El Departament d'Educació ha tramès un informe sobre aquest assumpte, del qual es desprèn que el setembre de 2009 el 19,4% dels centres de primària i secundària públics del nostre país tenen com a mínim un mòdul provisional (431 sobre un total de 2.224 escoles i instituts públics), amb un total de 1.074 mòduls provisionals.
Davant d'aquestes dades, el Síndic indica que aquesta proporció evidencia que el sistema educatiu presenta un dèficit estructural pel que fa a la construcció de les infraestructures escolars. Tal com s'ha pogut constatar en nombroses visites institucionals dutes a terme en centres escolars que es trobaven en instal·lacions provisionals, aquest dèficit afecta negativament la qualitat i l'equitat del sistema.
Recentment, per exemple, es va visitar un centre de secundària de Salt que està en mòduls prefabricats des de fa diversos anys, i la direcció del centre exposava que aquesta provisionalitat inhibia la demanda per part de les famílies en els processos d'admissió d'alumnat, per la qual cosa consolidava la seva segregació escolar. Segons les informacions recollides, aquest centre no va rebre gairebé cap sol·licitud en primera opció en el procés d'admissió d'aquest any, i la direcció ho atribuïa fonamentalment a l'estat de les instal'lacions.
Per aquest motiu, el Síndic suggereix que, si no s'ha fet ja, el Departament d'Educació elabori un pla per reduir en el futur, i de manera significativa, aquest dèficit infraestructural.
Les dades trameses també posen de manifest les importants desigualtats territorials existents quant al grau de provisionalitat dels equipaments escolars. Per serveis territorials, les dades aportades evidencien que a la província de Girona aquesta provisionalitat afecta el 40% dels centres escolars públics de primària i secundària (amb un o més mòduls provisionals); al Camp de Tarragona, el 32%; i a la Catalunya Central, el 29%. A la ciutat de Barcelona, al Vallès Occidental o a les Terres de l'Ebre, en canvi, aquesta provisionalitat afecta menys d'un 10% dels centres escolars.
Si es pren en consideració l'evolució demogràfica dels diferents territoris, es conclou que aquestes diferències no són degudes únicament a diferents ritmes en el creixement de la població. Per això, el Síndic demana, en aquest sentit, conèixer quins motius expliquen aquestes diferències territorials.
En el marc d'altres expedients de queixa, el Síndic ha expressat la preocupació per la dilació de la construcció de determinats equipaments escolars. De fet, l'anàlisi de les dades presentades pel Departament d'Educació constata que el 19% de centres amb mòduls provisionals (81 dels 431 en total) es troba en aquesta situació des de fa cinc anys o més, i el 6%, des de fa més de deu anys (25).
De fet, el retard en els processos constructius és el principal motiu de queixa al Síndic de Greuges per part de les associacions de mares i pares d'alumnes (AMPA) o dels mateixos equips directius d'escoles amb mòduls provisionals (o afectades per altres situacions de provisionalitat, com pot ser l'ocupació provisional d'altres equipaments no escolars, l'ocupació provisional d'espais del centre no previstos com a aules, etc.). En el marc d'aquests expedients de queixa, el Síndic ha demanat al Departament d'Educació una planificació del procés constructiu del centre i, si escau, quan afecti la qualitat de la seva oferta educativa, una acceleració de l'execució de les obres.
En el marc d'aquesta actuació d'ofici, doncs, el Síndic suggereix que es planifiquin conjuntament amb els ajuntaments implicats els processos constructius del conjunt de centres escolars afectats, si no s'ha fet ja, amb la seva corresponent previsió temporal. En cas que ja s'hagi fet aquesta planificació, el Síndic demana informació sobre aquesta qüestió, especialment pel que fa als centres que porten cinc anys o més amb mòduls prefabricats. D'acord amb els possibles dèficits de qualitat i equitat esmentats, el Síndic creu que la comunitat educativa dels centres hauria de poder conèixer quan l'Administració ha decidit finalitzar la construcció de les instal·lacions definitives.
Finalment, es desconeix com la crisi econòmica i els dèficits de finançament poden afectar en la millora de la provisionalitat de les instal·lacions escolars. En aquest sentit, el Síndic demana la informació següent: Dades del setembre de 2010 de la llista de mòduls provisionals instal·lats en centres educatius de Catalunya, tal com es va fer el setembre de 2009; evolució de la partida pressupostària invertida en la construcció d'equipaments escolars entre els anys 2008 i 2010; i mesures previstes per combatre els dèficits esmentats.