Resolució
Q-01096/2013 Disconformitat amb la demora en la tramitació d'un procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis i a les prestacions vinculades

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 14/02/2013
Data de l'últim moviment 14/01/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis i a les prestacions vinculades de la seva mare. Concretament, es queixa de la dilació en la tramitació del procediment i de la manca d'informació aclaridora que li ha proporcionat l'Administració.

Exposa que en data de 4 de gener de 2012 es va emetre la resolució de revisió del grau i nivell de dependència corresponent, que reconeixia a la persona interessada un grau II nivell 2 de dependència, amb efectes des del 3 de juny de 2011.

Passats sis mesos des de la data de la resolució, el promotor va trucar al telèfon d'orientació i informació de tràmits no resolts del Departament de Benestar Social i Família, on el van informar que hi havia un defecte en la tramitació de l'expedient, concretament en la gestió dels serveis socials que l'havien iniciat. Quan es va posar en contacte amb els serveis socials per ampliar la informació obtinguda, li van indicar que la tramitació era correcta però que l'expedient estava aturat.

Des d'aleshores, i malgrat haver fet nombroses gestions telefòniques per aclarir els motius de la demora en la tramitació de l'expedient, no ha obtingut cap informació addicional.

Contingut

Els Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona assenyalen que a la persona interessada no se li ha establert el programa individual d'atenció (en endavant PIA) perquè es troba ingressada en una residència privada no acreditada. A la resposta, però, no s'exposa si aquesta informació ha estat traslladada a la persona interessada ni si el promotor ha estat informat de les gestions que ha de dur a terme per tal de tirar endavant la tramitació de l'expedient de dependència de la seva mare.

Ens trobem, doncs, davant del cas d'una persona gran amb un grau II nivell 2 de dependència reconegut amb efectes des del 3 de juny de 2011, respecte de la qual s'ha aturat, de facto, la tramitació del procediment de reconeixement dels drets derivats de la situació de dependència sense informar-ne la persona interessada. 

Aquesta situació es pot encabir dins de les problemàtiques derivades de la manca de regulació, mitjançant un instrument jurídic adequat, del procediment per establir el PIA i, concretament, del procediment per reconèixer el dret a la prestació econòmica vinculada a servei (establert a la Llei 39/2006, de 14 de desembre), a les quals el Síndic ha fet referència en la tramitació d'altres expedients individuals i, especialment, en l'actuació d'ofici 2677/2010.

Tal com es feia esment en la resolució d'aquesta actuació d'ofici, segons es desprèn de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, les prestacions d'atenció a la dependència poden tenir la naturalesa de serveis i de prestacions econòmiques i, en tot cas, els serveis han de tenir caràcter prioritari davant de les prestacions econòmiques. 

Al marge de les consideracions que el Síndic va traslladar al Departament de Benestar Social i Família sobre la necessitat d'un desplegament reglamentari adequat del procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés als serveis i prestacions vinculades, aquesta institució entén que, en el cas de la persona interessada s'hauria de seguir el procediment establert en el Protocol de gestió del PIA a fi i efecte de concretar els drets i les prestacions que li puguin correspondre en atenció a la seva situació de dependència i d'acord amb l'oferta de serveis adequats a la seva situació i disponibles d'acord amb la cartera de serveis. 

Aquest protocol distingeix dues situacions en què es pot continuar la tramitació del PIA. Concretament, a l'apartat a) del punt 3.5 del Protocol es fa referència, d'una banda, a les persones ingressades en un centre registrat privat (sense conveni de concertació o col·laboració amb el Departament) des d'una data anterior a l'1 de gener de 2009, i de l'altra, a les persones ingressada en un centre no registrat o que han ingressat després de l'1 de gener de 2009 en un centre privat (sense conveni de concertació o col·laboració amb el Departament).

En relació amb aquest segon supòsit, el Protocol disposa que ?cal notificar a la persona que, a fi de poder elaborar el PIA, és necessari que acrediti, en el termini de deu dies, que ha fet reserva a tres centres de la xarxa pública de serveis socials i que comuniqui que ja ocupa una plaça en un centre acreditat en un termini de tres mesos. No es podrà elaborar el PIA fins que ocupi una plaça de servei d'un centre de la xarxa pública de serveis socials. Excepcionalment, i de forma transitòria, en cas d'impossibilitat d'accés en el termini fixat per a una de les places amb suport públic, el treballador social responsable del PIA podrà proposar una prestació econòmica vinculada a una plaça privada d'algun dels centres als quals hagi fet reserva de plaça de servei. Si transcorreguts tres mesos no es té cap resposta o la persona interessada no ha passat a ocupar una plaça de la xarxa, s'iniciarà procés de caducitat?.  

Després de revisar el cas concret de la mare del promotor de la queixa, el Sídnic entén que els criteris transcrits més amunt no han estat notificats en cap moment a la persona interessada. Atesa, doncs, la poca informació que ha obtingut el promotor tot i la seva insistència, el Síndic entén que en aquest cas la forma de procedir des dels servis socials responsables de la tramitació del PIA no ha estat adequada i no segueix el que estableix el Protocol de gestió del PIA. 

El Síndic considera que en aquest cas caldria haver informat la persona interessada que si estava en una residència privada no es podia tirar endavant la tramitació del seu PIA tret que s'acollís al que estableix el punt 3.5.a.2 del Protocol abans transcrit. 

Contràriament, no és raonable ni ajustat a dret deixar un procediment inacabat. L'absència d'un acte de l'Administració que conclogui un determinat procediment per un temps perllongat posa la persona interessada en una situació d'indefensió davant d'una situació d'impossibilitat fàctica de reclamar l'efectivitat dels drets que li puguin correspondre davant de l'Administració.

Per això, el Síndic entén que la continuïtat de la tramitació dels expedients per a l'establiment del PIA en els casos de persones ingressades en centres privats s'ha de garantir d'acord amb el que estableix el punt 3.5.a.2 del Protocol de gestió PIA, a fi de resoldre, en un sentit o en un altre, en tots els casos. 

Per tant, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família la necessitat de continuar la tramitació de l'expedient de dependència de la persona interessada, tenint en compte la previsió establerta en el punt 3.5.a.2 del Protocol de gestió del PIA. Concretament, el Síndic demana que s'informi la persona interessada sobre les gestions i tràmits que hauria de dur a terme per poder continuar amb la tramitació del procediment de reconeixement dels drets i prestacions vinculats a la seva situació de dependència, d'acord amb allò exposat en els paràgrafs anteriors.

Tramitació

Data Administració Tràmit

09/04/2013 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/05/2013 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/07/2013 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/09/2013 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
21/10/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
21/10/2013 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
09/01/2014 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
13/01/2014 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona Irregularitat
14/01/2014 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat