En l'informe que ha facilitat BASE, s'observa que mitjançant el Decret de 23 d'octubre de 2008 es va declarar la insolvència de la principal deutora per deutes corresponents a la liquidació de l'IBI de la finca del municipi de Mont-roig del Camp i es va resoldre determinar l'existència d'altres possibles responsables i tramitar l'expedient de derivació corresponent.
D'altra banda, en data de 21 de novembre de 2008 es va notificar al promotor de la queixa la citació per al tràmit d'audiència per responsabilitat subsidiària, com a adquiridor d'un bé immoble afecte, i per resolució de 5 de gener de 2009 es van desestimar les al·legacions presentades pel promotor i es va considerar procedent el procediment de derivació del deute de l'IBI per afecció de l'objecte tributari al pagament de l'impost.
El Síndic és conscient que l'Administració, a l'empara de l'article 64 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, pot derivar la responsabilitat del pagament de les quotes pendents de l'IBI del deutor principal a l'adquirent del bé, en tant que el bé immoble transmès queda afectat al pagament de la totalitat de la quota tributària.
Val a dir també que la derivació de l'acció tributària és procedent si el deutor principal no paga el deute, però no només s'ha d'entendre que no es paga quan no és satisfet en període voluntari, sinó que cal tenir en compte que tan sols és procedent la derivació de l'acció administrativa de cobrament després d'haver-se esgotat el procediment de constrenyiment contra el subjecte passiu i haver-se'n declarat la insolvència.
Una vegada dit això, el Síndic remarca que en el procediment de constrenyiment dut a terme contra el deutor principal, en l'expedient executiu, s'observa que, tal com s'indica en la documentació aportada, el resultat de la notificació de la provisió de constrenyiment de 9 de maig de 2005 a la deutora va ser infructuós. No obstant això, s'observa que tan sols es va fer un intent de notificació el 25 de maig de 2005 amb resultat d'absent, sense fer-se un segon intent de notificació, tal com estableix la normativa.
D'altra banda, també s'observa que en el certificat acreditatiu de la pràctica de la notificació de la liquidació de l'IBI a la persona interessada es fa constar com a "desconegut", i en canvi, en la notificació de la provisió de constrenyiment es va fer constar que el destinatari estava "absent", tot i que en tots dos casos el destinatari i l'adreça eren idèntics.
Així, el Síndic recorda que l'article 112 de la Llei general tributària estableix que "quan no sigui possible efectuar la notificació a l'obligat tributari o al seu representant per causes no imputables a l'Administració i intentada almenys dues vegades en el domicili fiscal, o en el designat per l'interessat si es tracta d'un procediment iniciat a sol·licitud d'aquest, s'han de fer constar en l'expedient les circumstàncies dels intents de notificació. És suficient un sol intent quan el destinatari consti com a desconegut en el dit domicili o lloc (...)".
Així doncs, segons la documentació de què es disposa, la provisió de constrenyiment només és va intentar notificar una vegada, amb el resultat d'absent, i a continuació, el dia 20 de juny de 2005, es va fer la notificació en el Butlletí Oficial de la Província de Tarragona, quan d'acord amb la normativa esmentada només es pot notificar per compareixença per mitjà d'anuncis al Butlletí Oficial de la Província quan s'hagi intentat almenys dues vegades la notificació a la persona interessada.
Per tot això exposat, el Síndic suggereix que es revisi el procediment executiu contra la deutora principal per l'impagament dels deutes de l'IBI dels exercicis 2002 i 2003 de la finca situada al terme municipal de Mont-roig del Camp i que, si escau, es retrotregui el procediment al moment de la notificació de la provisió de constrenyiment, sens perjudici que se'n puguin apreciar la prescripció.