Resolució
Q-00989/2011 Manca de resposta a dues reclamacions presentades a l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona

Matèries
Polítiques socials
Salut
Disconformitat amb el diagnòstic i tractament de la malaltia
Data d'inici 22/02/2011
Data de l'últim moviment 30/10/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta a dues reclamacions que va presentar el 12 de febrer de 2009 a l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona, arran de l'actuació del centre en l'atenció a la seva germana.

En aquestes reclamacions, el promotor es queixava, d'una banda, perquè el 19 de desembre de 2008 es va practicar una intervenció quirúrgica a la seva germana sense el seu consentiment ni el dels seus representants; i de l'altra, perquè l'hospital va perdre les pròtesis dentals de la pacient.

Contingut

En l'informe tramès pel Departament de Salut s'indica que en data 15 de juliol de 2011 el Servei d'Atenció a l'Usuari va trametre al promotor un escrit de resposta a les seves reclamacions. Del contingut d'aquest escrit es desprèn que el Servei d'Atenció a l'Usuari va atendre els familiars de la persona interessada abans que es presentés la reclamació, i que van posar en marxa contactes amb les diferents unitats afectades per tal d'intentar resoldre les qüestions plantejades, si bé sembla que no es van poder localitzar les pròtesis dentals que s'havien extraviat.

El Síndic posa en relleu el retard amb què s'ha produït la resposta a la reclamació formulada, ja que han transcorregut més de dos anys fins que s'ha donat resposta a la persona interessada.

D'altra banda, en la resposta del Servei d'Atenció a l'Usuari no resulta clar si es va obtenir o no el consentiment informat per a la intervenció de la persona interessada, o bé si es va intervenir la pacient sense el seu consentiment perquè es tractava d'un supòsit excepcional de risc immediat i greu dels que recull la normativa vigent.

El Síndic considera que el Departament, en exercici de les funcions de control i inspecció dels centres sanitaris, hauria de dur a terme les actuacions d'investigació oportunes per aclarir les incidències plantejades en aquest cas i avaluar l'adequació de les actuacions del centre i dels seus professionals a la normativa vigent, en particular pel que fa als requisits d'informació i consentiment informat.

De conformitat amb això, el Síndic suggereix al Departament de Salut que consideri la conveniència de traslladar aquest assumpte a la Subdirecció General d'Avaluació i Inspecció d'Assistència Sanitària -o a l'òrgan que correspongui- perquè valori la possibilitat de fer una inspecció sobre el cas, i que s'informi el promotor de la queixa del resultat d'aquestes actuacions.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/03/2011 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/06/2011 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/11/2011 Servei Català de la Salut SCS Reiteració posterior a la primera
09/12/2011 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/04/2012 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/07/2012 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/05/2013 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
27/06/2013 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació
18/10/2013 Departament de Salut Irregularitat
18/10/2013 Servei Català de la Salut SCS Irregularitat
30/10/2013 Departament de Salut Seguiment finalitzat