Resolució
AO-01471/2013 Actuació d'ofici per analitzar la situació dels diferents criteris que sol·liciten els operadors integrats de l'Autoritat del Transport Metropolità perquè els usuaris puguin beneficiar-se de tarifes més econòmiques o tarifes socials

Matèries
Consum
Transports
Data d'inici 27/02/2013
Data de l'últim moviment 02/07/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Tramvia Metropolità, SA (TRAM) Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El Síndic ha obert una actuació d'ofici amb la finalitat d'analitzar, entre altres problemàtiques, la situació dels diferents criteris que sol·liciten els operadors integrats de l'Autoritat del Transport Metropolità (en endavant ATM) perquè els usuaris puguin beneficiar-se de tarifes més econòmiques o tarifes socials.

Per aquest motiu, va demanar informació a l'ATM, a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (en endavant FGC), a Transports Metropolitans de Barcelona, a TRAM i a Renfe Rodalies. En les peticions d'informació trameses als diferents operadors també es va demanar informació relativa a altres problemes detectats en les queixes que presenten els usuaris al Síndic, entre els quals destaquen els següents: procediments sancionadors i termini per satisfer la percepció, gestió de duplicats de títols de transport, tramitació i gaudi del títol de transport T-Trimestre (modalitat atur), títol de bitllet senzill ília nombrosa / família monoparental sense descompte en la Corona 1, propostes del Consell Nacional de la Joventut de Catalunya i títol d'acompanyant als discapacitats.

Contingut

Atesa la informació sol·licitada i tenint en compte que hi havia diversos operadors de
transport implicats, es va decidir mantenir una reunió amb els representants de l'Administració, als efectes de disposar de més informació i tractar els problemes concrets i possibles solucions. En aquesta reunió es van tractar els temes següents: tarifes socials, percepció mínima, gestió de duplicats, T-Trimestre (modalitat atur), títol senzill família nombrosa / família monoparental als FGC Corona 1, Consell Nacional de Joventut de Catalunya i discapacitats i acompanyants 

Els acords i compromisos adoptats per cadascun dels punts tractats en la reunió són els següents:

- En relació amb les tarifes socials, l'Administració té previst unificar els criteris dels diferents títols socials de transport, homogeneïtzació que ha de ser consensuada per tots els operadors de transport. La introducció de la T-Mobilitat comportarà descomptes atractius com més s'utilitzi el servei.

- Pel que fa a la percepció mínima, l'Administració està analitzant la viabilitat d'ampliar el termini de pagament de la percepció mínima bonificada (al 50%).

- Sobre la gestió de duplicats, es prioritza la lluita contra el frau, malgrat reconèixer que el raonament exposat pel Síndic (en el sentit que els títols de transport nominals queden
virtualment anul·lats quan són utilitzats per un tercer, el qual mai podrà acreditar ser el legítim propietari d'aquell títol de transport perquè no disposa del DNI del titular) està fonamentat. 

Això no obstant, en casos determinats es fa la gestió de duplicats. La problemàtica amb la gestió de duplicats finalitzarà en el moment en què entri en funcionament la T -Mobilitat, que facilitarà l'anul·lació del títol de transport extraviat o perdut.

- Per fer ús de la T-Trimestre atur és fonamental estar inscrit al Servei d'Ocupació de Catalunya i cercar feina de manera activa.

- En relació amb l'import bonificat del títol senzill de família nombrosa / família monoparental en la Corona 1, l'Administració sol·licitarà informació sobre per què no s'aplica el bitllet reduït en aquesta zona tarifària.

- Les propostes del Consell Nacional de Joventut de Catalunya han estat tractades directament en reunions sectorials. Altrament, pel que fa a la supressió dels bitllets de grup, l'Administració considera que és més beneficiós la utilització dels títols de transport multipersonals (T-10 i T-70/30).

- I finalment, pel que fa als títols de transport dels acompanyants de discapacitats, s'està a l'espera dels resultats del grup de treball creat a aquest efecte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/04/2013 Rodalies de Catalunya - Renfe Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/04/2013 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/04/2013 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/04/2013 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/04/2013 Tramvia Metropolità, SA (TRAM) Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/04/2013 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/04/2013 Rodalies de Catalunya - Renfe Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/04/2013 Tramvia Metropolità, SA (TRAM) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/05/2013 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/05/2013 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/06/2013 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació
28/06/2013 Rodalies de Catalunya - Renfe Resolució pendent d'acceptació
28/06/2013 Tramvia Metropolità, SA (TRAM) Resolució pendent d'acceptació
28/06/2013 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Resolució pendent d'acceptació
28/06/2013 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) Resolució pendent d'acceptació
06/08/2013 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació
14/08/2013 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
14/08/2013 Tramvia Metropolità, SA (TRAM) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
14/08/2013 Rodalies de Catalunya - Renfe Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
14/08/2013 Rodalies de Catalunya - Renfe Resposta a la resolució pendent d'acceptació
21/08/2013 Tramvia Metropolità, SA (TRAM) Resposta a la resolució pendent d'acceptació
29/08/2013 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Resposta a la resolució pendent d'acceptació
20/09/2013 Departament de Territori i Sostenibilitat Vulneració
20/09/2013 Rodalies de Catalunya - Renfe Vulneració
20/09/2013 Tramvia Metropolità, SA (TRAM) Vulneració
20/09/2013 Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) Vulneració
20/09/2013 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) Vulneració
01/07/2014 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Irregularitat
02/07/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-01435/2012