Resolució
Q-01517/2014 Queixa per la pressió fiscal que pateixen els ciutadans de Sitges

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 10/03/2014
Data de l'últim moviment 27/02/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sitges Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa, en representació de la Plataforma Ciutadana Impostos i Serveis Justos de Sitges, formada per diverses entitats i associacions de veïns, manifesta la seva disconformitat amb la pressió fiscal que pateixen aquestes entitats al municipi de Sitges, ja que considera que paguen unes quantitats molt elevades en concepte de tributs i que s'està imposant als ciutadans la càrrega de la recuperació de les finances locals per mitjà de la seva aportació econòmica en forma d'impostos.

Un dels motius concrets de queixa és que s'ha aprovat una ponència de valors que ha comportat una elevació desmesurada del valor cadastral. En conseqüència, s'ha produït un augment del 26% de la quota que els ciutadans titulars d'immobles han de pagar. Consideren que tant aquest augment com les quotes que han de satisfer vulneren els principis constitucionals, en concret els de no-confiscatorietat i de capacitat econòmica. Exposa que la previsió és que l'IBI augmenti de forma progressiva fins a l'any 2021, fet que comportarà un augment total de l'IBI de fins al 300%.

En data 17 de setembre de 2013, la Plataforma es va adreçar a l'Ajuntament de Sitges i va efectuat diverses peticions i propostes, que va acompanyar d'un document signat per tres mil set-cents deu ciutadans.

Contingut

El Síndic posa de manifest que l'article 53 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, estableix que les administracions estan obligades a dictar una resolució expressa en tots els procediments i a notificar-la siguin els que siguin la forma i el mitjà d'iniciació. 

En aquest sentit, l'obligació de donar resposta a les sol·licituds que els ciutadans i ciutadanes adrecen a l'Administració forma part del dret a una bona administració, reconegut a l'article 30 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya i regulat a l'article 22 de la Llei 26/2010, que inclou el dret a obtenir una resolució expressa i que sigui notificada dins del termini legalment establert

Així mateix, l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, estableix que el termini màxim per notificar la resolució expressa és de tres mesos a comptar des de la data en què la sol·licitud ha tingut entrada al registre de l'òrgan competent per tramitar-la.

D'acord amb això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Sitges que doni resposta expressa i motivada a l'escrit presentat a nom de la Plataforma Ciutadana Impostos i Serveis Justos de Sitges en data 17 de setembre de 2013.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/03/2014 Ajuntament de Sitges Sol·licitud d'informació a l'Administració
06/05/2014 Ajuntament de Sitges Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/05/2014 Ajuntament de Sitges Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/01/2015 Ajuntament de Sitges Resolució pendent d'acceptació
20/02/2015 Ajuntament de Sitges Resposta a la resolució pendent d'acceptació
26/02/2015 Ajuntament de Sitges Irregularitat
27/02/2015 Ajuntament de Sitges Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-01520/2014