Resolució
Q-01587/2010 Manca d'informació de l'Oficina Antifrau de Catalunya de la tramitació d'una denúncia per irregularitats en l'obtenció de subvencions.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 09/04/2010
Data de l'últim moviment 30/12/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Parlament de Catalunya Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor es queixa de la tramitació de l'Oficina Antifrau de Catalunya (en endavant OAC) d'una denúncia que va formular per possibles irregularitats en l'obtenció de subvencions públiques per part d'una associació cultural.

Substancialment, la queixa està relacionada amb el procediment de tramitació de la denúncia formulada. En concret, la persona interessada manifesta que va tenir coneixement de l'arxivament de les actuacions amb una comunicació succinta i de forma tardana quan l'entitat denunciada va tenir accés a la totalitat de la resolució que decideix aquest arxivament, de forma detallada i molt abans que ell, quan va fer públic el seu contingut.

Contingut

El Síndic en la sol·licitud d'informació ja va indicar que el caràcter autònom i independent de l'OAC excloïa la intervenció de la institució del Síndic de Greuges pel que feia al contingut de la decisió adoptada, però no amb relació als aspectes relacionats amb la tramitació i la informació que es facilita als denunciants. 

Un cop valorada la informació tramesa, el Síndic fa les següents consideracions relatives a la informació que es facilita als denunciants sobre les actuacions i decisions de l'OAC amb relació a les seves denúncies:

En aquest sentit, i pel que fa al cas concret de les denúncies del promotor, es constata que l'OAC li va comunicar la decisió de no iniciar actuacions d'investigació dels fets denunciats, atès el resultat de les actuacions prèvies de versemblança que es van resoldre arxivar. 

Es constata també que, posteriorment a aquella comunicació, l'OAC va traslladar la resolució d'arxivament de les actuacions prèvies de versemblança a l'associació, a petició d'aquella entitat, i després d'emetre la resolució de 26 de febrer de 2010 que motiva aquesta decisió. 

Més enllà del cas concret que va motivar aquesta actuació i pel que fa a la informació que va facilitar l'OAC a qui ha formulat una denúncia, l'Oficina indica que, malgrat que no hi ha una previsió normativa que així ho determini ni el denunciant està legitimat a participar en les actuacions que es derivin de la seva denúncia, procura comunicar a aquestes persones el sentit dels pronunciaments relacionats amb les denúncies. 

Certament, el denunciant no té reconeguda la condició de persona interessada en les actuacions que puguin derivar de la seva denúncia a l'OAC, com succeeix també, amb caràcter general, en l'àmbit del procediment administratiu sancionador, en què també regeix el principi d'iniciativa d'ofici i en què el denunciant tampoc no té reconeguda normativament la condició de persona interessada, llevat que es tracti d'un denunciant qualificat, amb interès singular en el procediment, que va més enllà de la seva condició de denunciant, i que l'habilita a participar-hi específicament com a persona interessada. 

Tanmateix, al marge d'aquests casos en què cal reconèixer en qui denuncia la condició de persona interessada, el Síndic entén que la formulació de la denúncia ha de comportar, amb caràcter general i com a contrapartida a la iniciativa del particular, l'accés a una mínima informació sobre les actuacions que es portin a terme a partir de la denúncia i amb relació als fets denunciats.

L'accés a aquesta informació no ha de comportar necessàriament la comunicació de totes les actuacions practicades ni la notificació literal de les resolucions que s'adoptin a partir dels fets denunciats, tot i que aquesta ha estat l'opció adoptada en diverses normes que regulen l'exercici de la potestat sancionadora de l'Administració, i determinen que s'ha de comunicar al denunciant la resolució que posi fi al procediment o, si escau, la resolució d'arxivament de les actuacions prèvies -aquest és el cas, per exemple, del procediment disciplinari aplicable a la funció pública de l'Administració de la Generalitat de Catalunya.

La pràctica de l'OAC de comunicar al denunciant el sentit dels seus pronunciaments s'entén que participa d'aquesta idea de reconèixer-li un estatus singular, malgrat que en aquest cas no hi hagi una previsió normativa que així ho determini que li permeti accedir a determinada informació sobre les actuacions derivades de la seva denúncia. Tot i això, el Síndic suggereix que aquesta informació al denunciant hauria d'incloure també una referència, ni que sigui succintament, als fonaments que emparen la decisió adoptada.

Al darrera d'aquest plantejament hi ha el convenciment del fet que la figura del denunciant té un vessant de col·laboració amb l'Administració en l'exercici de les seves funcions que el Síndic considera que demana el reconeixement d'una posició singular amb relació al procediment que deriva de la denúncia, diferent a la de la generalitat dels ciutadans amb relació al mateix procediment i que s'hauria de traduir, com a mínim, en la possibilitat d'obtenir informació sobre les actuacions practicades, la decisió adoptada i el seu fonament.  

El Síndic ha plantejat aquestes reflexions en altres ocasions i ara les trasllada a l'OAC per a la seva consideració en l'àmbit propi de les seves actuacions.

Tramitació

Data Administració Tràmit

15/10/2010 Oficina Antifrau de Catalunya (OAC) Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/10/2010 Oficina Antifrau de Catalunya (OAC) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/11/2010 Oficina Antifrau de Catalunya (OAC) Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/11/2010 Oficina Antifrau de Catalunya (OAC) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/01/2011 Oficina Antifrau de Catalunya (OAC) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/01/2011 Oficina Antifrau de Catalunya (OAC) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2011 Oficina Antifrau de Catalunya (OAC) No irregularitat