Resolució
Q-01367/2010 Irregularitats de l'Agència Catalana de l'Aigua en la reclamació d'un deute en concepte de cànon de l'aigua.

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs autonòmics
Data d'inici 23/03/2010
Data de l'últim moviment 14/04/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Un veí de Mataró mostra la seva disconformitat amb el procediment de constrenyiment que l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (en endavant AEAT) va instar-li per un deute amb l'Agència Catalana de l'Aigua (en endavant ACA) en concepte de cànon de l'aigua.

El promotor de la queixa informa que el dia 12 de novembre de 2008 l'AEAT va notificar-li una provisió de constrenyiment dictada en concepte del deute de cànon de l'aigua, per un import de 91,99 euros.

Contra aquella notificació, la persona interessada va presentar un recurs de reposició en què al·legava que desconeixia l'origen del deute i que sempre havia abonat totes les factures d'aigua. Així mateix, manifestava que la notificació de la provisió de constrenyiment que l'AEAT li va enviar havia estat la primera comunicació que va rebre en relació amb l'existència dels suposats deutes contrets amb l'ACA. 

De la documentació que ha facilitat la persona interessada, s'observa que, en data 14 de maig de 2009, l'Agència Tributària de Catalunya va resoldre el recurs de reposició que havia interposat la persona interessada. En aquella resolució s'indica que aquesta liquidació correspon el període comprès entre l'octubre de 2001 i el setembre de 2005 d'un domicili de Badia del Vallès. 

El promotor de la queixa manifesta que no ha viscut mai a la població de Badia del Vallès, sinó que sempre ha habitat a Mataró. Com a prova, aporta un certificat d'empadronament de l'Ajuntament de Mataró en què s'indica que figura l'any 1981 com a data d'inscripció del padró al seu domicili. La persona interessada va aportar aquesta documentació en la reclamació economicoadministrativa que va presentar davant la Junta de Finances, però que va ser inadmesa per extemporània.

Contingut

De l'informe tramès per l'anterior Departament de Medi Ambient i Habitatge i de la informació facilitada pel promotor, se'n desprenen els fets següents: 

En data 28 de març de 2007, l'ACA va girar a càrrec de la persona interessada una liquidació, conseqüència d'uns consums realitzats en un domicili de Badia del Vallès, durant els períodes compresos entre l'1 d'octubre de 2001 i el 30 de setembre de 2002 i entre l'1 de gener de 2004 i el 8 de setembre de 2005, d'acord amb allò que es fa constar en l'antecedent de fet primer de la resolució de la reclamació economicoadministrativa. 

Així mateix, en aquella resolució s'assenyala que es va notificar aquesta liquidació per mitjà de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (en endavant DOGC) núm. 4997, de 29 d'octubre de 2007. 

D'altra banda, en la resolució del recurs de reposició s'indica que es va notificar aquesta liquidació esmentada en la forma legalment prevista a l'article 109 i següents de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària (en endavant LGT), atès que, per dur a terme la notificació per edictes, es requereix necessàriament que, amb caràcter previ, s'hagi intentat la notificació personal en el domicili designat per la persona interessada i que aquest intent de notificació personal hagi resultat fallit per causes no imputables a l'Administració. 

En l'informe tramès no es detalla el domicili en què es va efectuar la liquidació esmentada, ni la data en què es van fer els intents de notificació, però, un cop consultat el DOGC de 29 d'octubre de 2007, s'ha pogut constatar que en aquella data es va publicar l'anunci de notificació per compareixença. 

Atesos els fets anteriorment descrits, el Síndic formula les consideracions següents: 

L'article 112 de la LGT estableix que, quan no sigui possible efectuar la notificació a la persona interessada o al seu representant per causes no imputables a l'Administració tributària, s'ha de fer constar a l'expedient les circumstàncies dels intents -un cop la notificació s'hagi intentat almenys dues vegades en el domicili fiscal o en el designat per la persona interessada si es tracta d'un procediment que ell ha sol·licitat. També disposa que és suficient un sol intent quan el destinatari consti com a desconegut en el domicili o lloc esmentats.
 
En aquest cas s'ha de citar la persona interessada o el seu representat, per ser notificats per compareixença, per mitjà d'anuncis que s'han de publicar, una sola vegada per a cada persona interessada, al Butlletí Oficial de l'Estat o als butlletins de les comunitats autònomes o dels províncies, segons l'Administració de la qual procedeixi l'acte que es pretén notificar i l'àmbit territorial de l'òrgan que el dicti. La publicació en el butlletí oficial corresponent s'ha d'efectuar els dies cinc i vint de cada mes o, si escau, el dia hàbil immediatament posterior. 

En aquest cas, en l'informe tramès no s'indica el motiu pel qual no va ser possible la notificació personal a la persona interessada i si la pràctica dels intents de notificació es va efectuar d'acord amb el precepte esmentat. 

No obstant això, consta que la notificació per compareixença d'aquesta liquidació es va fer mitjançant la publicació edictal en el DOGC el dia 29 d'octubre de 2007. Per això, no es pot entendre que es practiqués aquesta notificació, de conformitat amb allò establert en la Llei general tributària. 

També d'acord amb l'article 48.2 a) de la LGT el domicili fiscal de les persones físiques és el lloc on tenen la seva residència habitual i, en aquest cas, per les dades de què es disposen, el domicili fiscal de la persona interessada és l'habitatge de Mataró, on es va notificar la provisió de constrenyiment amb resultat positiu, però no consta que la notificació de la liquidació s'intentés fer en aquest domicili.  

D'altra banda, en l'informe tramès, s'assenyala que l'acte objecte de la queixa és ferm. Per tant, és revisable i modificable, únicament, per les diferents vies administratives previstes a l'article 217 i següents de la LGT, desenvolupades pel Reial decret 520/2005, de 13 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de desenvolupament de la LGT, en matèria de revisió en via administrativa.  

En aquest sentit, entre les causes taxades de la revisió d'ofici, l'article 217.1.e) de la LGT estableix que podrà declarar-se la nul·litat de ple dret dels actes dictats en matèria tributària que hagin estat dictats prescindint, de manera total i absoluta, del procediment legalment establert i, en conseqüència, entre els motius de nul·litat s'hi ha d'incloure la pràctica de notificacions defectuoses a les persones interessades.

D'acord amb això i atès que la notificació d'aquesta liquidació correspon al període comprès entre l'1 d'octubre de 2001 i el 30 de setembre de 2002 i entre l'1 de gener de 2004 i el 8 de setembre de 2005, s'entén que el dret de l'ACA per exigir el deute ha prescrit, d'acord amb l'article 66 de la LGT, segons les dades de què disposa el Síndic.  

Per això, el Síndic suggereix al Departament de Territori i Sostenibilitat que revisi l'expedient de liquidació i de recaptació, anul·li aquesta liquidació, emesa per l'ACA a nom de la persona interessada, i dugui a terme totes les actuacions corresponents per a la devolució de la quantitat abonada pel promotor per aquell concepte i els interessos corresponents.

Posteriorment, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha informat que anul·larà immediatament la liquidació objecte d'aquesta queixa i que retornarà al promotor els ingressos indeguts, per la qual cosa el Síndic dóna per closes les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/04/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
31/05/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/02/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/04/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/04/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució