiguda mentre circulava amb ciclomotor a conseqüència de la sorra que hi havia a terra.

Contingut

Un cop examinada la documentació tramesa, no consta cap actuació municipal amb relació a l'expedient del promotor des del 17 de desembre de 2007 fins a la compareixença en data 16 de febrer de 2009 en compliment del tràmit d'audiència previ a la proposta de resolució.

Tot i que a l'informe tramès per l'Ajuntament s'indica que s'han instruït tots els tràmits i que només manca l'elevació de la proposta de resolució a l'òrgan competent per resoldre, i es recorda que la persona interessada l'ha de considerar desestimada per silenci administratiu negatiu, el Síndic fa les consideracions següents:

1. D'una banda, pel que fa a l'esment a la figura del silenci administratiu en l'informe de l'Ajuntament, el Síndic recorda que aquesta ficció jurídica permet a la persona interessada accedir a la tutela judicial, però no eximeix l'Administració de l'obligació de donar resposta ni li impedeix resoldre en qualsevol sentit.

Així doncs, cal tenir en compte que l'article 42.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, determina que l'Administració està obligada a dictar resolució expressa en tots els procediments i a notificar-la sigui quina sigui la seva forma d'iniciació i que el punt 3 de l'article 43 d'aquest text legal estableix que la desestimació per silenci administratiu té els únics efectes de permetre als interessats la interposició del recurs administratiu o contenciós administratiu que sigui procedent.

Per tant, el Síndic recorda a l'Ajuntament de Badalona el deure legal que té de donar resposta expressa al promotor.

2. D'altra banda, pel que fa a la tramitació de l'expedient, l'article 139 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, determina que els particulars tenen dret a ser indemnitzats per les administracions públiques corresponents de tota lesió que pateixin en qualsevol dels seus béns i drets, tret dels casos de força major, sempre que la lesió sigui conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics. 

Alhora, l'article 81 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, estableix que les administracions han de respondre dels danys i perjudicis ocasionats als ciutadans en els seus béns i drets com a conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics excepte en els casos de força major o de danys que els ciutadans tinguin el deure jurídic de suportar d'acord amb la llei. En qualsevol cas, el dany ha de ser efectiu, avaluable econòmicament i individualitzat en relació amb una persona o grup de persones.

Els procediments administratius aprovats i fixats per les normes constitueixen la garantia d'una actuació no arbitrària per part dels poders públics. Així, quan un ciutadà formula davant una administració pública una reclamació per danys i perjudicis, és el procediment administratiu que regula el Reial decret 429/1993, de 26 de març el que permet dilucidar si cal fer efectiva o no la responsabilitat patrimonial. 

Des de l'admissió a tràmit de la reclamació, en data 23 d'octubre de 2006, ha transcorregut un termini molt superior al que està legalment i reglamentàriament establert de sis mesos per dur a terme tots els actes d'instrucció previs a la resolució, sense que de la documentació de què es disposa es pugui deduir l'existència d'alguna raó que justifiqui la demora excessiva en la tramitació d'aquest expedient. 

El Síndic considera, doncs, que d'acord amb el principi d'oficialitat, que informa el procediment administratiu i que recull l'article 74 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, el procediment està sotmès al criteri de celeritat i s'ha d'impulsar d'ofici en tots els seus tràmits. En conseqüència, demana a l'Ajuntament de Badalona que doni les ordres oportunes per tal que, si no s'ha fet, s'adoptin totes les mesures que té a l'abast perquè es dicti la resolució escaient, de manera que s'eviti que la tramitació d'aquest expedient es dilati més en el temps.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/03/2010 Ajuntament de Badalona Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Badalona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/12/2010 Ajuntament de Badalona Reiteració posterior a la primera
24/12/2010 Ajuntament de Badalona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/05/2011 Ajuntament de Badalona Sol·licitud d'informació a l'Administració
12/07/2011 Ajuntament de Badalona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/10/2011 Ajuntament de Badalona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/05/2012 Ajuntament de Badalona Resolució
31/05/2012 Ajuntament de Badalona Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Reial decret 429/1993, de 26 de març, que aprova el Reglament en matèria de responsabilitat patrimonial- BOE.106 (04/05/1993)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)