Resolució
AO-00984/2008 Actuació d'ofici sobre la presentació de l'assegurança obligatòria dels vehicles a requeriment dels agents de trànsit.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu sancionador i expropiació forçosa
Data d'inici 28/02/2008
Data de l'últim moviment 24/01/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Interior Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

Recentment, arran de la publicació en diferents mitjans de comunicació, s'ha tingut coneixement de la creació d'un sistema encara en fase de prova que detecta els vehicles que circulen sense la pòlissa de l'assegurança obligatòria. 

Concretament, la Direcció General de Trànsit (en endavant DGT) ha creuat les dades del Registre de Vehicles amb els de la Unió Espanyola d'Entitats Asseguradores i Reasseguradores (UNESPA), i aquesta base de dades informàtica s'ha instal·lat en el disc dur de les computadores de dotze cotxes de la Guàrdia Civil, habilitats perquè les seves càmeres puguin llegir les matrícules dels vehicles. 

Amb aquest sistema es podrà saber al mateix instant si els vehicles que circulen disposen o no de la pòlissa d'assegurança. 

Són diverses les queixes que s'han rebut al Síndic en què les persones interessades es mostren disconformes amb la sanció que se'ls imposa quan els agents de trànsit paren el vehicle assegurat que en aquell precís moment no disposa de la pòlissa corresponent o d'un document que en pugui acreditar la possessió. 

L'objecte de les queixes resideix en la circumstància que la normativa actual no permet provar posteriorment l'existència del document, i la sanció s'imposa pel simple fet de no exhibir-lo en el moment que s'exigeix, amb independència del fet que realment es disposi de l'assegurança del vehicle. 

Per tant, el Síndic obre aquesta actuació d'ofici per estudiar en profunditat aquest assumpte.

Contingut

Atès que aquest assumpte entra dins de l'àmbit de les competències estatals, el Síndic tramet un escrit al Defensor del Poble en què li fa saber que, tot i que el redactat de l'article 3.1 de la Llei sobre responsabilitat civil i assegurança en la circulació de vehicles de motor, aprovada per Reial decret legislatiu 8/2004, de 24 d'octubre, i modificada per la Llei 21/2007, d'11 de juliol, sosté que en tot cas la no-presentació de la documentació acreditativa de l'assegurança serà sancionada amb 60 euros, cal tenir present que els motius que poden induir aquesta sanció poden ser diversos, però la manca de constància documental en aquell moment precís no vol dir necessàriament que el vehicle no disposi de la pòlissa en vigor. 

En conseqüència, el Síndic suggereix al Defensor del Poble que seria convenient oferir la possibilitat al presumpte infractor de poder esmenar l'actuació esmentada, cosa que amb el nou sistema de detecció de vehicles que no disposen de l'assegurança obligatòria en vigor seria més fàcil. 

El Síndic indica que corrobora aquesta opinió l'existència del precepte 84 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, quan estableix que una vegada instruïts els procediments i immediatament abans de redactar la proposta de resolució, les persones interessades poden al·legar i presentar els documents i les justificacions que estimin pertinents. 

En conseqüència, atès que la llei ofereix aquesta possibilitat, d'acord amb el nou sistema que s'està implantant, el Síndic recomana al Defensor del Poble que el text refós de la Llei sobre responsabilitat civil i assegurança en la circulació de vehicles de motor ofereixi la possibilitat d'esmenar el fet de no disposar en un moment concret de la documentació, amb el benentès que si no se'n disposa o no es presenta en un moment posterior es faci efectiva la sanció corresponent. 
  
D'acord amb la informació que proporciona el Defensor del Poble sobre les gestions dutes a terme amb la DGT arran de la nova reglamentació de l'assegurança obligatòria de responsabilitat civil en la circulació de vehicles a motor, aprovada per Reial decret 1507/2008, de 12 de setembre, la redacció de l'article 14.2 ha introduït un canvi substancial en la matèria, ja que és l'Administració qui, mitjançant els agents encarregats de la vigilància del trànsit, té l'obligació de conèixer si un vehicle es troba assegurat, amb l'accés immediat dels agents a les dades contingudes al Fitxer de vehicles assegurats (FIVA), a través del Registre de Vehicles.

Igualment, remet la Instrucció 08/V-77; S-101, de 23 de setembre de 2008, de la DGT, que indica quina ha de ser l'actuació dels agents encarregats de la vigilància del trànsit amb relació a l'acreditació de l'assegurança obligatòria i que conclou amb l'obligació d'aquests agents de fer la consulta al Registre de Vehicles.

