Resolució
Q-01351/2014 Disconformitat amb la suposada consolidació de les diferències en la composició social dels centres en funció de la seva titularitat

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Altres ensenyaments
Data d'inici 03/03/2014
Data de l'últim moviment 31/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la suposada consolidació de les diferències en la composició social dels centres en funció de la seva titularitat per les polítiques d'admissió d'alumnat.

Entre altres, l'escrit de queixa fa esment a aspectes com ara: la manca de supervisió del procés d'admissió als centres concertats; la derivació dels alumnes amb més dificultats d'escolarització dels centres privats als centres públics; l'establiment de quotes d'escolarització als centres privats concertats per a la participació en activitats escolars ordinàries, i el poc ús de la reserva de places per a alumnat amb necessitats educatives específiques.

Contingut

Un cop estudiada aquesta qüestió, el Síndic fa les recomanacions següents al Departament d'Ensenyament:

1. Sobre l'accés a les activitats complementàries en condicions d'igualtat, demana al Departament un compromís més gran per evitar que les activitats complementàries siguin un àmbit de generació de desigualtat educativa, i més concretament: 

- que reguli les activitats complementàries i també els ajuts per fomentar-ne l'accés, d'acord amb el que estableix la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació (article 50.3);

- que garanteixi la voluntarietat de la participació a les activitats complementàries ubicant l'activitat complementària abans o després de l'horari lectiu de matí o de tarda;

- que garanteixi la diferenciació clara entre les activitats complementàries i les activitats lectives pel que fa al seu contingut curricular, i que impedeixi de manera més activa que hi hagi centres concertats que destinin l'hora complementària a reforçar el currículum oficial (especialment si hi ha alumnes que en queden exclosos per raons econòmiques), tal com estableix el Decret 198/1987, de 19 de maig, i la legislació en matèria d'educació;

- que valori els processos de transvasament d'alumnat socialment menys afavorit del sector concertat al sector públic i els seus efectes sobre la segregació escolar i sobre el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats, i que desenvolupi actuacions específiques per evitar casos com ara els canvis de centre a meitat de l'escolaritat per raons econòmiques, per exemple, si convé, amb l'establiment d'ajuts recollits en l'ordenament jurídic vigent;

- que realitzi una convocatòria d'ajuts per garantir l'accés en igualtat d'oportunitats a les activitats complementàries, tal com estableix la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació (article 202 i altres);

- que vetlli perquè cap alumne amb dificultats per sufragar-ne el cost quedi exclòs de les activitats complementàries, tal com estableix el Decret 198/1987, de 19 de maig (article 4);

- que no autoritzi quotes per a les activitats complementàries quan aquestes siguin superiors al cost real de l'activitat, tal com estableix el Decret 198/1987, de 19 de maig (article 6), a fi de garantir la igualtat d'oportunitats i el seu caràcter no lucratiu;

- que estableixi els criteris per autoritzar les quanties màximes que els centres poden percebre, tal com estableix la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació (article 205.11);

- que estudiï la possibilitat de fomentar el fraccionament de la quota en funció de les activitats que dugui a terme l'alumnat, com a mecanisme per afavorir-ne l'accessibilitat, quan les activitats tenen despeses i pressupostos diferenciats.

2. Sobre l'aprofitament de la reserva de places per a alumnat amb necessitats educatives específiques, el Síndic demana que es dimensioni la reserva de places al volum d'alumnat amb necessitats educatives específiques present en cada zona d'escolarització, que es desenvolupin polítiques proactives d'acompanyament d'aquest alumnat entre centres per garantir l'escolarització equilibrada i que es faci un esforç de detecció d'aquestes necessitats educatives des de valoracions tècnicament fonamentades però no restrictives. 

La resolució d'aquests dèficits és important, a més, per poder optimitzar l'ús dels nous instruments de política educativa que preveu la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, a l'hora de combatre la segregació escolar. 

Precisament, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que desplegui l'article 48.1 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, essencial per combatre la segregació escolar, que preveu que ?l'Administració educativa ha d'establir territorialment la proporció màxima d'alumnes amb necessitats educatives específiques que poden ésser escolaritzats en cada centre en l'accés als nivells inicials de cada etapa i, si escau, la reserva de llocs escolars que, com a mínim, cal destinar-los?.

Tramitació

Data Administració Tràmit

10/03/2014 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
25/04/2014 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/10/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/12/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
28/01/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
18/03/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
30/04/2015 Departament d'Ensenyament Irregularitat
30/04/2015 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Irregularitat
04/05/2015 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
31/12/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració