Resolució
Q-01013/2011 Disconformitat amb la impossibilitat de dur a terme el pagament d'una sanció de trànsit amb reducció.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu sancionador i expropiació forçosa
Data d'inici 23/02/2011
Data de l'últim moviment 14/07/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Interior Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la impossibilitat de dur a terme el pagament d'una sanció de trànsit amb reducció malgrat que estava dins del termini per fer-ho.

El promotor explica que ha rebut la notificació de l'acord d'incoació d'un expedient sancionador per no identificar el conductor responsable de la infracció en el termini establert, i que de la informació que apareix al revers de la notificació va entendre que disposava d'un termini de 20 dies naturals per fer el pagament de la multa amb un descompte del 50%, però que quan va voler fer el pagament no va poder. També exposa que es va posar en contacte amb el Servei Català de Trànsit i que el van informar que els impresos no eren correctes.

Contingut

Certament, aquesta reducció de la sanció només és possible en els casos en què sigui aplicable el procediment abreujat, però a les infraccions previstes a l'article 65, apartats 5 h), j) i 6, és a dir, a les generades per no identificar al conductor, per portar inhibidor de radar i altres infraccions molt greus (article 79 apartat 2 de la Llei) no s'aplica aquest procediment i, per tant, no es pot gaudir de la reducció del 50 per cent de l'import de la multa.

Tanmateix, a l'apartat segon de l'acord d'incoació hi diu el següent: ?si us voleu acollir a la tramitació d'aquest expedient pel procediment abreujat, disposeu d'un termini de 20 dies naturals, comptats des del dia següent al de la recepció d'aquesta notificació, per realitzar el pagament de l'import de la sanció indicat en aquesta notificació, amb un descompte del 50%?.

Tot i que, al final d'aquest paràgraf s'afegeixi que el procediment abreujat no és aplicable a les infraccions previstes a l'article 65, apartat 5 h), j) i 6, no queda clar quin és el procediment que cal seguir, i si la persona interessada podrà o no pagar la sanció amb descompte. 

L'article 28 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, estableix que els ciutadans tenen dret a obtenir informació veraç i de qualitat, qualsevol que sigui el suport o mitjà de distribució o difusió de la informació. Per fer efectiu aquest dret, les administracions públiques han d'informar sobre els procediments administratius de llur competència. 

D'altra banda, l'obligació de facilitar als ciutadans i les ciutadanes una informació clara dels procediments administratius forma part del dret a una bona administració, reconegut a l'article 30 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, i regulat a l'article 22 de la Llei 26/2010, que inclou el dret que les decisions de les administracions públiques estiguin motivades, en els supòsits establerts legalment, amb una referència succinta als fets i als fonaments jurídics, amb la identificació de les normes aplicables i amb la indicació del règim de recursos que escaigui.

En aquest sentit, el Codi de bones pràctiques administratives elaborat pel Síndic assenyala que una bona pràctica per informar dels requisits procedimentals és redactar les comunicacions i els requeriments adreçats a les persones amb un llenguatge entenedor i que no generi confusió a les persones destinatàries. 

Atès que en aquest cas, l'acord d'incoació de l'expedient sancionador no compleix amb els requisits legals, i la persona interessada no ha tingut coneixement del procediment aplicable a l'expedient sancionador iniciat contra ell, cal concloure que s'ha produït una situació d'indefensió.

En conseqüència, el Síndic demana al Departament d'Interior que doni les ordres oportunes per tal que s'anul·lin les actuacions practicades en aquest procediment sancionador i que, en el cas que s'hagi efectuat el pagament de la sanció, s'ordeni la devolució a la persona interessada dels ingressos indegudament percebuts.

Així mateix, demana a aquest Departament que modifiqui la informació de les notificacions de denúncies i acords d'incoació de procediments sancionadors, indicant amb claredat el procediment administratiu aplicable per a cada infracció, especialment en els supòsits en els quals no és aplicable el procediment abreujat i, per tant, no és possible dur a terme el pagament de la sanció de multa amb la reducció del 50%.

Tramitació

Data Administració Tràmit

31/03/2011 Departament d'Interior Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
31/05/2011 Departament d'Interior Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/07/2011 Departament d'Interior Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya - DOGC.5686 (05/08/2010)
Ley 18/2009, de 23 de noviembre, por la que se modifica el texto articulado de la Ley sobre Tráfico, Circulación de Vehículos a Motor y Seguridad Vial, aprobado por el Real Decreto Legislativo 339/1990, de 2 de marzo, en materia sancionadora- BOE.283 (24/11/2009)
Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya- BOE.172 (20/07/2006)