Resolució
AO-01526/2009 Actuació d'ofici sobre els equips de valoració de la situació de dependència.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 26/03/2009
Data de l'últim moviment 23/11/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Des de la posada en funcionament del sistema per a l'autonomia i l'atenció a la dependència s'han presentat diverses queixes al Síndic relatives a la valoració de la situació de dependència en expedients sobre sol·licituds de reconeixement de la dependència i del dret als serveis vinculats de persones amb disminució de tipus psíquic.

Aquestes persones que presenten disminucions de tipus psíquic han presentat en alguns casos la seva disconformitat amb el fet que siguin equips de valoració de la dependència no especialitzats en disminucions psíquiques els que valorin les situacions d'aquestes persones, tals com fisioterapeutes.

Atès que es considera rellevant i d'abast general aquest motiu de queixa, el Síndic decideix obrir una actuació d'ofici a fi de conèixer i demanar informació al Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC), d'una banda, sobre la composició dels equips de valoració de la situació de dependència, i si es preveu una especialització en funció del tipus de disminució que calgui valorar; i de l'altra, en el cas concret de les disminucions psíquiques, si s'exigeix una formació especial a l'equip de valoració.

Contingut

El Síndic va obrir aquesta actuació d'ofici per preguntar al DASC sobre la composició dels equips de valoració de la dependència i l'exigència d'una formació específica per a l'avaluació de persones amb dependència de tipus psíquic, arran d'una inquietud manifestada per diverses persones que han presentat queixa al Síndic per la tramitació d'una sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència de tipus psíquic.

Aquestes persones sovint consideren que l'equip de valoració de la dependència no està especialment qualificat per avaluar la dependència psíquica, ja que, de vegades, els encarregats de dur a terme aquesta valoració són fisioterapeutes de formació de base i no especialistes en problemes mentals, segons exposen algunes d'aquestes persones que han presentat queixa. 

En data 2 d'abril de 2009, el Síndic va sol·licitar informació sobre la composició dels equips de valoració i la seva formació o especialització en funció del tipus disminució que calia valorar, especialment la de tipus psíquic.

En data 19 d'octubre de 2009, el DASC va comentar que l'equip bàsic de valoració consta de cinc valoradors amb formació en infermeria, teràpia ocupacional, fisioteràpia i/o altres titulacions de (mínim) grau mitjà amb suport de professionals de medicina, psicologia i treball social per revisar i avaluar la informació obtinguda durant la visita a la persona dependent, però no s'especifica el procediment, el supòsit i l'abast de la intervenció d'aquests professionals de suport. 

El DASC comenta que la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, no preveu l'especialització dels equips de valoració, però que el barem de valoració de la dependència ja conté una secció específica per a persones amb discapacitat intel·lectual, malaltia mental i trastorns cognitius. Si bé això és cert, el departament no valora ni explicita tampoc la manera com es recull i es considera aquesta especificitat a l'hora de valorar, tot i les competències que en aquesta matèria atorga la Llei, sempre d'acord amb el barem de valoració de la dependència (en endavant BVD) vigent.

Finalment, el DASC fa saber que a Catalunya els valoradors han de passar un curs de formació per estar acreditats com a tals, però no detalla la formació, la regulació i el procediment necessaris per obtenir aquesta acreditació.

En data 22 de març de 2010 el Síndic va tornar a adreçar un escrit en què va demanar informació sobre la regulació de la composició, l'adscripció, l'organització i el funcionament dels equips de valoració de la dependència, qüestió aquesta en què ja va incidir en relació amb el procés d'aplicació de la Llei 39/2006 de manera general.
 
Demanava també, en aquest escrit de 22 de març, la valoració sobre la conveniència de crear equips específics per a la valoració de determinades discapacitats o col·lectius de persones dependents.

En aquest mateix escrit, el Síndic preguntava també sobre l'adaptació a l'acord del Consell Territorial del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència (en endavant SAAD) de 25 de gener de 2010 i, en concret, les mesures previstes pel que fa a l'adaptació de la configuració dels equips de dependència existents a l'ampliació prevista incorporant equips tècnics multidisciplinars d'avaluació, assessorament i control. 

També demanava informació sobre la previsió d'implantació de mecanismes de gestió de qualitat en els processos de valoració, també segons les previsions de l'Acord del Consell Territorial del SAAD esmentat, en especial sobre la incorporació de criteris d'interpretació i aplicació de barems consensuats i l'avaluació periòdica de l'aplicació del barem, mitjançant la revalorització d'una mostra significativa entre les valoracions en un període anual.

Finalment, sol·licitava informació, d'una banda, sobre les característiques, els continguts i l'abast dels cursos de formació fets fins ara per obtenir l'acreditació de personal valorador i l'adequació als requisits i al contingut fixats a l'acord esmentat i, d'altra banda, sobre les activitats de formació contínua ofertes fins ara i la previsió de noves activitats formatives. 

En data 17 de maig de 2010, el DASC va trametre el darrer informe, en què, en referència a les qüestions plantejades, comenta simplement que s'està aplicant la normativa vigent alhora que es fa el control, el seguiment i l'avaluació de resultats i de l'activitat duta a terme pels equips. En segon lloc, reitera que no hi ha normativa que exigeixi la necessitat de crear equips específics per a la valoració de determinades discapacitats o col·lectius de persones dependents, però que "s'està treballant conjuntament amb cadascun dels col·lectius de persones dependents: discapacitat motora i pluridiscapacitat, gent gran amb dependència, discapacitat intel·lectual i dependència i trastorn mental greu".

