Resolució
Q-01339/2010 Manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania d'una sol·licitud de reconeixement del grau de disminució.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 22/03/2010
Data de l'últim moviment 23/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora explica que el dia 15 de juliol de 2009 va presentar al Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) una sol·licitud de reconeixement del grau de disminució a nom de la seva mare i que encara no n'ha obtingut cap resposta.

Contingut

Un cop rebut l'informe de resposta del DASC, el Síndic incideix en les consideracions fetes amb anterioritat sobre la problemàtica dels retards en aquests procediments, i la necessitat d'adoptar mesures realment eficaces per resoldre aquestes mancances. 

Així, cal tenir en compte que en aquest cas ha transcorregut prop d'un any i mig des de la presentació de la sol·licitud de reconeixement o de revisió de grau de discapacitat, cosa que supera en excés el termini màxim de resolució fixat legalment.

A més, d'acord amb la resposta, en aquest cas encara no s'ha fixat la data de valoració.

Respecte a això, el Síndic recorda que, d'acord amb la legislació vigent, les administracions públiques tenen el deure de complir amb els terminis màxims de resolució previstos en cada cas, i que aquest és un principi bàsic del procediment administratiu i d'una bona administració. 

Aquest deure s'emmarca en els principis d'eficàcia i celeritat que han de regir l'actuació administrativa, per la qual cosa, i sempre amb les degudes garanties, cal agilitar tant com sigui possible la instrucció dels procediments, i resoldre'ls en el termini més breu possible, però en tot cas dins del màxim establert reglamentàriament. 

De conformitat amb això, el Síndic recorda el deure de l'Administració de dictar resolució expressa en tots els procediments administratius, i de fer-ho dins dels terminis màxims establerts. I consegüentment, amb relació al cas concret que motiva aquesta queixa, reitera la necessitat que s'adoptin les mesures adients per tal d'agilitar la tramitació de les sol·licituds, de manera que es resolguin els procediments en el termini més breu possible.

Igualment, demana que es comuniqui la data i el contingut de la resolució que s'adopti en aquest procediment.

Finalment, recorda que és molt important que una persona amb alguna discapacitat rebi, com més aviat millor, la resolució en què s'estableix el seu grau de disminució, ja que d'aquest grau depèn la seva possibilitat d'accedir a un plec de prestacions i mesures compensatòries que li permetin millorar la seva qualitat de vida mitjançant ajudes destinades a fomentar la seva integració social i el desenvolupament de la pròpia autonomia.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/06/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
17/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
09/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
23/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de minusvalidesa- BOE.22 (26/01/2000)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)