En els casos en què aquesta consulta no sigui possible s'ha de demanar el rebut acreditatiu i, en el cas que no es presenti, es formula la denúncia per "circular sense disposar de l'assegurança". Això no obstant, la prefectura que rebi la denúncia, abans d'iniciar el procediment, ha de fer una consulta al Registre de Vehicles i en funció de la informació obtinguda ha d'actuar de la manera següent:

D'una banda, si el vehicle disposava d'assegurança en vigor, ha de dictar l'arxivament de la denúncia.

I de l'altra, si no consta que el vehicle tingués documentació, s'ha de notificar la denúncia i atorgar un termini de cinc dies per presentar-la, de manera que si la persona denunciada acredita la vigència de l'assegurança dintre del tràmit procedimental oportú s'ha de dictar la resolució de sobreseïment del procediment.

La instrucció finalitza establint que els procediments sancionadors per la manca de presentació del justificant d'estar en possessió de l'assegurança obligatòria que, al moment de dictar-se la instrucció estiguessin en tramitació, s'hauran de sobreseure per la Prefectura Provincial de Trànsit i si estigués pendent la resolució del recurs d'alçada, es revocarà la resolució sancionadora.

En definitiva, el Defensor del Poble ha conclòs que, encara que de l'articulat del Reial decret no ha desaparegut la previsió de sanció de 60 euros i la denúncia per l'incompliment de presentar la documentació, amb la instrucció s'aconsegueix l'efecte pràctic d'evitar la sanció per no portar el document acreditatiu de la vigència de l'assegurança, tot i que per imperatiu legal, en aquells casos, s'hagi de formular la denúncia.

Per tant, el Síndic vol conèixer el tractament que el Servei Català de Trànsit (en endavant SCT) està donant a aquestes situacions. Per aquest motiu, demana informació sobre aquest assumpte i sobre l'eventual adopció de la instrucció de la DGT per part de l'SCT.

Concretament, el Síndic informa de l'existència de dues queixes presentades (03762/09 i 03815/09), de les quals demana exactament conèixer la data en què es van dictar respectivament les resolucions sancionadores. La intenció és constatar que, si efectivament aquestes havien esdevingut fermes amb posterioritat a l'entrada en vigor del Decret 1507/2008, de 12 de setembre, regulador de l'acreditació de l'assegurança obligatòria, se n'ha d'ordenar l'anul·lació en aplicació del principi establert a l'article 35 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i al precepte 14.2 del Decret esmentat.

Tanmateix, l'SCT informa del que ja se sabia, que és de la data en què es van imposar les denúncies, però no proporciona les dades relatives a la data de notificació a les persones interessades de les resolucions sancionadores.

Per aquest motiu, el Síndic s'adreça novament a l'SCT per demanar que es trameti la documentació acreditativa del dictat i de la notificació de les resolucions sancionadores i per suggerir que, si escau, se n'ordeni l'anul·lació.

Justament pel fet que el Reial decret 1507/2008, de 12 de setembre, regulador de l'acreditació de l'assegurança obligatòria, va entrar en vigor el 13 d'octubre de 2008 i posava fi a l'obligació esmentada, el Síndic va demanar informació a l'SCT per conèixer en quina data s'havia dictat i notificat la resolució sancionadora corresponent a l'expedient en qüestió.

D'acord amb les dates que l'SCT proporciona, la resolució sancionadora es va dictar en data 12 de novembre de 2008 i es va notificar en el domicili de la persona interessada el 20 de novembre de 2008. Per tant, quan va esdevenir ferma la sanció ja havia entrat en vigor el Decret 1507/2008.

En conseqüència, és cert que la tramitació de l'expedient es va dur a terme i es va resoldre d'acord amb la normativa vigent al moment en què es va cometre la infracció, davant la inexistència de cap disposició transitòria. 

Tanmateix, a l'empara dels articles 35.f) i 128 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i de l'article 14.2 del Decret 1507/2008, de 12 de setembre, sobre el dret dels ciutadans a no presentar els documents que es troben en poder de l'Administració i sobre l'efecte retroactiu que es predica de les disposicions sancionadores en la mesura que afavoreixen la persona infractora, respectivament, el Síndic suggereix que es donin les ordres oportunes per tal que s'anul·li la resolució sancionadora dictada en l'expedient número 03815/09 i, si escau, que es faci la devolució dels ingressos indegudament percebuts per l'SCT.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/03/2009 Servei Català de Trànsit SCT Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/05/2009 Servei Català de Trànsit SCT Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/07/2009 Servei Català de Trànsit SCT Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/09/2009 Servei Català de Trànsit SCT Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/01/2010 Servei Català de Trànsit SCT Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/04/2010 Servei Català de Trànsit SCT Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/04/2010 Servei Català de Trànsit SCT Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/05/2010 Servei Català de Trànsit SCT Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/08/2010 Servei Català de Trànsit SCT Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/11/2010 Servei Català de Trànsit SCT Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/01/2011 Servei Català de Trànsit SCT Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Constitució Espanyola- BOE.311 (29/12/1978)