La promotora de la queixa, mare d'una alumna d'un institut de Barcelona, manifesta el seu desacord amb les actuacions del centre en relació amb l'organització d'un viatge d'intercanvi a Viena.
La promotora de la queixa se sent exclosa del procés, i addueix que no ha estat informada amb antelació de l'organització del viatge, i que tampoc no se l'ha fet partícip a l'hora de demanar l'autorització d'ambdós progenitors d'una menor d'edat per viatjar a l'estranger, ja que només s'ha sol·licitat l'autorització del pare de l'alumna.
En el seu informe de resposta, el Departament d'Ensenyament deixa constància que la direcció del centre ha informat que els fets són conseqüència d'una situació de conflicte entre els pares i de desconeixement per part de l'institut respecte a qui tenia la custòdia de la menor i la capacitat de decidir en assumptes d'aquesta naturalesa.
L'informe de resposta addueix que la realització d'aquest viatge es va anunciar a les famílies a la fi del curs anterior i, amb antelació suficient, es van mantenir reunions amb les famílies de l'alumnat participant en l'intercanvi per informar-les sobre l'activitat.
Vista la situació de discrepància constant entre el pare i la mare, especialment respecte del viatge, davant el risc de perjudici per a l'alumna i atès que no es tractava d'una activitat per a tot l'alumnat del curs, la direcció va comunicar per burofax tant al pare com a la mare que no es considerava convenient la participació de l'alumna en aquest viatge.
Respecte d'això, el Síndic ha recordat al Departament d'Ensenyament que la normativa actualment en vigor en relació amb la potestat parental dels progenitors es concreta actualment a Catalunya en la Llei 25/2010, de 29 de juliol, del llibre segon del Codi civil de Catalunya, relatiu a la persona i la família.
Així, segons aquesta normativa, les decisions que afecten els fills de pares separats les haurien de prendre els dos progenitors, que haurien d'informar-se mútuament del seu seguiment, però atès que no sempre es pot garantir que sigui així, la dinàmica de l'escola/institut pel que fa a informacions i comunicacions ha de ser equitativa, si no hi ha sentència judicial que disposi una altra cosa, i no es pot basar únicament en el fet que l'infant convisqui més temps amb un progenitor que amb l'altre.
Per tot això, el Síndic ha recordat que l'escola/institut no pot prendre partit ni adoptar cap posicionament en les relacions privades entre els pares dels alumnes; ha de complir sempre les resolucions i els requeriments judicials relatius a les relacions esmentades, i els pares, si no han estat privats judicialment de la potestat, tenen dret a rebre informació sobre el desenvolupament educatiu dels fills.
D'acord amb la informació rebuda, el Síndic dóna per tancada la seva actuació en aquest assumpte.