Resolució
Q-01182/2009 Manca de facilitat de l'Administració de la participació ciutadana en el Pla Director urbanístic de l'Àrea Residencial Estratègica (ARE) de l'àmbit del Baix Llobregat

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Planejament i execució urbanística
Data d'inici 10/03/2009
Data de l'últim moviment
Administracions afectades

Plantejament

Els promotors es queixen del Pla Director Urbanístic de les Àrees Residencials Estratègiques de l'àmbit del Baix Llobregat als termes municipals d'Abrera, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Martorell, Olesa de Montserrat, El Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Sant Joan Despí, Santa Coloma de Cervelló i Sant Vicenç dels Horts.

Contingut

El Síndic és conscient que la necessitat d'habitatge accessible ha impulsat a la Generalitat a preveure aquestes àrees residencials estratègiques amb una visió supramunicipal i s'ha utilitzat, com a instrument per crear-les, la figura dels plans directors urbanístics, ja existent en l'ordenament en vigor. Aquests plans directors reclassifiquen el sòl i estableixen les determinacions necessàries per a l'execució directa de les àrees, amb plena incidència en el patrimoni dels propietaris afectats. Tanmateix, en tant que l'aprovació inicial, provisional i definitiva passa a la Generalitat, es produeix un allunyament de l'administració competent per a elaborar el pla respecte de les persones realment afectades del municipi. Aquesta circumstància obliga a ser molt curosos a l'hora de garantir i facilitar extremament la participació ciutadana.

Així doncs, el Síndic considera que no n'hi ha prou amb què l'expedient del pla es pugui consultar en les dependències de la comissió territorial d'urbanisme, sinó que caldrà que també es faciliti l'exercici del dret a informació pública en les dependències municipals, utilitzant les oficines d'informació.
 
D'altra banda, l'article 23 del Reglament de la Llei d'urbanisme, també disposa que tant la Generalitat com els ajuntaments de més de 10.000 habitants han de garantir la consulta dels instruments urbanístics que s'aprovin inicialment per mitjans telemàtics. 

Per tant, el Síndic suggereix que tots aquells dies que es tardi en posar a l'abast del públic en les dependències municipals els expedients d'aquests plans directors, hauran de ser tinguts en compte per ampliar el termini d'informació pública previst en l'acord d'aprovació inicial.

S'ha de tenir en compte que les actuacions que es plantegen mitjançant les ARE tenen lloc exclusivament en l'àmbit territorial del municipi. Aquest àmbit es desenvolupa ordinàriament mitjançant el planejament general i derivat municipal. En aquest procés de planificació, i es tracta d'una altra de les característiques de l'evolució de la normativa urbanística aquests últims anys, hi ha dissenyat per a la participació ciutadana un ampli espai, el qual va més enllà del tràmit d'informació pública tradicional. A l'article 8 del text refós diu que es garanteixen i s'han de fomentar els drets d'iniciativa, d'informació i de participació de la ciutadania en el processos urbanístics de planejament i gestió. 

Així es preveuen els consells assessors urbanístics amb caràcter informatiu i deliberatiu; el programa de participació ciutadana que expressa les actuacions previstes per la divulgació del planejament i la formulació d'al·legacions.

Els plans directors reclassifiquen el sòl i l'execució directa de les àrees, amb plena incidència en el patrimoni dels propietaris afectats. Tanmateix, en tant que l'aprovació inicial, provisional i definitiva és competència de la Generalitat, es produeix un allunyament de l'administració que ha d'elaborar el pla respecte de les persones realment afectades del municipi. En aquest sentit, és necessari, en funció del caràcter discrecional del planejament possibilitar-ne el control al ciutadà que no només coneix millor la realitat del municipi, sinó que en resulta directament afectat per les determinacions del pla.

Per això, el Síndic suggereix que es facin les actuacions necessàries per facilitar l'accés del ciutadà als expedients dels plans directors i la seva participació no tan sols amb la presentació d'al·legacions sinó també amb aportació d'alternatives que permetin a l'administració una decisió més elaborada i més democràtica.

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'Urbanisme- DOGC.4436 (28/07/2005)
Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya- DOGC.3887 (20/05/2003)
Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'urbanisme- DOGC.4682 (24/07/2006)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.285 (27/11/1992)