Resolució
Q-01435/2012 Disconformitat amb l'Ajuntament de Mataró per la denegació d'una targeta gratuïta de transport a una persona que té reconegut un 71% de discapacitat

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 28/02/2012
Data de l'últim moviment 12/02/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Mataró Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'Ajuntament de Mataró per haver denegat a la seva filla l'obtenció del carnet blau, que permet utilitzar el transport públic urbà gratuïtament a les persones amb discapacitat sense activitat econòmica i amb ingressos inferiors al salari mínim interprofessional, al·legant que aquesta targeta era únicament per a les persones empadronades a Mataró.

Exposa que la seva filla té reconegut un 71% de discapacitat, la qual cosa li ha permès obtenir el dret de descompte en el servei de transports de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (TMB) i dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. La noia viu a Premià de Mar i amb freqüència s'ha de desplaçar a Mataró per assistir a l'hospital o a la consulta dels metges que l'atenen, entre altres coses, i és aquest el motiu pel qual demana la targeta de transport gratuït

També ha explicat que, atès que el requisit d'estar empadronat a Mataró no consta al lloc web en què s'informa de les condicions del carnet blau ni es demana en l'imprès normalitzat de sol·licitud, es va adreçar per escrit a l'Ajuntament per demanar informació sobre aquesta qüestió. Com a resposta, va rebre un correu electrònic del servei d'atenció a la ciutadania en el qual se li explica que ?el carnet blau és un recurs municipal per al transport urbà i, per tant, adreçat als ciutadans de Mataró?.

Contingut

Segons exposa l'Ajuntament de Mataró, el carnet blau municipal va ser creat l'any 1992 per mitjà del Programa interdepartamental carnet blau, que té per objectiu facilitar la circulació social dels ciutadans de Mataró amb dificultats de mobilitat. En aquest programa s'estableixen els criteris generals i específics per accedir a l'acreditació personal i es determina, entre d'altres, que està adreçat a persones amb grau de disminució certificat i amb ingressos inferiors al salari mínim interprofessional.

En vista d'aquests requisits, el Síndic entén que la decisió de l'Ajuntament de denegar la petició presentada per la persona interessada per no ser veïna del municipi de Mataró es correspon amb el que estableix el Programa interdepartamental carnet blau del municipi de Mataró.

Ara bé, a l'informe de l'Ajuntament es reconeix que a data d'avui el Carnet Blau no disposa d'un reglament propi. Per tant, el Síndic entén que s'ha d'establir la tarifació del carnet d'acord amb el que estableix l'article 7 del Reglament de Servei de transport col·lectiu urbà i públic de viatgers de Mataró, amb el benentès que es tracta d'una mesura de tarifació social respecte de la qual té competència l'Ajuntament.

Així doncs, per tal de garantir més seguretat jurídica a la població en general i als usuaris potencials del carnet blau en particular, el Síndic recomana a l'Ajuntament que dugui a terme les gestions que consideri necessàries per tal d'aprovar, com més aviat millor, el reglament del carnet blau. Aquest reglament hauria d'incloure, entre d'altres, tots els requisits necessaris per accedir a aquesta acreditació personal.

Finalment, l'Ajuntament assenyala que, efectivament, va comprovar que dins de l'apartat del web municipal que presenta el carnet blau i recull els requisits per accedir-hi no hi consta el requisit d'estar empadronat al municipi de Mataró, i que ja ha donat ordres perquè es corregeixi aquesta informació. Tot i això, al web encara no s'ha fet aquesta modificació, raó per la qual el Síndic suggereix al consistori que dugui a terme les gestions que consideri necessàries per garantir que la informació sobre els requisits que han de complir els beneficiaris del carnet blau municipal que hi ha penjada al lloc web en qüestió es correspongui amb el que explica a l'informe, és a dir, que es tracta d'una prestació adreçada únicament a les persones empadronades al municipi de Mataró.

Tramitació

Data Administració Tràmit

15/03/2012 Ajuntament de Mataró Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/05/2012 Ajuntament de Mataró Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/05/2012 Ajuntament de Mataró Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/06/2012 Ajuntament de Mataró Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/08/2012 Ajuntament de Mataró Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/12/2012 Ajuntament de Mataró Resolució
11/12/2012 Ajuntament de Mataró Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
31/07/2013 Ajuntament de Mataró Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
28/11/2013 Ajuntament de Mataró Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
10/02/2014 Ajuntament de Mataró Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
12/02/2014 Ajuntament de Mataró Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

AO-01471/2013