Resolució
Q-01470/2009 Denegació de l'Administració tributària local d'una sol·licitud d'exempció de l'impost de vehicles de tracció mecànica a una persona discapacitada.

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 24/03/2009
Data de l'últim moviment 05/12/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Mollet del Vallès Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

El promotor es queixa de la desestimació de l'Administració tributària de l'exempció per discapacitat en l'impost de vehicles de tracció mecànica (en endavant IVTM) a Mollet del Vallès.

Contingut

El Síndic recorda a la Diputació de Barcelona que aquest supòsit s'aplica a persones a les quals l'Institut Nacional de la Seguretat Social (en endavant INSS) reconegui la prestació d'una pensió per incapacitat permanent (en endavant IP) total, absoluta o de gran invalidesa, o als pensionistes de classes passives amb una pensió de jubilació per IP per al servei o inutilitat. Aquests últims cal que sol·licitin l'aplicació de l'exempció de l'IVTM per als vehicles matriculats a nom seu per al seu ús exclusiu establerta en l'article 93.1.e) del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, tenint en compte la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, i el Reial decret 1414/2006, d'1 de desembre, pel qual es determina la consideració de persona amb discapacitat als efectes de la Llei 51/2003.
 
La sentència del Tribunal Suprem de 28 de gener de 2008, en recurs de cassació per unificar la doctrina, va determinar que l'automaticitat de l'homologació opera únicament en l'àmbit i per a les previsions de la Llei 51/2003, i en cap cas a tots els efectes. Conclou que la sentència recorreguda no s'ajusta a dret, ja que produeix una modificació del grau de discapacitat reconegut segons els barems del Reial decret 1971/99 i ho fa amb caràcter universal per a les situacions que necessiten l'acreditació del grau.

Segons la doctrina legal establerta pel Tribunal Suprem i per l'article 3 de la Llei 51/2003, l'àmbit tributari no és una de les matèries incloses dins l'aplicació de la Llei. No obstant això, l'article cerca l'absència de discriminació de les discapacitats i l'adopció de mesures positives per compensar els desavantatges de les persones discapacitades.

Per tant, el Síndic recorda que els poders públics estan obligats a fer una política d'empara per a les persones amb discapacitat, polítiques que tenen una afectació important en el sistema fiscal i que s'han vist reflectides en la tendència en l'àmbit tributari en els darrers períodes d'estendre el ventall dels beneficis fiscals per a les persones amb discapacitat.

Així, el Síndic considera que l'aplicació aquesta exempció de l'IVTM s'ha de fer efectiva a les persones que tenen reconeguda una pensió per IP amb independència del grau de valoració de l'òrgan competent en aplicació dels barems establerts en el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de reconeixement del grau de discapacitat.

Així, les actuacions se centren en una proposta de modificació legislativa de la Llei de les hisendes locals a fi que incorpori a l'ordenament tributari local les mesures legislatives establertes en l'article 1.2 de la Llei 51/2003 i la regulació en les ordenances fiscals de cada municipi dels mitjans de prova acreditatius de la condició de discapacitat.

Quant a la proposta de modificació de la Llei d'hisendes locals, el Defensor del Poble, al seu informe de 2008, va adreçar-se a la Secretaria d'Estat d'Hisenda i Pressupostos per proposar una modificació legislativa que pugui equiparar el grau de discapacitat a les previsions de la Llei 51/2003 a efectes tributaris. 

Per això, el Síndic sol·licita al Defensor del Poble els detalls de la proposta efectuada a la Secretaria d'Estat d'Hisenda i l'estat de les actuacions que s'han dut a terme. 

Quant a la potestat tributària atribuïda a les corporacions locals, el reconeixement de les ordenances fiscals com a font material de dret en matèria tributària efectuada per la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, i la remissió que l'article 93.2 del Reial decret legislatiu 2/2004, fa que aquestes ordenances regulin els aspectes formals de l'exempció de l'IVTM per a discapacitats, tal com recull la jurisprudència del Tribunal Constitucional (Sentència 185/95, de 14 de desembre de 1995). 

Així mateix, cal fer constar les restriccions existents per desenvolupar la potestat normativa municipal tributària, especialment tenint en compte que aquesta potestat local no és originària de la Constitució espanyola, sinó que en deriva.

Així, el Síndic recomana a la Diputació de Barcelona una modificació legislativa que permeti unificar en el sistema fiscal local els criteris d'equiparació i acreditació de la condició de discapacitat; i al consistori, que inclogui en l'Ordenança fiscal reguladora de l'IVTM l'acreditació de discapacitat amb la pensió d'incapacitat reconeguda per l'INSS.

Com a resposta, l'Ajuntament de Mollet del Vallès ha comunicat que ha fet arribar el suggeriment efectuat al seu dia als Serveis Jurídics de l'Àrea de Serveis Generals i Planificació per tal que, si escau, l'incloguin en la propera aprovació d'ordenances fiscals.

Per això, en data 30 de setembre de 2010, el Síndic s'ha adreçat novament al consistori a fi que se li indiqui si finalment s'ha inclòs en l'ordenança fiscal corresponent la previsió normativa suggerida.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/07/2009 Ajuntament de Mollet del Vallès Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Mollet del Vallès Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/08/2010 Ajuntament de Mollet del Vallès Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/09/2010 Ajuntament de Mollet del Vallès Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/11/2010 Ajuntament de Mollet del Vallès Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/02/2011 Ajuntament de Mollet del Vallès Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/04/2011 Ajuntament de Mollet del Vallès Reiteració posterior a la primera
06/10/2011 Ajuntament de Mollet del Vallès Reiteració posterior a la primera
29/06/2012 Ajuntament de Mollet del Vallès Segona reiteració / No Col·laboració
18/07/2012 Ajuntament de Mollet del Vallès Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/08/2012 Ajuntament de Mollet del Vallès Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/12/2012 Ajuntament de Mollet del Vallès Suspensió d'actuacions

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)
Constitució Espanyola- BOE.311 (29/12/1978)
Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària- BOE.302 (18/12/2003)
Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de modificació parcial de les lleis dels Impostos sobre Societats, sobre la Renda dels no Residents i sobre el Patrimoni- BOE.285 (29/11/2006)
Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de minusvalidesa- BOE.22 (26/01/2000)
Reial decret 1414/2006, d'1 de desembre, pel qual es determina la consideració de persona amb discapacitat als efectes de la Llei 51/2003- BOE.300 (16/12/2006)
Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals- BOE.59 (09/03/2004)

Expedients Relacionats

Q-04368/2010
Q-03594/2010