La persona interessada ha rebut la resolució del programa individual d'atenció (PIA) en què es posa fi al procediment de concessió de l'ajut per desistiment de la persona sol·licitant. Segons ella, ha estat manipulada per l'assistenta social, que presumptament la va obligar a signar un paper en què renunciava a tots aquests ajuts.
El Departament indica que la persona interessada va ser informada per la treballadora social de les prestacions de la cartera de serveis, però, com que percebia una pensió de gran invalidesa, no sortia beneficiada per la Llei de la dependència. Així mateix, d'acord amb el criteri dels serveis socials de primària, la persona interessada no té necessitat de cap servei de la cartera de serveis, per la qual cosa de manera voluntària la persona interessada va signar la renúncia esmentada.
D'altra banda, en la informació facilitada per l'Ajuntament de Barcelona s'assenyala, d'una banda, que quan es va elaborar el PIA de la persona interessada, el càlcul per a la prestació de cuidador no professional sol·licitat va sortir negatiu, per la qual cosa no era procedent el pagament de cap prestació econòmica i, de l'altra, que, segons les indicacions del Programa d'atenció a la dependència (d'ara endavant PRODEP), és preceptiu efectuar la renúncia per escrit en els casos de balanç negatiu sens perjudici de demanar una modificació posterior del PIA. Així doncs, d'aquesta informació se'n desprèn que la modalitat d'intervenció més adequada per a la persona era la prestació econòmica per cuidador no professional.
El Síndic constata que el Manual per a l'acord del programa individual d'atenció i calculadora estableix que ?en les situacions en què la prestació és 0 i la persona cuidadora vol donar-se d'alta a la Seguretat Social, la persona ha de signar el PIA amb un ?acord/no acord' (la persona rebrà una resolució que li permetrà inscriure's a la Seguretat Social i, a la vegada, podrà presentar un recurs)?. Així mateix, constata que el Manual no preveu les situacions en què la prestació resulti 0, però la persona cuidadora no vulgui donar-se d'alta a la Seguretat Social, per exemple, perquè ja hi estigui.
Un cop estudiada la informació tramesa, el Síndic fa algunes consideracions a l'Administració:
Si bé és cert que l'apartat 3 de l'article 18 de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència (LAPAD), disposa que ?el cuidador s'ha d'ajustar a les normes sobre afiliació, alta i cotització a la seguretat Social que es determinin reglamentàriament?, d'això no es pot despendre que en els casos en què la persona cuidadora no vulgui ser donada d'alta de la Seguretat Social, per exemple, perquè ja hi estigui, els serveis socials d'atenció primària no puguin proposar que la modalitat d'intervenció més adequada per la persona dependent és la prestació econòmica per cuidador no professional, encara que l'import calculat resulti no superior a 0.
La renúncia a un dret en què es fonamenti la sol·licitud d'una persona no ha d'estar determinada pel fet que pugui o no accedir efectivament a aquell dret. Si els serveis socials detecten que la persona dependent no pot sortir beneficiada de cap prestació, el Síndic entén que això s'ha de fer constar en la proposta de PIA i ja serà en la resolució per la qual s'estableixi el programa individual d'atenció on de manera degudament motivada es resoldrà sobre el reconeixement d'algun dret o la denegació.
D'altra banda, en la resolució per la qual s'estableix el programa individual d'atenció de la persona interessada, no es fa constar el motiu pel qual la persona va desistir de la seva sol·licitud.
De conformitat amb això, el Síndic suggereix a l'Administració que adopti les mesures adequades, d'una banda, perquè es revisi el Manual per a l'acord del programa individual d'atenció i calculadora, de manera que inclogui els diversos supòsits que es poden produir en què el càlcul de la prestació sigui 0, els criteris que els serveis socials han de seguir per orientar, si escau, la persona sol·licitant perquè signi un document de renúncia al PIA i la informació que ha de quedar inclosa en el document de renúncia; i de l'altra, perquè es revisi la resolució del PIA, de manera que inclogui els motius del desistiment per part de la persona interessada.