Resolució
Q-01516/2009 Manca d'informació suficient d'una escola de Barcelona a un progenitor sobre l'evolució escolar del seu fill

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Altres
Data d'inici 26/03/2009
Data de l'últim moviment 18/02/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor exposa les dificultats que té per rebre informació sobre l'evolució escolar del seu fill, que actualment cursa P5 al centre d'educació infantil i primària (en endavant CEIP) Sant Joan de la Ribera.

La persona interessada exposa que va adreçar-se a l'escola i al Departament d'Educació, des del qual li van respondre que d'acord amb el que estableix el punt 37 de la resolució de 10 de juliol de 2007, per la qual s'aproven les instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres educatius públics d'educació infantil i primària i d'educació especial per al curs 2007-2008, com a pare separat no custodi, però que no ha estat privat de la pàtria potestat, té dret a rebre tota la informació relativa al desenvolupament educatiu del seu fill, i tota la que puguin rebre els altres pares del centre sobre els fills, i també té dret a accedir a la documentació que normalment genera el centre en relació amb l'educació dels alumnes i a mantenir reunions informatives amb el tutor o amb els professors del seu fill.

Evidentment, tots aquests drets estan supeditats al fet que disposi d'una sentència de separació judicial o mesures provisionals establertes per un jutge, o qualsevol requeriment judicial que pugui existir.

Contingut

A la resposta rebuda del Departament d'Educació, s'indica que la Inspecció d'Educació ha reiterat que la persona interessada ha rebut la mateixa informació que qualsevol altre pare o mare del centre, que és la que també es fa arribar a la seva exparella.

De la lectura de la informació rebuda, el Síndic no observa una resposta detallada sobre altres qüestions que va plantejar a la petició d'informe adreçada al Departament d'Educació al seu dia. En particular, no es concreta si el promotor de la queixa ha estat informat de les absències del seu fill, dels costos (tant de material escolar com de menjador), de les eleccions al Consell Escolar i del calendari d'activitats del seu fill com qualsevol altre progenitor.

De la documentació que el Departament d'Educació adjunta a la resposta, es desprèn que el centre no ha donat en cap moment un tracte discriminatori a la persona interessada i ha posat a la seva disposició la mateixa informació que rep la mare del seu fill, que és la que el centre dóna a tots els pares i mares dels seus alumnes.

El Departament d'Educació, finalment, entén que no s'ha de donar a la persona interessada un tracte diferent al que reben els altres pares i mares, i que si considera que s'estan conculcant els seus drets com a pare, hauran de ser els tribunals els qui facilitin una solució més enllà de la purament informativa quant a la formació i el desenvolupament del seu fill a l'escola.

Així, la Inspecció valora que la manca d'acord amb l'excònjuge dificulta el procés educatiu normal del fill de la persona interessada per impossibilitat de consensuar res.

El Síndic entén que es tracta d'una situació familiar difícil per la manca d'acord entre els pares de l'alumne, davant de la qual no es pot demanar al centre educatiu que sigui el responsable d'haver d'assumir el paper de mediador en el conflicte per la manca de comunicació entre les parts, i haver d'estar informant de manera exhaustiva un i altre progenitor del dia a dia de l'alumne.

Respecte a això, el Síndic ha informat el promotor d'aquesta queixa que en els seus informes al Parlament dels darrers anys deixa constància que rep un nombre considerable de queixes i consultes de familiars que estan en desacord, per diverses raons, amb la situació en què han de viure els fills i les filles que estan, directament o indirectament, al seu càrrec, durant o després d'una ruptura conflictiva de la parella. Les situacions que descriuen aquest tipus de queixes semblen augmentar i, en qualsevol cas, es comprova que no s'ofereixen les respostes adients per evitar algunes situacions que afecten els infants implicats. 

Amb molta freqüència, aquestes queixes presenten unes característiques que dificulten extremadament la intervenció del Síndic en el sentit de defensar els drets dels infants que, involuntàriament, es veuen involucrats en una ruptura familiar que els afecta majoritàriament a ells. Es tracta de situacions que emergeixen en tot tipus de contextos familiars, i per això el Síndic continua insistint que es potenciï la cultura de l'acord, que es tendeixi a facilitar els pactes entre els membres de la parella i a preservar la comunicació entre les parts.

Més enllà de la via judicial, per tal de facilitar una aproximació entre les parts en aquests casos, la Llei 1/2001, de 15 de març, de mediació familiar de Catalunya, instaura la mediació basada en el principi de voluntarietat, segons el qual les parts són tan lliures d'acollir-se a la mediació com de desistir-ne en qualsevol moment. Aquesta llei té com a objectiu regular la mediació familiar com a mesura de suport a la família i com a mètode de resolució de conflictes per evitar l'obertura de procediments judicials amb caràcter contenciós, o reduir-ne l'abast.

