Resolució
Q-01283/2007 Manca de resposta de l'Ajuntament de Calella a diverses reclamacions per la il·legalitat d'una antena de telefonia mòbil sense llicència ambiental

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 08/03/2007
Data de l'últim moviment 05/04/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Calella Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Diversos veïns es queixen de la instal·lació d'una antena de telefonia mòbil a un edifici de Calella.

Els promotors de la queixa indiquen que aquesta antena no disposa de llicència ambiental i que, tot i haver presentat diverses instàncies en dates 21 i 30 de juny de 2006 al consistori en què demanaven informació sobre l'assumpte, no han rebut resposta.

Contingut

L'Ajuntament de Calella indica que l'expedient està "actualment en tramitació pendent de resposta a requeriments de documentació".

Arran de la informació de l'expedient, el Síndic ha comprovat que ha transcorregut un lapse de temps més que suficient per tal que s'adoptessin les mesures adients de legalització de l'activitat esmentada. Així, l'enginyer municipal va informar sobre els projectes d'estació base de telefonia mòbil en dates 21 de juliol de 2004 i 27 de març de 2006, respectivament.

El Síndic recorda que és evident que no es pot desenvolupar una activitat com aquesta sense llicència ambiental i sense haver complert els tràmits que exigeix l'ordenament. Si hi ha una normativa que regula tot el procés que cal seguir per poder muntar una instal·lació i desenvolupar una activitat, l'Administració, que ha d'actuar amb submissió plena a la llei i al dret (articles 103 de la Constitució espanyola i 71 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya), no n'ha de tolerar el funcionament sense llicència, sobretot si aquest funcionament pot produir molèsties. 

El Decret 148/2001, de 29 de maig, d'ordenació ambiental de les instal·lacions de telefonia mòbil i altres instal·lacions de radiocomunicació, estableix a l'article 12 que les instal·lacions fixes de radiocomunicació estan sotmeses als sistemes d'intervenció administrativa en matèria d'urbanisme i de medi ambient, i que la intervenció administrativa en matèria d'urbanisme es regeix per la legislació de règim local i urbanística aplicable. Per la seva banda, el mateix Decret diu que la intervenció administrativa en matèria ambiental es regeix per la Llei 3/1998, de 27 de febrer, de la intervenció integral de l'Administració ambiental (en endavant LIIA).

D'altra banda, el Síndic recorda que tota activitat clandestina ha de ser clausurada per l'ajuntament, sens perjudici que posteriorment el titular pugui iniciar els tràmits per sol·licitar-ne la legalització. Aquesta mesura de clausura, que no té caràcter sancionador i que és autònoma envers la imposició de sancions, no és més que el resultat de fer respectar l'objecte de la LIIA: sotmetre les activitats al règim d'intervenció administrativa fixat. 

En aquest sentit, l'article 53 de la LIIA disposa que, en el cas de les activitats que s'exerceixin sense disposar de la llicència ambiental, l'òrgan competent, si constata el risc d'una afecció greu del medi ambient, la seguretat o la salut de les persones, pot ordenar, en la tramitació del procediment sancionador, la suspensió de l'activitat fins que s'hagi obtingut la llicència corresponent.

De fet, la jurisprudència del Tribunal Suprem ha establert amb caràcter general que l'absència de llicència és el que fonamenta l'ordre de tancament, ja que manca el control de l'Administració; aquest tancament s'ha d'acordar amb una audiència prèvia al titular de la instal·lació, llevat dels casos d'existència de perill, i, evidentment, ha de ser executat com més aviat millor davant la manca de tancament voluntari.

Així mateix, no es pot ignorar que la LIIA tipifica com a infracció el fet d'exercir una activitat sense disposar de la llicència ambiental (article 49). En conseqüència, en aplicació d'aquesta Llei també s'hauria d'iniciar el procediment sancionador pertinent.

D'acord amb això, el Síndic suggereix al consistori que adopti les mesures adients per tal que es compleixi la legislació vigent i, així, evitar el funcionament de l'activitat d'aquesta estació base sense ajustar-se a l'ordenament vigent. Igualment, demana que indiqui si s'ha iniciat o si es pensa iniciar algun expedient sancionador contra l'empresa o les empreses titulars de les instal·lacions pel fet d'exercir l'activitat sense la llicència pertinent.

El Síndic també recorda al consistori que, per a la tramitació d'aquests expedients i per a qualsevol altre assumpte relatiu a la instal?lació d'estacions de telefonia mòbil, pot demanar l'assessorament tècnic i jurídic que precisi al consorci Localret. 

Igualment, pot recórrer al servei d'assistència tècnica i jurídica als municipis de la Diputació de Barcelona o al Departament d'Empresa i Ocupació, actualment competent en matèria de telecomunicacions i tecnologies de la informació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/03/2007 Ajuntament de Calella Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/06/2007 Ajuntament de Calella Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/12/2007 Ajuntament de Calella Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/12/2007 Ajuntament de Calella Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/03/2008 Ajuntament de Calella Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/05/2008 Ajuntament de Calella Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/09/2008 Ajuntament de Calella Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/02/2009 Ajuntament de Calella Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/06/2009 Ajuntament de Calella Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/08/2009 Ajuntament de Calella Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/01/2010 Ajuntament de Calella Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Calella Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/11/2010 Ajuntament de Calella Reiteració posterior a la primera
30/12/2010 Ajuntament de Calella Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/04/2011 Ajuntament de Calella Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 14/1984, de 20 de març, del Síndic de Greuges- DOGC.421 (30/03/1984)
Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya- BOE.172 (20/07/2006)
Constitució Espanyola- BOE.311 (29/12/1978)