En el marc d'una actuació d'ofici oberta pel Síndic de Greuges l'any 2007 per estudiar les garanties en els processos de repatriació de menors no acompanyats, aquesta institució va suggerir la signatura d'un conveni de col·laboració entre la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència, la Subdelegació de Govern de Barcelona i l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de Barcelona (en endavant ICAB).
La darrera informació rebuda en relació amb aquest tema indicava que l'esborrany de conveni estava pendent de revisió per part del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya.
A banda, l'any 2012 la Comissió de Cultura, en col·laboració amb la Comissió del Torn d'Ofici i Assistència al Detingut i la Comissió d'Estrangeria, va organitzar el primer curs d'assistència jurídica a menors no acompanyats, que va tenir lloc a la seu de l'ICAB del 7 de maig al 4 de juny de 2012.
Segons l'article 25 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'assistència jurídica gratuïta, s'han d'establir els requisits generals mínims de formació i especialització necessaris per prestar els serveis d'assistència jurídica gratuïta, per tal d'assegurar un nivell de qualitat i de competència professional que garanteixi el dret constitucional a la defensa. Aquests requisits són de compliment obligat per a tots els col·legis professionals, sens perjudici dels requisits complementaris que puguin establir les comunitats autònomes competents.
L'1 de juliol de 2012 va entrar en funcionament el torn d'ofici de menors no acompanyats. La seguretat jurídica dels menors estrangers i la seva possibilitat de defensa ha millorat, atès que des que ha entrat en funcionament aquest torn específic, aquests menors disposen d'advocats formats especialment en la seva problemàtica.
Tot i això, el Síndic ha obert aquesta actuació d'ofici a fi d'estudiar el funcionament del torn d'ofici de menors no acompanyats.
En relació amb el funcionament del servei de torn d'ofici de menors no acompanyats, el Síndic ha tramitat alguna queixa en la qual es deixava constància que l'advocat designat no havia rebut cap mena de notificació dels resultats de les proves d'edat practicades, ni disposava de cap dada de contacte del menor, ni del seu lloc de residència.
Per tant, és necessari implementar millores quant a la comunicació amb la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència, per la qual cosa el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que estableixi un circuit que possibiliti que l'advocat designat pugui tenir coneixement (des del primer moment) de les dades i del lloc de residència del menor, a fi de garantir el seu dret a rebre assistència i defensa jurídica des que se li designa un advocat.