Resolució
Q-01070/2010 Manca d'actuació del Departament d'Educació davant les denúncies per agressions sofertes per un alumne al CEIP Catalunya, de Sant Adrià de Besòs.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Assetjament escolar
Data d'inici 05/03/2010
Data de l'últim moviment 19/09/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La mare d'un alumne, escolaritzat al CEIP Catalunya, de Sant Adrià de Besòs, es queixa de la manca d'actuació de l'administració educativa davant les agressions que havia sofert el seu fill a l'escola per part de companys del centre.

La persona interessada relata que el passat 10 de febrer de 2010 el seu fill va patir una agressió, arran de la qual va haver de ser hospitalitzat cinc dies ?adjunta un informe mèdic que ho corrobora. Aquests fets van ser posats en coneixement de l'escola i del Departament d'Educació, sense que hagi rebut informació sobre les mesures adoptades. 
 
De la documentació que aporta la persona interessada se'n desprèn que el mes de setembre de 2009 el seu fill ja va patir una altra agressió que va ser comunicada al Departament d'Educació en un escrit en què es relataven les diverses agressions patides per l'alumne en diverses ocasions i en què es demanava la intervenció de la Inspecció. 

En aquest escrit, de 24 de setembre de 2009, la persona interessada exposava que fets semblants s'havien anat produint des de P-3, però que s'havien anat agreujant. Diu també que aquest grup classe no ha tingut un mestre com a tutor referent en cap curs complet.

La persona interessada afegeix que, des que el seu fill va ser admès al centre, ha fet saber aquesta qüestió tant a l'equip directiu com als mestres del CEIP. També comenta que la solució dels desdoblaments del grup classe, que s'havia adoptat a partir dels incidents del mes de setembre, no es va continuar fent al final del primer trimestre.

Contingut

El Departament d'Educació assenyala que aquest alumne havia tingut comportaments provocadors. També indica que des de l'inici de curs l'equip directiu va prendre mesures pel que fa a aquest grup, com ara el nomenament d'una tutora amb perfil adequat, el desdoblament de curs i l'atenció de la professora d'educació especial, si bé posteriorment assenyala, sense precisar-ne el moment, que se'n van reduir els reforços i no es va continuar amb el desdoblament a la tarda, perquè el grup havia millorat el seu comportament.

També informa que es tracta d'un grup que demana molta dedicació i atenció del professorat a conseqüència del seu comportament, que tant els professors com l'equip directiu actuen de manera coordinada, i que en la relació amb els pares s'ha complert el Reglament de règim interior del centre.

Quant a la Inspecció, indica que aquesta supervisa de manera permanent l'actuació del centre a través de reunions amb l'equip directiu i amb els professors.

Un cop analitzada aquesta informació i la que facilita la persona interessada, el Síndic fa les consideracions següents:

D'una banda, s'observa que es tracta d'un grup que requereix una atenció especial i que durant el curs passat es van produir agressions entre l'alumnat. En aquest sentit, s'entén que el fet que el fill de la persona interessada pogués tenir comportaments provocadors no pot servir per justificar l'existència d'agressions entre els alumnes, especialment en alumnes d'edat tan curta.
 
D'altra banda, segons la persona interessada, es tracta d'un grup que, fins aquest any, i des de l'inici de l'escolarització, no ha tingut un mestre tutor com a referent un curs sencer. Aquest punt no ha estat objecte de matisació en l'informe del Departament d'Educació. En tot cas, la persona interessada indica que aquest grup va tenir la mateixa mestra tutora durant els cursos P-3, P-4 i P-5, i que aquesta va tenir baixes contínues, alguna de les quals de fins a sis mesos de durada, cosa que havia determinat que el grup estigués al càrrec de cinc o sis mestres substituts diferents. A primer de primària el grup havia tingut assignat com a mestre tutor un professor substitut de secundària, que al gener havia estat substituït per una altra tutora a causa de les queixes continuades de les famílies per la situació generada. El curs passat s'havien produït conflictes múltiples en l'horari de tarda, no assumits per la mestra tutora a causa d'una reducció de jornada, i les mesures de suport adoptades s'havien suprimit al final del primer trimestre.

Davant aquesta situació, i amb un grup amb les dificultats exposades, el Síndic considera que des de l'escola i des del Departament d'Educació s'hauria d'haver actuat amb més celeritat per dotar d'estabilitat aquest grup i assegurar que disposava d'un referent i d'una atenció educativa adequats. D'acord amb la informació de la persona interessada, aquest curs s'ha produït una millora de la situació en el grup en aquest sentit i, per tant, la situació exposada en la queixa està resolta.

Amb tot, preocupa el retard en l'adopció de mesures, tenint en compte que la situació era coneguda fins i tot per la Inspecció, i la manca d'actuació davant les qüestions que plantejava la mare de l'alumne, que s'havia adreçat reiteradament a la Direcció del centre i també a la Inspecció, per referir-se, més enllà de les agressions patides pel seu fill, a la situació d'aquest grup d'alumnes al llarg del temps.

En aquest sentit, el Síndic recorda la importància de l'acció tutorial, que ha d'orientar el procés educatiu individual i col·lectiu de l'alumnat (article 18.6 de la Llei orgànica d'educació), i la necessitat de garantir als infants l'estabilitat i la regularitat necessàries per facilitar-los l'aprenentatge, com també preveu la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació de Catalunya a l'article 78, en establir els criteris d'organització pedagògica per a l'educació infantil.

D'altra banda, quant a la relació amb les famílies, el Síndic recorda que, especialment davant les dificultats plantejades, s'ha d'anar més enllà de l'estricte compliment del Reglament de règim interior del centre i que s'haurien d'haver pres en consideració les dificultats exposades per trobar-hi una solució. En el mateix sentit, recorda que corresponia a la Inspecció, si no es feia des del centre, promoure o demanar al Departament l'adopció de mesures per resoldre la situació que ha afectat aquest grup d'alumnes.

D'acord amb l'anterior, i atès que segons la informació la situació plantejada inicialment ara es troba normalitzada, es dóna per finalitzada la intervenció en aquest assumpte, si bé se suggereix que es mantingui un seguiment proper i es vetlli per assegurar la qualitat de l'atenció educativa i l'estabilitat en aquest grup.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/03/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/05/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/06/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/11/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
12/11/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resolució
10/06/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
19/09/2011 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures dels alumnes i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya- DOGC.4670 (06/07/2006)
Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació - DOGC.5422 (16/07/2009)