Resolució
Q-01504/2010 Manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania d'una revisió de reconeixement de la situació de dependència i de les reclamacions per no haver rebut el pagament reconegut.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 01/04/2010
Data de l'últim moviment 09/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor mostra la seva disconformitat amb la manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) d'una sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència i del dret a les prestacions i als serveis vinculats iniciat a nom de la seva mare. 

Segons informa el fill de la sol·licitant, en data 2 d'agost de 2007, van presentar al DASC una sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència. Per mitjà d'una resolució de 3 d'octubre de 2007 se li va reconèixer un grau I nivell 1 de dependència. En data 18 de gener de 2008 es va dictar la resolució del Programa individual d'atenció (en endavant PIA) de la persona interessada per la qual s'acordava una prestació econòmica vinculada a un servei per un import de 624 euros al mes. En data 25 de març de 2008 es va facilitar al DASC el número de compte per tal que es fes el pagament d'aquesta prestació. 

Davant la manca de cobrament, en data 13 de novembre de 2008, el promotor va reclamar la prestació reconeguda i els endarreriments corresponents, i va presentar una sol·licitud de revisió del grau i nivell de dependència, amb motiu de l'empitjorament de l'estat de salut de la persona interessada. 

En data 2 de febrer de 2009 el promotor va rebre un certificat d'ingressos a l'efecte de l'impost de la renda de persones físiques (IRPF), corresponent a l'exercici 2008 i emès per l'Institut Català d'Assitència i Serveis Socials (en endavant ICASS), que mai no han rebut. En data 13 de març de 2009 va tornar a reclamar la revisió de grau i nivell sol·licitada, reclamació que va repetir en data 26 de març de 2009 davant del Consorci de Benestar Social de  la Garrotxa. 

En el decurs d'aquest procediment, el 10 d'abril de 2009 la persona interessada va morir, sense que se l'equip de valoració de la dependència hagués fet la revisió de la valoració, sense haver rebut cap prestació econòmica i sense rebre resposta a les reclamacions efectuades.

Contingut

El DASC fa saber que per un error material del sistema de gestió informàtica es va generar una resolució del PIA de la persona interessada i, consegüentment, el pagament de 624 euros. Aquesta situació va fer que el servei de prestacions de l'ICASS generés una carta de deute als hereus de la persona interessada. 

En l'informe també s'indica que, pel que fa a la sol·licitud de revisió per empitjorament de la sol·licitant, són d'aplicació les Instruccions 10/2009, que reconeixen el dret de les persones hereves a percebre les quantitats que haurien correspost a la persona interessada només quan la defunció s'ha produït amb posterioritat a la resolució del PIA. 

Arran de les dades disponibles fins ara sobre aquest expedient, a banda d'extreure'n que aquest és un cas en què el problema de fons és la manca de resolució d'un procediment de reconeixement de la situació de la dependència en què la persona interessada ha mort quan es tramitava, el Síndic formula les consideracions següents:

Primer, l'error que es produeix és responsabilitat de l'Administració.

Segon, el novembre de 2008 la família de la persona interessada va presentar una sol?licitud de prestacions meritades i no percebudes i, alhora, una sol·licitud de revisió com a conseqüència de l'empitjorament del seu estat de salut. 

Tercer, el febrer de 2009 van rebre certificat d'ingressos a efectes d'IRPF, corresponent a l'exercici 2008 i emès per l'ICASS, per uns ingressos que mai no han arribat a percebre. 

Quart, el març de 2009 van presentar dues reclamacions prèvies sense rebre resposta.
 
Cinquè, l'abril de 2009 la persona dependent va morir. 

Així doncs, el síndic considera que aquest expedient s'hauria de resoldre de conformitat amb les reflexions i consideracions que aquesta institució va exposar en l'escrit de 26 de maig de 2010 i a les quals es remet.

Tot i això, per les consideracions exposades anteriorment, el Síndic entén que aquest cas exigeix que l'actual Departament de Benestar Social i Família faci un examen i una valoració més detallada de l'expedient, atès que una vegada més l'error que s'assenyala és responsabilitat de l'Administració. 

Per tant, recorda que l'Administració pública està sotmesa al principi de responsabilitat, de manera que ha d'indemnitzar els particulars quan, com a conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics -i en les condicions que marca la Llei- pateixin una lesió en els seus béns o drets.

Així mateix, recorda el deure de l'Administració pública de dictar resolució expressa sobre tots els procediments -i de fer-ho dins del termini màxim establert en cada cas-, sense que en cap cas pugui abstenir-se de resoldre amb el pretext de silenci, obscuritat o insuficiència dels preceptes legals aplicables al cas. 

Des d'aquest punt de vista, en l'informe tampoc no s'assenyala que a hores d'ara s'hagi dictat la resolució sobre el procediment de reconeixement de la situació de la dependència de la sol·licitant. 

En conseqüència, el Síndic demana al Departament de Benestar Social i Família que prengui en consideració aquestes reflexions i que adopti les mesures adients per tal que es resolgui sense més demora el procediment iniciat per la persona interessada. Igualment, suggereix que es doni resposta expressa a les reclamacions prèvies que va presentar el seu fill.

Amb aquestes consideracions, pel que fa a l'assumpte concret que es plantejava en aquesta queixa, es finalitzen les actuacions iniciades.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/04/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència- BOE.299 (15/12/2006)