Resolució
Q-01361/2008 Disconformitat amb la resposta de la companyia d'aigües municipal de Calafell a les reclamacions per la facturació de consum acumulat per manca de lectura durant cinc anys.

Matèries
Consum
Aigua
Data d'inici 18/03/2008
Data de l'últim moviment 26/11/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Calafell Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El representat d'una comunitat de propietaris es queixa de la facturació del consum acumulat d'aigua a aquesta comunitat, per manca de lectura entre l'any 2002 i el 2007. 

La comunitat va presentar les reclamacions corresponents a l'entitat gestora del servei. La seva resposta indica que s'ha facturat el consum acumulat en tot aquell temps aplicant-lo a un sol període de facturació, si bé restant-hi les quantitats facturades com a consum mínim en aquells períodes.  

Cal destacar que aquesta metodologia comporta aplicar a la major part del consum acumulat la tarifa superior del cànon de l'aigua, quan en realitat el consum s'ha fet de forma repartida en gairebé cinc anys de manera que a la major part del consum li correspondria en realitat una tarifa inferior a l'aplicada.

Contingut

La informació de la companyia subministradora reitera el que ja havia assenyalat anteriorment: el consum facturat és el consum real. L'acumulació de consum s'ha produït perquè anteriorment no es va facilitar l'accés al comptador i s'ha descomptat el consum facturat com a mínim en el període. 

Ni l'informe de la companyia ni l'escrit municipal no fan referència al resultat de la reunió que va mantenir el director de Medi Ambient, Serveis Contractats i Via Pública de l'Ajuntament de Calafell amb l'empresa subministradora, ni s'ha rebut posteriorment cap comunicació sobre aquella reunió. Això fa concloure que l'Ajuntament assumeix com a pròpies les argumentacions contingudes a l'informe tramès per l'empresa subministradora. 

Partint, doncs, d'aquesta premissa, el Síndic indica que el que s'ha produït en aquest cas és una acumulació de consum per manca de lectura durant un període especialment llarg. Tal com ja va assenyalar en el seu escrit anterior, aquesta circumstància perjudica els usuaris, ja que reben de forma concentrada en un sol període bimestral un consum que realitat s'ha produït al llarg de diversos anys. 

Aquesta situació seria inicialment imputable als usuaris, que han de permetre l'accés al comptador i facilitar-ne la lectura, tot i que una situació de manca de lectura tan perllongada hauria d'haver generat algun requeriment d'accés per part de la companyia, amb constància de recepció, i no s'assenyala que hagi estat així en l'informe que aquesta companyia va trametre.  

Més enllà de qui sigui responsable d'aquesta situació, el cert és que la major part del consum s'ha facturat en el tram de tarifes penalitzades, tant pel que fa al consum com per al cànon de l'aigua. L'establiment de tarifes més elevades per als consums més alts té la legítima finalitat de desincentivar el consum excessiu i fomentar l'estalvi d'aigua. 

Tanmateix, com ja s'ha assenyalat en altres ocasions, quan aquest consum elevat ha estat fortuït -per exemple, per fuita acreditada a la xarxa particular- o, com en aquest cas, ni tan sols ha existit perquè s'ha produït en un període molt més ampli que el període en què s'ha facturat, aquesta finalitat legítima desapareix. 

El Síndic desconeix si el Reglament del servei regula específicament aquest supòsit. En qualsevol cas, el Síndic suggereix que, un cop acreditat que la concentració del consum ha estat deguda al fet que no s'han fet lectures reals de consum durant diversos anys, escau prorratejar aquest consum entre la totalitat de períodes de facturació sense lectura, i si amb aquest prorrateig resulta que tot el consum s'hagués facturat a la quota corresponent al primer tram -mínim de consum, en aquest cas- escau corregir la factura emesa i facturar la totalitat del consum real a la tarifa corresponent al primer tram. Caldria comunicar-ho també a l'Agència Catalana de l'Aigua, amb la finalitat que pugui corregir també la tarifa del cànon de l'aigua aplicada d'acord amb aquell prorrateig. 

Si és cert que cal facturar la totalitat de l'aigua efectivament consumida i enregistrada, amb independència de les circumstàncies per les quals no es van fer lectures reals, també ho és que facturar tot el consum com si s'hagués produït en un únic període bimestral no respon a la realitat i genera, des d'aquesta perspectiva, un resultat injust per a l'usuari que cal corregir.

Tramitació

Data Administració Tràmit

01/04/2008 Ajuntament de Calafell Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/02/2009 Ajuntament de Calafell Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/02/2009 Ajuntament de Calafell Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/02/2010 Ajuntament de Calafell Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Calafell Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
31/12/2010 Ajuntament de Calafell Resolució
25/11/2014 Ajuntament de Calafell No irregularitat
26/11/2014 Ajuntament de Calafell Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)

Expedients Relacionats

Q-01377/2008