Ateses les difícils situacions familiars que es presenten, al Centre de Mediació Familiar de Catalunya es pot demanar informació i assessorament sobre com poder iniciar un procés de mediació amb la finalitat d'intentar cercar la comunicació entre els membres familiars implicats en interès superior del fill del promotor.

D'acord amb la informació rebuda, i tenint en compte les darreres consideracions, el Síndic tanca l'expedient. Tot i això, recorda que, ja que la potestat és compartida, tot i que la custòdia la té la mare, i amb l'objectiu d'intentar preservar al màxim el procés d'escolarització de l'alumne, de cara a les actuacions futures, el CEIP San Joan de la Ribera prengui les mesures que consideri adients per garantir al promotor, com a pare que no ha estat privat de la pàtria potestat, tot el seu dret a rebre tota la informació relativa al desenvolupament educatiu del seu fill, i tota la que puguin rebre els altres pares del centre sobre els fills. A banda del dret a accedir a la documentació que normalment genera el centre en relació amb l'educació dels alumnes, i a mantenir reunions informatives amb el tutor o amb els professors del seu fill.

Posteriorment, es torna a obrir la queixa, després d'haver rebut més escrits per part de la persona interessada, en què exposa la manca d'informació i participació en les activitats de l'associació de mares i pares d'alumnes (en endavant AMPA), a la qual no està inscrit per considerar discriminatori haver de pagar dues quotes pel fet de ser pare divorciat.

D'altra banda, el promotor de la queixa addueix que continua tenint la pàtria potestat i per aquest motiu pot triar les activitats extraescolars que fa el seu fill, així com assistir a actes, conferències, festes, i altres actes que organitzi l'AMPA.

Sobre aquest aspecte, el Síndic indica a la persona interessada que considera que l'elecció de les activitats extraescolars, en cas de pares separats, és un tema que no depèn de qui exerceixi la guarda i custòdia, sinó que en el cas de pares que no els hagi estat retirada la pàtria potestat, ha de ser una elecció dialogada i consensuada entre ambdós progenitors, els quals conserven la titularitat de la potestat vers el fill o filla en comú. 

Tanmateix, en cas que aquest acord no es produeixi, també s'entén que el Departament d'Educació no entri a valorar el criteri dels pares (que podrien oposar-se a la voluntat de l'altre, recíprocament i reiteradament), i estigui a l'espera que aquests s'adrecin a la instància judicial.

Mentrestant, fins que el jutge no determini les mesures que s'escaiguin en cada cas, el criteri que empra el Departament d'Educació és de prioritzar "provisionalment" la decisió del progenitor/a amb qui convisqui l'alumne i que tingui atribuïda la guarda i custòdia, en aquest cas la mare, fins que recaigui l'esmentada resolució judicial. 

D'aquesta manera, el Departament es manté neutral respecte d'una mesura d'índole personal o familiar, i no entra a fer valoracions, i ho deixa al sentit comú dels pares o a la determinació del jutge.

Amb tot, tenint en compte el precedent, així com altres queixes que s'han presentat davant del Síndic sobre el mateix assumpte, les quals demostren una elevada conflictivitat en certes separacions de parella, i a fi i efecte de preservar al màxim que aquests conflictes interfereixin a la vida escolar dels alumnes afectats, el Síndic torna a recordar al Departament d'Educació que cal vetllar perquè els centres educatius coneguin els criteris que han d'emprar en situacions en què hi hagi constància fefaent de desacord per tal que es requereixi a ambdós progenitors el pertinent acord documental, o el corresponent arbitratge judicial. 

De la mateixa manera, suggereix que es garanteixi que els centres coneguin les mesures que han d'adoptar per preservar el dret a la informació i participació del seguiment, del procés d'aprenentatge, i de l'evolució escolar dels fills i les filles del progenitor que no té la guarda i custòdia dels menors.

Finalment, el Síndic assenyala que la persona interessada addueix que un pare i una mare que estiguin casats o separats en bona relació només paguen una quota d'AMPA; contràriament, un pare i una mare que se separin de manera conflictiva i no hi hagi diàleg entre ambdós, han de pagar dues quotes d'AMPA.

Per això, demana saber la valoració del Departament d'Educació respecte a la duplicació de la quota de l'AMPA en cas de pares separats sense acord.

Tramitació

Data Administració Tràmit

15/04/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/06/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/07/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/10/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/11/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
04/05/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
12/11/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/12/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/05/2011 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/06/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/06/2011 Departament d'Ensenyament Resolució
13/11/2013 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
17/03/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
29/05/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
18/02/2015 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 1/2001, de 15 de març, de mediació familiar de Catalunya- DOGC.3355 (26/03/2001)