Resolució
Q-01423/2015 Dificultats d'una menor tutelada per la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència per renovar el seu passaport

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Altres
Data d'inici 03/03/2015
Data de l'últim moviment 09/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

La promotora de la queixa, menor nascuda a Romania, tutelada per la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA) i acollida actualment en família aliena, exposa les dificultats amb què es troba per renovar el passaport, perquè no disposa de partida de naixement.

Malgrat que l'informe de la DGAIA addueix la dificultat d'aconseguir una partida de naixement per renovar el passaport d'aquesta menor perquè el Consolat de Romania no reconeix aquesta Direcció General com a tutor legal, el Síndic demana que s'ultimin les accions que siguin necessàries per proveir aquesta noia de tots els drets recollits a la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant.

L'article 34.2 de la Llei 4/2000, d'11 de gener, d'estrangeria, disposa que en qualsevol cas l'estranger que es presenti en dependències del Ministeri de l'Interior i acrediti que no pot ser documentat per les autoritats de cap país i que vol ser documentat per Espanya, una vegada verificada la informació pertinent i sempre que s'acreditin raons excepcionals d'índole humanitària, interès públic o compliment de compromisos adquirits per Espanya, pot obtenir, en els termes que es determinin per reglament, un document identificatiu que acrediti la seva inscripció en aquestes dependències.

A més, l'article 211 del Reglament d'estrangeria (Reial decret 557/2011, de 20 d'abril) disposa la possibilitat de demanar una cèdula d'inscripció, i a aquest efecte la persona interessada ha de presentar els documents de qualsevol classe, encara que estiguin caducats, que puguin constituir indicis o proves d'identitat, procedència i nacionalitat, perquè siguin incorporats a les comprovacions que s'estiguin portant a terme. Així mateix, ha d'acreditar que no pot ser documentat per la missió diplomàtica o oficina consular corresponent mitjançant acta notarial que permeti deixar constància del requeriment efectuat i no atès.

Aquest article també refereix que la persona interessada, igualment, ha d'aportar els documents, les declaracions o qualsevol altre mitjà de prova oportú que serveixin per acreditar la concurrència de raons excepcionals d'índole humanitària, interès públic o, si escau, el compliment de compromisos d'Espanya, que justifiquin la seva documentació per part de les autoritats espanyoles. 

A banda, l'article 212 del Reglament disposa que als estrangers que estiguin a Espanya que acreditin una necessitat excepcional de sortir del territori espanyol i no es puguin proveir de passaport propi, la Direcció General de la Policia i de la Guàrdia Civil els pot expedir un títol de viatge amb destinació als països que s'especifiquin, que prevegi el retorn a Espanya.

Per tot això, la raó de base que la DGAIA ha de poder acreditar per justificar la necessitat de la renovació de la documentació de la promotora de la queixa per a l'entrada i sortida de l'Estat espanyol és que aquesta persona és menor d'edat, i que la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant assenyala en diferents articles que els estats membres han de garantir el drets a l'educació (art. 28), a l'accés a la salut (art. 24) i a entrar o sortir de l'Estat (art. 10), drets que l'infant o adolescent ha de poder exercir plenament si disposa de la seva documentació en regla. 

En el mateix sentit s'expressa l'Observació general núm. 6 del Comitè dels Drets de l'Infant (regla 89), quan disposa que la integració en el país d'acollida ha de basar-se en un règim jurídic estable i ha d'estar regida pels drets previstos en la Convenció, que són plenament aplicables a tots els menors que viuen al país.

En aquest cas, la promotora manifesta que actualment no pot exercir tots aquests drets, atès que com que no té renovat el passaport no pot viatjar fora de l'Estat espanyol amb la seva família acollidora.

Per tant, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que la DGAIA, com a servei de protecció encarregat de vetllar per l'interès superior de tots els infants i adolescents tutelats, extremi les mesures i dugui a terme les gestions que siguin necessàries i que consideri més oportunes per tal de garantir la renovació de la documentació de la promotora de la queixa, a fi que pugui accedir plenament al seu dret d'entrar i sortir de l'Estat espanyol amb la seva família acollidora.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/03/2015 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/05/2015 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/07/2015 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
09/12/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació