Resolució
AO-01416/2009 Actuació d'ofici sobre la mesura de la reserva de places per a alumnes amb necessitats educatives específiques del Consorci d'Educació de Barcelona per combatre la segregació escolar.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 20/03/2009
Data de l'últim moviment 15/06/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consorci d'Educació de Barcelona Pendent de rebre informació de l'administració

Plantejament

El Síndic ha tingut coneixement dels nous materials que ha editat el Consorci d'Educació de Barcelona sobre l'oferta de centres escolars de la ciutat. Respecte a aquesta qüestió, celebra l'esforç que s'està fent per donar a conèixer aquesta oferta entre les famílies. 

Dit això, i sobre el fullet "Jornada de portes obertes a les escoles de l'Eixample", ha observat que s'hi fa referència a totes les escoles públiques i concertades del districte, amb l'excepció d'un centre concertat de Ciutat Vella que, a priori, no està dins els límits d'aquest districte. Tot i que aquest centre és limítrof, també hi ha altres escoles públiques limítrofes al districte de l'Eixample que no hi apareixen. 

D'entrada, i sense conèixer-ne les causes reals, el Síndic considera que aquest tipus de mesures poden tendir a reproduir la segregació escolar de determinats centres de Ciutat Vella. 

Arran d'aquesta situació, i amb la voluntat de combatre les pràctiques que reprodueixen la segregació escolar, el Síndic decideix obrir una actuació d'ofici.

Contingut

El Síndic indica al Consorci d'Educació de Barcelona que ha sabut que en el curs 2007/2008 a la ciutat de Barcelona, per a educació infantil i primària, hi ha menys de 200 alumnes considerats amb necessitats educatives específiques (en endavant NEE) corresponents a incorporació tardana o a situació social desafavorida. Entén, però, que aquesta xifra no dimensiona adequadament l'alumnat amb aquestes característiques a la ciutat de Barcelona.

El Síndic recorda que la normativa preveu una reserva de places per a alumnat amb NEE, que ha de servir com a mesura clau per a la redistribució entre centres escolars de l'alumnat amb més dificultats d'escolarització. 

Segons la informació que consta, hi ha nombrosos centres que no van cobrir la reserva de places existents en el passat procés d'admissió, i es desconeix si van dur a terme polítiques proactives de redistribució.

Amb aquest propòsit, el Síndic demana informació sobre: la valoració que es fa del contingut del fullet esmentat més amunt; l'alumnat amb NEE escolaritzat en els centres públics i concertats de la ciutat (per cursos); les polítiques desenvolupades en el proper procés d'admissió de cara a aprofitar la reserva de places per a alumnat amb necessitats educatives específiques; i altra informació sobre el cas que es consideri rellevant per a la resolució de la queixa.

Pel que fa al contingut dels fullets informatius, i atès que es tracta d'un error, el Síndic simplement demana que s'informi els districtes sobre la necessitat que els instruments de difusió evitin proporcionar un tracte diferencial als diferents centres.

D'altra banda, en els propers dies es mantindrà una reunió amb el Síndic per reflexionar al voltant de les polítiques per combatre la segregació escolar a la ciutat. Sobre aquest assumpte, el Síndic insisteix sobre la necessitat d'aprofitar la reserva de places per a alumnat amb NEE per distribuir de forma equitativa aquests alumnes entre els centres de la ciutat.

En aquest sentit, demana que es precisi el procediment que se segueix per detectar les necessitats educatives específiques de tipus C de l'alumnat en el procés d'admissió i informar-ne.

En diverses ocasions, el Síndic ja ha expressat la conveniència d'aprofitar la reserva de places per a alumnat amb NEE com a instrument per combatre la segregació escolar.

En municipis com Mataró, Vic o Olot, per citar alguns exemples, s'ha pogut constatar que la proactivitat dels centres escolars a l'hora d'identificar l'alumnat amb necessitats educatives específiques i el compromís de les administracions educatives a l'hora de redistribuir equitativament aquest alumnat entre els centres a través del recurs de la reserva de places han permès aconseguir un equilibri més gran en la composició social dels centres. 

