Resolució
Q-01272/2013 Disconformitat amb la denegació d'un permís per la intervenció quirúrgica del cònjuge

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 21/02/2013
Data de l'últim moviment 10/03/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa, auxiliar administrativa d'un equip d'atenció primària (en endavant EAP) manifesta la seva disconformitat amb la denegació dels permisos que va sol·licitar el mes de febrer perquè el seu marit havia de ser intervingut quirúrgicament.

Exposa que va voler presentar una sol·licitud de compensació horària per al dia 6 de febrer de 2013, però que la hi van retornar sense registrar i la van informar que aquest supòsit no està previst en la normativa reguladora de permisos i llicències. Posteriorment, va presentar una altra sol·licitud, que també li va ser denegada verbalment.

Contingut

Després d'analitzar tota la informació de què disposava, el Síndic va recordar al Departament de Salut, d'una banda, que, d'acord amb l'article 55 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, els actes de les administracions públiques s'han de produir amb caràcter general per escrit, llevat que la seva naturalesa exigeixi o permeti una altra forma més adequada d'expressió i constància, la qual cosa no succeeix en aquest cas; i de l'altra, que té l'obligació d'atendre i resoldre expressament les sol·licituds de la persona interessada tenint en compte que caldrà determinar si la intervenció del seu marit podia enquibir-se com a malaltia greu. Tot això sens perjudici que en el cas que el model de sol·licitud emprat per la promotora no fos l'adient, l'Institut Català de la Salut (en endavant ICS) l'informi de quin és el que hauria d'utilitzar, ja que no consta que se li hagués donat aquesta informació.

El Síndic també va suggerir al Departament que no es resolguin les sol·licituds de permís per cirurgia major ambulatòria de forma automàtica, sinó que s'estudiï adequadament cada petició.

I finalment, el Síndic va demanar al Departament que l'informi si l'ICS disposa de models de sol·licitud específics, en què hi hagin les caselles per demanar el permís per malaltia greu, accident i hospitalització, i el de flexibilitat horària. 

En vista de la resposta del Departament, el Síndic ha assenyalat el següent:

En primer lloc, ha quedat acreditat que hi ha un model de sol·licitud específic en el qual apareixen, d'una banda, la casella del permís per malaltia greu, accident i hospitalització, i de l'altra, la de flexibilitat horària recuperable.

En segon lloc, no es posa en dubte que el permís de flexibilitat horària recuperable està previst, d?acord amb l'article 22 de la Llei 8/2006, de 5 de juliol, per donar resposta a les absències del lloc de treball per a visites o proves mèdiques d'ascendents o descendents fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, i per a reunions de tutoria amb els docents responsables dels fills. Les causes que motiven les absències fruit del permís de flexibilitat horària recuperable no es poden equiparar, automàticament, amb les intervencions quirúrgiques sense hospitalització.

En tercer lloc, no es posa dubte que les intervencions per cirurgia major ambulatòria poden obeir a malalties greus. En aquests casos, la cessió de la dada relativa al caràcter greu de la malaltia és imprescindible per poder obtenir el permís. Aquesta cessió té cobertura legal en l'article 7.3 de la Llei orgànica de protecció de dades de caràcter personal (en endavant LOPD) i a l'article 48.1 a) de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (EBEP), que imposa el requisit de la gravetat de la malaltia, juntament amb el parentiu o l'afinitat, per valorar la concurrència dels requisits per atorgar el permís. 

Tot i això, aquesta conclusió ha de ser matisada en virtut del principi de proporcionalitat, de l'article 4.1 de la LOPD. Per això, la informació facilitada ha de ser la mínima imprescindible perquè l'òrgan de personal pugui constatar el compliment del requisit legal relatiu a la gravetat, sense que la certificació del facultatiu hagi de fer referència a la malaltia concreta.

I finalment, no s'ha acreditat que s'hagi facilitat a la persona interessada el model de sol·licitud de permís que havia d'omplir, ja que no era procedent en el seu cas demanar la compensació horària. Tampoc no s'ha acreditat que l'ICS o la direcció de l'EAP l'hagin informada que per determinar si es pot concedir el permís per malaltia greu en el cas de la intervenció del seu marit cal que aporti la certificació del facultatiu que el va intervenir, en què es posi de manifest el caràcter greu de la malaltia.

En virtut d'aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament de Salut, d'una banda, que doni les ordres oportunes perquè l'ICS o la direcció de l'EAP facilitin a la persona interessada el model de sol·licitud de permís per malaltia greu i l'informin expressament que perquè aquest permís li pugui ser atorgat cal que lliuri un certificat del facultatiu que va intervenir el seu marit en què posi de manifest el caràcter greu de la malaltia; i de l'altra, que s'informi en el document de permisos i llicències que està penjat a la intranet corporativa de la possibilitat de tractar la cirurgia major ambulatòria com a permís per malaltia greu sempre que s'aporti una certificació del facultatiu que manifesti aquest caràcter.

Tramitació

Data Administració Tràmit

26/03/2013 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/05/2013 Institut Català de la Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/06/2013 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/07/2013 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
10/09/2013 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
18/10/2013 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació
21/11/2013 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
07/01/2014 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
27/02/2014 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació
07/03/2014 Departament de Salut Irregularitat
07/03/2014 Institut Català de la Salut Irregularitat
10/03/2014 Departament de Salut Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-00021/2014
Q-00513/2014