I, finalment, pel que fa als cursos de formació i la formació continuada, el DASC no informa sobre els continguts i l'abast dels cursos de formació fets fins ara per obtenir l'acreditació de personal valorador, però sí que informa sobre cursos que es fan i posa d'exemple el que es va fer l'any 2009 sobre l'escala de valoració específica per valorar infants de zero a tres anys i sobre altres cursos de reciclatge i formació continuada en general.

En vista de la informació facilitada i un cop revisat, de nou, el contingut de l'acord en matèria d'òrgans i procediments de valoració de la situació de dependència de 25 de gener de 2010 del Consell Territorial del SAAD, el Síndic considera que l'adopció i el compliment d'aquest acord pot millorar la qualitat dels processos de valoració sense necessitat d'implementar ulteriors mesures especials, i que resoldria en gran mesura la inquietud manifestada i reflectida en aquesta actuació d'ofici sobre la tasca i el funcionament dels equips de valoració de la dependència, també en tipus de dependències que per la seva especificitat poden ser més difícils de valorar sense especialització prèvia, com són les psíquiques.

Per això, el Síndic suggereix al DASC que implementi les mesures següents: 

D'una banda, reitera la necessitat que es reguli la composició, l'adscripció, l'organització i el funcionament dels equips de valoració de la dependència en el marc de tot el procediment de desplegament de la Llei 39/2006. L'article 27.1 de la Llei és clar en aquest aspecte:

"Les comunitats autònomes determinaran els òrgans de valoració de la situació de dependència, que emetran un dictamen sobre el grau i nivell de dependència amb especificació de les atencions que la persona pugui requerir."

Sobre la necessitat d'una regulació general del procediment de desplegament de la Llei, el Síndic ja hi ha insistit en diverses ocasions, sobretot quan la gran major part de comunitats autònomes ja disposen de normes reguladores específiques en les quals s'estableixen qüestions com la composició, l'adscripció, l'organització i el funcionament dels equips de valoració de la dependència.

I d'altra banda, en aquesta regulació dels equips de valoració, i d'acord també amb les facultats que concedeix la Llei 39/2006 al Consell Territorial del SAAD, com a element de cooperació interadministrativa entre l'Estat i la comunitat autònoma clau per al desenvolupament de la Llei, suggereix també que s'implementi i s'adopti l'acord pres en el si d'aquest consell el dia 25 de gener de 2010 en matèria d'òrgans i procediments de valoració de la situació de dependència.

En concret, aquesta regulació hauria de contenir els aspectes següents:

a) Que s'ampliï la composició dels òrgans de valoració amb la incorporació d'equips tècnics d'avaluació, assessorament i control composats per un equip multiprofessional de caràcter públic que actuï aportant les especificitats de la seva professió però dins d'un enfocament d'interdisciplinarietat. 

Aquest equip tindria les funcions següents, entre altres: col·laborar, assessorar i, si escau, elaborar un dictamen-proposta de la situació; assessorar les persones valoradores en els processos i les tècniques de valoració i utilització de barem, promoure activitats formatives i ser referència tècnica de la coordinació amb altres equips que atenen les persones valorades.

(Apartat primer de l'acord del Consell Territorial del SAAD de 25 de gener de 2010)

b) Que es vetlli pels coneixements que es requereixen a les persones valoradores, exigint, entre altres, una pràctica suficient prèvia a l'exercici professional que posi en contacte el valorador amb situacions reals de valoració de dependència; una titulació prèvia preferent en medicina, psicologia, teràpia ocupacional, infermeria, fisioteràpia i treball social, i un coneixement suficient sobre les característiques funcionals dels grups de persones amb dependència, amb especial atenció a menors, discapacitats intel·lectuals, malalts mentals i gent gran amb deteriorament cognitiu. 

En cas de no tenir coneixements previs sobre condicions de salut de persones amb dependència, que s'exigeixi a les persones que vulguin formar part de l'equip de valoració de la dependència un mòdul addicional per completar la formació o un postgrau en l'àrea sanitària.

(Apartat segon de l'acord del Consell Territorial del SAAD de 25 de gener de 2010)

c) Que s'implementi com a curs de formació bàsica d'acreditació de persones valoradores de la situació de dependència el que es regula a l'annex 1 de l'acord. Entre els continguts que es recullen i preveuen per a aquest curs, hi ha l'aplicació del BVD a col·lectius específics per condicions de salut, entre els quals hi ha: les persones que han patit un dany cerebral, les que pateixen malalties neurològiques progressives, les dements, la gent gran amb pluridiscapacitats, els trastorns mentals greus... 

(Annex I de l'acord del Consell Territorial del SAAD de 25 de gener de 2010)

d) Que s'estableixi una coordinació sociosanitària tal que permeti garantir l'eficàcia i l'eficiència de les valoracions, especialment en supòsits de malaltia mental i altres patologies en què l'òrgan de valoració necessiti el recolzament de la informació d'altres especialitats per emetre un dictamen objectiu.

(Apartat tercer, segon paràgraf de l'acord del Consell Territorial del SAAD de 25 de gener de 2010)

e) Que s'implementin sistemes de gestió de qualitat en els processos de valoració que proporcionin garanties suficients que el procés de valoració es duu a terme adequadament, establint, per exemple, una avaluació periòdica de la correcta aplicació del barem mitjançant una revalorització d'una mostra significativa entre les valoracions efectuades en un període anual.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/04/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/07/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/11/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/03/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/07/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/10/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
21/09/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
23/11/2011 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència- BOE.299 (15/12/2006)