Resolució
Q-01385/2015 Queixa relativa a la tramitació d'un expedient sancionador incoat per la policia municipal de Mataró

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Problemes en les relacions familiars
Data d'inici 02/03/2015
Data de l'últim moviment 17/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Mataró Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'actuació de la policia municipal de Mataró i l'expedient sancionador incoat contra el seu fill. Exposa que en data 5 de desembre de 2014, a les 23 hores, el seu fill i uns amics eren a l'exterior d'una discoteca de la ciutat en què se celebrava una festa per a menors de divuit anys i majors de setze. Els joves van ser requerits per dos agents de la policia local de Mataró perquè mostressin els seus documents d'identitat i se'ls va informar que es tractava d'un control rutinari.

Tot i això, el 24 de febrer van rebre de l'Ajuntament de Mataró una proposta d'expedient sancionador per presumpta infracció de l'Ordenança de civisme, mitjançant la qual s'imposava una sanció econòmica de 150 euros al fill de la promotora per beure al carrer. La promotora, però, afirma que el seu fill no estava bevent al carrer, que hi havia altres joves bevent als quals es va sancionar i se'ls va lliurar una denuncia, però que al seu fill no se li va lliurar res. De tota manera, considera que encara que el noi hagués comès la infracció, els agents de la policia haurien d'haver-se posat en contacte amb els progenitors, tenint en compte que es tractava d'un menor d'edat.

En primer lloc, el Síndic recorda que les infraccions comeses per una persona menor d'edat han de donar lloc a mesures alternatives correctores i educatives alternatives a la sanció pecuniària. L'ordenament jurídic deixa clar que l'exigència de responsabilitat als menors ha d'estar fonamentada en principis orientats cap a la seva reeducació, i s'han d'impedir les mesures que puguin tenir un efecte contraproduent i negatiu per al menor. La Llei orgànica 5/2000, entre el seu catàleg de mesures aplicables al menor, descarta la multa pel seu nul caràcter reeducador. La multa, doncs, té un clar fi econòmic en detriment de l'educatiu, motiu pel qual el Síndic considera que és contrària a l'article 25.2 de la Constitució espanyola.

En segon lloc, el Síndic posa de manifest que d'acord amb el principi de personalitat de la pena no és admissible fer recaure la responsabilitat de la multa al pare o tutor per uns fets que no ha comès. Així ho avalen diverses sentències de tribunals superiors de justícia de diferents comunitats autònomes.

En tercer lloc, la previsió de la mesura educativa de caràcter alternatiu a la sanció no pot venir condicionada per la qualificació de la gravetat de la infracció que preveu l'Ordenança municipal. En aquest sentit, l'Ajuntament de Mataró, conscient d'aquesta possibilitat i de l'exigència de l'ordenament d'aplicar mesures alternatives a la sanció econòmica en infractors menors d'edat, preveu en l'article 29.1 de l'Ordenança de civisme la realització de treballs de reparació o de prestacions socials en pro de la comunitat quan els autors tinguin edat laboral, i la participació en activitats formatives i de reeducació en els valors cívics quan els implicats siguin menors de setze anys.

No obstant això, no resulta coherent establir una diferenciació entre les infraccions tipificades com a lleus i les infraccions tipificades com a greus o molt greus a l'hora de permetre que el jove infractor menor d'edat es pugui acollir a una mesura alternativa a la sanció econòmica, ja que fins i tot en els casos d'infraccions de caràcter penal l'ordenament preveu mesures de caràcter reeducatiu tot vetllant per l'interès superior del menor.

Fetes aquestes consideracions, el Síndic recomana a l'Ajuntament que modifiqui la redacció de l'Ordenança de civisme i prevegi també per a les infraccions independentment de la seva qualificació mesures reeducatives i de reparació alternatives a les sancions pecuniàries.

També li suggereix que revisi el recurs de reposició interposat per la promotora de la queixa en aquest sentit i que, malgrat la normativa vigent en el moment de la comissió de la infracció i el fet que ja s'hagi abonat l'import de la multa amb bonificació, valori la possibilitat de revisar d'ofici aquest expedient i oferir al menor la possibilitat de beneficiar-se de la mesura alternativa a la sanció que es consideri més adequada.

Tramitació

Data Administració Tràmit

11/03/2015 Ajuntament de Mataró Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/04/2015 Ajuntament de Mataró Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/06/2015 Ajuntament de Mataró Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/09/2015 Ajuntament de Mataró Resolució pendent d'acceptació
10/11/2015 Ajuntament de Mataró Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
17/12/2015 Ajuntament de Mataró Resposta a la resolució pendent d'acceptació