La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resolució de la Junta Arbitral de Consum de la sol·licitud d'arbitratge que va presentar el 5 de juny de 2012 amb relació a unes factures de subministrament d'aigua, després de comprovar que el preu del metre cúbic d'aigua de dos habitatges de Sitges (amb consums iguals) era diferent. També va comprovar que als habitatges sense comptador també es factura el manteniment de comptador.
El Síndic posa de manifest que l'article 49 del Reial decret 231/2008, de 15 de febrer, pel qual es regula el Sistema Arbitral de Consum, determina que ?el termini per dictar un laude és de sis mesos des de l'endemà de l'inici del procediment arbitral, i el pot prorrogar l'òrgan arbitral mitjançant una decisió motivada, llevat d'acord en contra de les parts, per un període no superior a dos mesos.?
Així mateix, d'acord amb l'article 51 de la Constitució, els poders públics han de garantir la defensa dels consumidors i usuaris, i protegir la seguretat, la salut i els interessos econòmics legítims amb procediments eficaços. Val a dir també que l'article 28 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya fa referència als drets dels consumidors i usuaris, que estan detallats en el Codi de consum de Catalunya.
D'acord amb això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que adopti les mesures adients per tal d'agilitar la tramitació d'aquest procediment i resoldre la sol·licitud presentada per la persona interessada.