Resolució
AO-01109/2008 Actuació d'ofici sobre la situació de sobreocupació de la llar Llevant del centre d'acollida La Mercè de Tarragona

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Centres de menors
Data d'inici 06/03/2008
Data de l'últim moviment 31/12/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El Síndic obre una actuació d'ofici sobre la llar Llevant del centre d'acolliment La Mercè de Tarragona, arran de la situació denunciada per l'equip educatiu de la llar, en referència a: la sobreocupació del 150%; l'amuntegament dels infants a les habitacions de dormir; la impossibilitat d'atendre de forma personalitzada els infants, situació greu en el cas dels nadons; la neteja insuficient de les instal·lacions; la manca de condicions per gaudir d'un bon estat de salut; el perllongament de l'estada dels infants; el cansament de l'equip educatiu; i l'empitjorament de la situació de desbordament del centre.

Contingut

El Síndic comprova en la visita efectuada la sobreocupació de la llar i del centre. Els infants s’amunteguen a les habitacions de dormir en tots els edificis que conformen el conjunt del centre amb llits parats en espais comuns, com la sala d'informàtica i les saletes d'estar, on dormen en un matalàs a terra. L'amuntegament té efectes negatius, com ara la manca d'intimitat i la impossibilitat d'atendre de forma personalitzada els infants, per manca de personal suficient, ja que s’obstaculitza la cobertura de les seves necessitats afectives, d'estimulació i també de seguretat a la integritat física. 

El Síndic recorda que un dels principis per mesurar la qualitat en l'atenció residencial és la individualització de l'atenció, que permet fer un pla d'intervenció educativa segons les necessitats i les característiques de cada infant, i fer així una atenció especial als dèficits, les mancances i els traumatismes soferts, i avaluar els efectes que la situació de desemparament han pogut provocar en els infants. La normalització de la vida dels infants en centres és un instrument reparador en les circumstàncies especials en què arriben els infants a un centre i es considera una fita important que cal assolir en l'atenció residencial que ha estat objecte de recomanacions del Consell d'Europa. 

En aquest cas, el centre no ofereix condicions favorables perquè la vida quotidiana sigui com la dels infants que viuen en família ni permet ni facilita una atenció educativa de qualitat. En relació amb l'espai, es prioritza les necessitats organitzatives sobre les dels infants. Tot això porta a la llarga al cansament de l'equip educatiu, atès que la situació traspassa la seva capacitat de pal·liar i compensar les circumstàncies exposades. L'estrès que comporta tenir un encàrrec professional impossible de complir amb qualitat és un factor afegit al risc que pateixen els infants i els adolescents. Sembla que la sobreocupació d'aquest centre és en part fruit del perllongament de l'estada dels infants al centre a causa de la manca del recurs proposat residencial o d'acollida o perquè es troben a l'espera de ser adoptats o acollits. Un darrer element que agreuja la situació és la barreja del règim d'atenció residencial i del d'acolliment.

Per això, el Síndic suggereix: que es dissenyi amb urgència un pla de xoc per adequar el nombre d'infants i d'adolescents al nombre de places fixades; que s'inclogui la creació de recursos diversificats per atendre les necessitats dels infants que hi resideixen: CRAE, famílies d'acollida, d'urgència i diagnòstic, grups de germans, llars per a població vertical amb un nombre reduït de places, centres i llars en zones rurals, etc.; que es delimitin els centres de règim d'acolliment i els centres residencials; que s’estudiï quina és la millor distribució dels edificis i dels espais i es planifiqui la forma de fer-los més similars a un habitatge familiar; que s’estudiï la ràtio educador-infant i s'apliqui; i que s'adoptin mecanismes per dotar d'estabilitat la plantilla actual d'educadors.

Finalment, el Síndic recorda que visitar equipaments, serveis i institucions entra en la seva funció de supervisió de l'actuació de l'Administració. No és obligat anunciar prèviament la visita, i en determinades circumstàncies és recomanable per poder observar l'estat real de les instal·lacions. En la visita del dia 21 de maig, no es va permetre al Síndic l'entrada al recinte fins a l'arribada de la cap del Servei d'Atenció a la Infància i l'Adolescència a Tarragona, malgrat que el Síndic va insistir en el seu propòsit de visitar la llar Llevant i la resta d’instal·lacions, i tot i que va recordar l’obligació de les institucions de col·laborar amb el Síndic i de permetre visitar qualsevol espai, se li va vetar l'accés a les instal·lacions.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/03/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/07/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/08/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/09/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/10/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/06/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/11/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/12/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/01/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/03/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
13/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
28/07/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
23/09/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
27/09/2011 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
28/12/2011 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
19/01/2012 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/07/2012 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/08/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
31/12/2012 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 8/1995, de 27 de juliol, d'atenció i protecció als infants i els adolescents i de modificació de la Llei 37/1991, de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2083 (02/08/1995)

Expedients Relacionats

Q-05025/2008