Resolució
AO-01251/2014 Actuació d'ofici iniciada arran de la visita al centre per a la gent gran Vitalia, de Sant Just Desvern

Matèries
Seguretat ciutadana i justícia
Administració de justícia
Mecanisme Català de Prevenció de la Tortura
Data d'inici 26/02/2014
Data de l'últim moviment 02/10/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El dia 13 de febrer de 2014, l'Equip de Treball de l'Autoritat Catalana per a la Prevenció de la Tortura i d'altres Tractes o Penes Cruels, Inhumans o Degradants (en endavant ACPT) va visitar la residència per a gent gran Vitalia, de Sant Just Desvern.

Contingut

En el marc d'aquesta actuació d'ofici, el Síndic ha traslladat al Departament de Benestar Social i Família les conclusions i les recomanacions següents:

1. Les condicions higièniques generals del centre es consideren millorables. 

2. S'ha de garantir la individualització de l'alimentació de cadascun dels pacients, mitjançant una taula que estableixi les dietes més comunes (diabètica, hiposòdica, etc.), amb el control nutricional i dietètic més adequat. 

3. Es recomana l'elaboració de protocols assistencials que sistematitzin l'atenció als problemes més comuns o de més risc dels residents. 

4. El centre no disposa d'història clínica informatitzada, i la història en paper es distribueix pels diferents despatxos dels professionals. El procés previst d'informatització dels historials clínics del residents suposarà una evident millora per a l'assistència. Cal destacar que la Llei 41/2002, de 14 de novembre, bàsica reguladora de l'autonomia del pacient i de drets i obligacions en matèria d'informació i documentació, i en l'àmbit català, la Llei 21/2000, de 29 de desembre, sobre els drets d'informació concernent la salut i l'autonomia del pacient, i la documentació clínica, estableixen que la història clínica ha de seguir criteris d'unitat i d'integració com a mínim a cada centre, i que als centres hi ha d'haver una història única per pacient, a fi de facilitar en qualsevol moment del procés assistencial el coneixement de totes les dades d'un determinat pacient.

5. Actualment, la història clínica està fragmentada entre els diferents professionals, i destaca l'absència d'informació indispensable i responsabilitat del metge referent, la qual cosa fa pressuposar que la distribució de funcions dins de l'equip no és l'adequada. Així, sens perjudici de la necessària intervenció multidisciplinària, el marc legislatiu actual estableix l'obligatorietat de la prescripció facultativa de les contencions, la posició de referent en la informació a la família o la comunicació per part del facultatiu dels internaments involuntaris.

6. L'equip no va poder identificar adequadament el sistema de queixes del centre. Per a la millora de l'assistència i la satisfacció dels residents i dels seus familiars, el centre hauria d'establir un sistema de recepció, seguiment i resolució dels suggeriments i reclamacions, en què es pogués deixar constància escrita del motiu i de les actuacions preses per solucionar el problema.

7. Es recomana revisar el protocol d'actuació en aquells casos en què a criteri mèdic resulta necessari la contenció física per risc pel pacient i la família no ho autoritza.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/05/2014 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
23/02/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
26/08/2015 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
02/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat