La persona interessada es queixa de la presumpta discriminació dels fills únics (o dels fills amb germans no escolaritzats) en el procés d'admissió als centres de secundària, atès que els centres adscrits es consideren com a centres únics i s'aplica el criteri de prioritat de germans al centre també quan aquests estan escolaritzats a centres de primària adscrits.
Aquesta veïna del municipi de Cardedeu exposa que els alumnes sense germans (o amb germans no escolaritzats) no tenen cap possibilitat real d'accedir a un centre de proximitat, perquè famílies amb germans escolaritzats en aquests centres tenen prioritat en tots els casos. En aquest cas concret, la promotora indica que a la seva filla, que ha cursat sisè de primària, li ha estat assignada plaça a un institut situat a una distància d'uns dos quilòmetres, quan n'hi ha de molt més propers.
L'anterior Departament d'Educació fa referència a la normativa aplicable en matèria d'adscripció de centres, tant la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, com el Decret 75/2007, de 27 de març, i al fet que no hi ha un model unificat d'adscripcions, sinó que depèn dels serveis territorials d'acord amb les característiques i les especificitats dels territoris.
El Síndic indica que és conscient que la normativa atribueix un ampli marge de discrecionalitat a l'Administració educativa en l'establiment de les adscripcions entre els centres i que, en aquest sentit, en el cas que es plantejava no hi ha cap incompliment normatiu.
Això no obstant, per mitjà d'aquesta queixa i amb motiu d'altres, el Síndic ja ha assenyalat que als municipis mitjans o grans configurats com a zona única a efectes de preinscripció, en què els centres de primària es troben adscrits a tots els centres de secundària del municipi, els alumnes sense germans (o amb germans no escolaritzats) es troben amb les possibilitats d'elecció minvades respecte als alumnes amb germans escolaritzats al sistema.
Aquesta situació es produeix especialment als municipis en què hi ha desequilibris en el grau de demanda entre els centres, i determina que els alumnes sense germans que resideixen lluny de l'institut amb vacants es veuen sistemàticament obligats a desplaçar-se i no tenen opcions reals d'escolaritzar-se a l'institut més proper, com seria desitjable.
D'acord amb això, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament, juntament amb la resta d'agents educatius implicats, que estudiï a fons els avantatges i inconvenients de l'actual model d'adscripció de centres a Cardedeu i també que valori altres models alternatius.