Resolució
Q-01034/2014 Manca de resolució d'una reclamació per responsabilitat patrimonial

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Responsabilitat patrimonial
Data d'inici 18/02/2014
Data de l'últim moviment 03/03/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de la Roca del Vallès Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

La persona interessada va presentar una reclamació de responsabilitat patrimonial i des de l'admissió a tràmit l'any 2011 encara no s'ha resolt.

Contingut

Un cop examinada la informació facilitada, el Síndic constata que, tot i el temps transcorregut des de la interposició de la reclamació, encara no s'ha resolt i des d'un primer moment s'ha tramitat amb una lentitud considerable. 

Igualment, consta que la baixa laboral de la persona a qui es va encarregar la instrucció del procediment va ser determinant del fet que, tot i l'admissió de la reclamació el mes de desembre de 2011, el mes de juliol de 2012 encara no s'hagués impulsat cap tràmit, ni dut a terme cap actuació o, com a mínim, cap que hagi quedat documentada ni de què hagi estat coneixedora l'empresa en representació de la qual actua el promotor de la queixa.

El consistori assenyala que s'han dut a terme gestions per donar una solució convenient per a ambdues parts, i en aquest sentit va signar dos contractes els anys 2012 i 2013 amb una empresa de serveis jurídics per solucionar la problemàtica derivada de la declaració judicial de nul·litat (que justament va donar lloc a la presentació de la reclamació de l'empresa interessada) i que en l'actualitat duu a terme els treballs de redacció del projecte de reparcel·lació de la UA-5. Tot i així, no s'aporta cap document que permeti copsar quin és l'estat actual de tramitació de la reclamació esmentada.

El Síndic recorda a l'Ajuntament que l'article 139 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, determina que els particulars tenen dret a ser indemnitzats per les administracions públiques corresponents de tota lesió que pateixin en qualsevol dels seus béns i drets, tret dels casos de força major, sempre que la lesió sigui conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics. 

Alhora, l'article 81 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, estableix que han de respondre dels danys i perjudicis ocasionats als ciutadans en els seus béns i drets com a conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics excepte en els casos de força major o de danys que els ciutadans tinguin el deure jurídic de suportar d'acord amb la llei. En qualsevol cas, el dany serà efectiu, avaluable econòmicament i individualitzat en relació amb una persona o grup de persones.

Els procediments administratius aprovats i fixats per les normes constitueixen la garantia d'una actuació no arbitrària per part dels poders públics. Així, quan un ciutadà formula davant una administració pública una reclamació per danys i perjudicis, és el procediment administratiu que regula el Reial decret 429/1993, de 26 de març, el que permet dilucidar si cal fer efectiva o no la responsabilitat patrimonial. 

La tramitació correcta d'aquest procediment garanteix que es puguin investigar els fets i les circumstàncies que han concorregut i, en aquest marc, el ciutadà pot aportar proves a favor seu i contradir l'Administració. En essència, el que es persegueix és esbrinar objectivament els fets per decidir si el ciutadà té dret a ser indemnitzat o no i, així, protegir tant els seus drets com els de l'Administració, que representa l'interès general, sens perjudici de la posterior reclamació en via judicial.

El Síndic considera que des de l'admissió a tràmit de la reclamació, en data 7 de desembre de 2011, ha transcorregut un termini molt superior al legalment i reglamentàriament establert de sis mesos per realitzar tots els actes d'instrucció previs a la resolució, sense que de la documentació disponible es pugui deduir l'existència d'alguna raó que justifiqui la demora excessiva en la tramitació d'aquest expedient. 

Per això, el Síndic demana a l'Ajuntament de Badalona que doni les ordres oportunes perquè s'adoptin totes les mesures a l'abast del consistori perquè la tramitació d'aquest expedient no es dilati més en el temps i que com més aviat millor es resolgui i es notifiqui a l'empresa interessada la resolució.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/04/2014 Ajuntament de la Roca del Vallès Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/06/2014 Ajuntament de la Roca del Vallès Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/07/2014 Ajuntament de la Roca del Vallès Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/07/2014 Ajuntament de la Roca del Vallès Resolució pendent d'acceptació
27/08/2014 Ajuntament de la Roca del Vallès Resposta a la resolució pendent d'acceptació
24/10/2014 Ajuntament de la Roca del Vallès Resolució pendent d'acceptació
09/12/2014 Ajuntament de la Roca del Vallès Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
03/03/2015 Ajuntament de la Roca del Vallès Segona reiteració / No col·laboració