Un alumne, fins el curs passat escolaritzat al centre Institució la Miranda, de Sant Just Desvern, denuncia la presumpta situació d'assetjament que va patir en aquest centre i la manca d'actuació tant de l'escola com del Departament d'Educació davant les seves queixes.
La persona interessada relata que va patir humiliacions per part dels seus companys i actuacions com abaixar-li els pantalons davant de tota la classe. El noi exposa que la família va comunicar aquesta situació al centre, i que el centre els va advertir que si denunciaven la situació ell no obtindria el títol de graduat en educació secundària i que la seva germana no es podria examinar de la selectivitat.
En aquest sentit, el promotor exposa que la resposta del centre sempre va ser de culpabilitzar-lo a ell, i atribuir-li dificultats psicològiques i fins i tot algun tipus de malaltia mental. De la informació que facilita es desprèn que el noi pateix dislèxia.
Actualment, aquest alumne exposa que està escolaritzat en un altre institut on cursa primer de batxillerat amb tota normalitat.
El Departament d'Educació exposa que la Inspecció educativa va visitar el centre el passat 7 de juny, i que es va entrevistar amb la directora i amb quatre tutors de diferents cicles per valorar les actuacions que havien fet.
La informació facilitada pel centre divergeix substancialment de la que exposa l'alumne a la queixa interposada al Síndic. En aquest sentit, es fa referència únicament a problemes de sociabilitat de l'alumne en qüestió, tendència a l'aïllament i estat d'ànim molt variable els darrers cursos de primària; al fet que va tenir el suport individual d'un professor des de sisè de primària fins a tercer curs d'ESO; a l'existència "d'alguna discrepància entre alguns tutors i la mare sobre l'origen de les dificultats de l'alumne", i a un canvi de conducta a quart d'ESO, que va determinar que l'escola contactés amb la Inspecció i amb l'equip d'assessorament psicopedagògic (en endavant EAP). No s'especifica, però, en quina data del curs es van fer aquestes gestions, ni quines actuacions es va dur terme tant des de la Inspecció com des de l'EAP.
La Inspecció conclou que no hi ha evidències de maltractament físic o verbal ni d'exclusió social, i es valora positivament l'actuació del centre.
El Síndic observa que la informació facilitada pel centre difereix substancialment del contingut de la queixa del noi. Tanmateix, no consta que la Inspecció hagi escoltat el menor que presenta la queixa, ni la seva família, ni cap persona aliena al mateix centre al qual s'atribueixen els fets.
Per aquest motiu, tenint en compte el caràcter greu dels fets i el patiment que descriu el noi, el Síndic suggereix que el Departament d'Educació completi les actuacions de comprovació en aquest cas, i s'escolti el menor que presenta la queixa i també, si cal, la seva família, per tal d'obtenir una informació tan objectiva i contrastada com sigui possible per valorar l'actuació del centre.