En el marc d'una visita a diversos centres educatius del municipi de l'Hospitalet de Llobregat, el Síndic va constatar que l'institut Llobregat tenia una elevada concentració d'alumnat procedent de centres d'acollida.
En vista del que s'exposa a l'Informe tramès pel Departament d'Ensenyament, el Síndic constata que hi ha nombrosos centres, majoritàriament públics, que són coresponsables en l'escolarització dels infants i adolescents dels centres d'acollida. També s'evidencia que l'institut Llobregat és el centre escolar amb una prevalença més gran d'alumnat procedent de centres d'acollida (nou alumnes), com a conseqüència, en part, que quatre dels cinc centres d'acollida del municipi s'ubiquen al mateix barri de Santa Eulàlia.
Alhora, el Departament exposa que la disponibilitat de vacants afavoreix l'escolarització d'aquest alumnat a l'institut Llobregat. A més, el Síndic constata que el mateix institut Santa Eulàlia, per exemple, ubicat a la mateixa zona, escolaritza la meitat d'aquests alumnes.
Sobre aquest assumpte, el Síndic recorda al Departament d'Ensenyament que la disponibilitat de vacants en centres amb demanda feble i amb elevada concentració d'alumnat amb dificultats d'escolarització no ha de ser recurs per matricular-hi fora de termini alumnat amb necessitats educatives específiques. Aquest és un procés fonamental per entendre bona part dels processos de segregació escolar existents actualment al nostre país.
En vista d'aquest fet, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que faci un esforç encara més gran per aplicar els instruments disponibles de distribució de l'alumnat amb necessitats educatives específiques per garantir l'escolarització equilibrada de l'alumnat procedent dels centres d'acollida a l'Hospitalet de Llobregat, dins de la mateixa zona educativa, sense que això suposi obligar aquest alumnat a fer llargs desplaçaments per escolaritzar-se.