Tal com es manifesta, el Síndic indica que és cert que la majoria de l'alumnat nouvingut entra al sistema sense passar pel procés ordinari de preinscripció. No obstant això, també és cert que durant el procés ordinari d'admissió s'incorporen nombrosos alumnes amb NEE i que a la ciutat de Barcelona s'infrautilitza la reserva de places per a la seva distribució equitativa entre centres escolars.

La complexitat del fenomen de la segregació escolar i les dificultats per combatre'l haurien d'obligar les administracions a utilitzar tots els instruments que tenen al seu abast.

D'acord amb aquesta situació, el Síndic suggereix que s'estableixin mesures en coordinació amb els equips d'assessorament psicopedagògics, els professionals de llengua, interculturalitat i cohesió social (en endavant LIC) i els centres escolars per tal d'aprofitar la reserva de places com a instrument per a la distribució equitativa de l'alumnat amb NEE.

En resposta al suggeriment, el Consorci d'Educació de Barcelona ha tramès un informe sobre la diversitat d'estratègies que s'utilitzen per promoure l'escolarització equilibrada d'alumnat. Tot i això, el Síndic reitera la infrautilització de la reserva de places com a instrument per combatre la segregació escolar, fet que no ocorre a altres municipis.

El Síndic entén que aquesta situació pot ser més negativa si es té present que la Llei d'educació de Catalunya estableix en l'article 48 les bases per a un instrument per a l'escolarització compartida, quan preveu que: 

"1. Els centres del Servei d'Educació de Catalunya han de participar en l'adequada i equilibrada escolarització dels alumnes amb necessitats educatives específiques i s'han de comprometre a fomentar la pràctica de la inclusió pedagògica. A aquests efectes, l'Administració educativa ha d'establir territorialment la proporció màxima d'alumnes amb necessitats educatives específiques que poden ser escolaritzats en cada centre en l'accés als nivells inicials de cada etapa i, si escau, la reserva de llocs escolars que, com a mínim, cal destinar-los. Aquesta reserva es pot mantenir fins al final del període de preinscripció i matrícula, el qual no pot anar més enllà de l'inici de curs".

Quan la normativa d'admissió incorpori aquesta mesura, previsiblement l'any 2011, el Síndic demana que es precisi com serà aplicada en el cas de la ciutat de Barcelona, i com s'optimitzarà l'ús d'aquesta mesura.
 
Com a resposta, el Consorci d'Educació de Barcelona indica que està dissenyant un sistema d'indicadors que permeti conèixer per a cadascun dels centres i amb més precisió aspectes tan importants per planificar i combatre la segregació escolar com ara la composició social de l'alumnat, l'evolució de la demanda o la disponibilitat de recursos. Per tant, el Síndic demana informació sobre aquest sistema quan estigui enllestit, amb afany de conèixer aquestes pràctiques impulsades.

Dit això, també demana conèixer com el Consorci d'Educació de Barcelona té previst implantar la mesura d'establir territorialment la proporció màxima d'alumnes amb necessitats educatives específiques que poden ser escolaritzats a cada centre en l'accés als nivells inicials de cada etapa i, si escau, la reserva de llocs escolars que, com a mínim, cal destinar-los, prevista en l'article 48 de la Llei d'educació de Catalunya.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/03/2009 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/05/2009 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/05/2009 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/10/2009 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/10/2009 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/02/2010 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/03/2010 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/03/2010 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/05/2010 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/05/2010 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/10/2011 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/11/2011 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/11/2011 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/01/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/02/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/07/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/12/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
20/12/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
04/02/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
26/02/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
03/03/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/04/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/01/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/01/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/02/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/06/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 299/1997, de 25 de novembre, sobre l'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials- DOGC.2528 (28/11/1997)