Resolució
Q-01267/2015 Queixa relativa a la sanció imposada a un alumne en el context d'una situació d'assetjament escolar en un centre privat

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Assetjament escolar
Data d'inici 24/02/2015
Data de l'últim moviment 24/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consorci d'Educació de Barcelona Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

La promotora de la queixa exposa que el seu fill va ser víctima d'una situació d'assetjament escolar mentre va estar escolaritzat en un centre educatiu privat de Barcelona.

Segons explica, la situació d'assetjament va iniciar-se quan un dels companys de classe del seu fill va usurpar-li la identitat digital i el va suplantar per insultar i agredir una altra companya a través d'una xarxa social. Tot i que això va quedar demostrat, es queixa que el centre va sancionar amb expulsió tant el seu fill com el company que li havia suplantat la identitat, al·legant que el seu fill no havia tingut prou cura d'amagar la contrasenya i que, per tant, no havia fet un ús segur de les noves tecnologies.

La promotora manifesta que l'escola en tot moment va ser partidària de no parlar del tema i no es va treballar l'assumpte a classe ni mai es va reconèixer públicament que el seu fill no havia estat qui havia enviat missatges agressius a la companya de classe. Per aquest motiu, el seu fill va patir l'assetjament de la resta de companys i companyes, i va disminuir el seu rendiment acadèmic i escolar.

El Síndic recorda al Consorci d'Educació de Barcelona que l'article 31 de la Llei 12/2009, d'educació, disposa que la resolució de conflictes en el marc de l'acció educativa té la finalitat de contribuir al manteniment i la millora del procés educatiu dels alumnes, i que els procediments de resolució de conflictes de convivència han de garantir la continuïtat de les activitats del centre amb la mínima pertorbació per a l'alumnat i el professorat. Igualment, s'exigeix que les mesures correctores i sancionadores aplicades garanteixin la proporció entre els fets i que tinguin un valor afegit de caràcter educatiu. Les mesures correctores i sancionadores han d'incloure sempre que sigui possible activitats d'utilitat social per al centre educatiu.

L'article 36.1, també d'aplicació als centres privats no sostinguts amb fons públics amb relació a les mesures correctores i sancions, estableix que no es pot privar els alumnes de l'exercici del dret a l'educació ni a l'escolarització, i que aquestes mesures sempre han de tenir la finalitat de mantenir i millorar el procés educatiu dels alumnes.

Aquest article es remet a l'article 37, que descriu el que són faltes i sancions greument perjudicials per a la convivència sancionables amb la suspensió del dret a participar en activitats extraescolars o complementàries o la suspensió del dret a assistir al centre o a determinades classes: les injúries, ofenses, agressions físiques, amenaces, vexacions o humiliacions, actes o possessió de mitjans o substàncies que puguin ser perjudicials per a la salut i incitació a aquests actes, alteració injustificada i greu del desenvolupament de les activitats del centre, suplantació de personalitat en actes de la vida escolar, entre d'altres.

Consegüentment la sanció més greu prevista a la Llei d'educació per combatre faltes i sancions relacionades amb problemes greus de convivència, que és la suspensió del dret a assistir a classe, encara que només sigui per un dia, no pot ser la resposta a una negligència en la vetlla per la seguretat dels codis de contrasenya per accedir a una xarxa social. Ha estat l'ús que n'ha fet posteriorment el company per ofendre, agredir, injuriar un altre company, el que pot considerar-se una falta greu en la convivència del centre. 

El Síndic considera que s'hauria de vetllar per ampliar el ventall de conseqüències a les faltes que es poden produir en un centre educatiu, sobretot si no estan tipificades a l'article 37 de la Llei d'educació com a faltes molt greus per a la convivència, sempre perseguint una finalitat educativa i no coercitiva, i evitant sempre que sigui possible la suspensió del dret a assistir a classe i, per tant, la privació del dret a l'escolarització obligatòria.

Finalment, el Síndic suggereix al Consorci d'Educació de Barcelona que faci arribar al centre educatiu en qüestió les consideracions anteriors i que recomani que es modifiqui el reglament disciplinari i les normes d'organització i funcionament del centre i es prevegin altres mesures correctores i disciplinàries amb finalitat educativa que garanteixin proporcionalitat als fets comesos, mantenint la suspensió al dret a assistència a classes com a mesura més extrema únicament reservada per als actes que afecten greument la convivència al centre recollits a l'article 37.1 de la Llei d'educació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

11/05/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/06/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/10/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
24/12/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació