Resolució
Q-01645/2011 Disconformitat amb l'Ajuntament de Sant Martí de Centelles per la imposició i l'ordenació d'unes contribucions especials per unes obres d'urbanització, per manca de fraccionament i penalitzacions.

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 23/03/2011
Data de l'últim moviment 03/08/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sant Martí de Centelles Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Diversos veïns d'una associació es queixen de les contribucions especials imposades per al finançament de l'obra d'un projecte d'urbanització.

Les persones interessades manifesten el seu desacord amb l'actuació de l'Ajuntament de Sant Martí de Centelles respecte a certs aspectes relatius a la imposició i l'ordenació de les contribucions especials. Concretament, exposen els motius de queixa següents:

D'una banda, les condicions de fraccionament del pagament de les liquidacions són insuficients, ja que exposen que l'Ajuntament ha establert unes condicions de fraccionament per períodes d'un o dos anys com a màxim, en funció de la renda familiar. No obstant això, dotze famílies no poden fer front al pagament de la segona i la tercera liquidació atesa la situació econòmica en què es troben. Per aquest motiu, sol·liciten el fraccionament del deute en un termini més ampli, fins a cinc anys.

I d'altra banda, no estan d'acord amb la reducció de la quota tributària que s'ha de pagar, ja que demanen que s'apliquin les penalitzacions econòmiques determinades en el plec de clàusules administratives particulars del contracte d'obres i que la suma obtinguda s'apliqui al cost de les obres, de manera que es redueixi l'import que han de satisfer els particulars.

Contingut

L'Ajuntament de Sant Martí de Centelles informa que vista la sol·licitud de fraccionament d'alguns veïns de les quotes 2 i 3 de les contribucions especials corresponents a les obres d'urbanització i per tal de complir-les va acordar, amb relació al tercer pagament i en la Junta de Govern de data 21 d'octubre de 2010, el següent:

"Primer: aprovar el fraccionament del deute en concepte de quotes d'urbanització, de la manera següent:

- Per un període d'un any, a aquells contribuents en què la renda familiar sigui superior a quatre vegades el salari mínim interprofessional i inferior a sis (entre 30.398,40 i 45.597,60 euros anuals).

- Per un període de dos anys a aquells contribuents en què la renda familiar sigui inferior a quatre vegades el salari mínim interprofessional (inferior a 30.398,40 euros anuals).

La renda familiar s'entendrà la suma de les retribucions brutes dels empadronats en un mateix habitatge que s'expliciten en les corresponents declaracions de l'IRPF de 2009."

Així doncs, davant de la sol·licitud de fraccionament d'alguns subjectes passius per la segona i la tercera quota, el consistori va acordar que no es fraccionaria el segon pagament de les contribucions especials i que hi havia la possibilitat de fraccionar la tercera quota d'acord amb les condicions exposades i amb el termini màxim de dos anys.

En vista d'aquests acords sobre el fraccionament de les quotes de contribucions especials, el Síndic formula les consideracions següents:

1. Pel que fa a la sol·licitud d'ajornament o fraccionament de pagament de les contribucions especials per part de les persones obligades d'acord amb la doctrina i amb la jurisprudència, es tracta d'una potestat reglada de l'Administració. Per tant, l'Administració únicament disposa de la possibilitat d'aplicar-ne i interpretar-ne alguns aspectes discrecionals.

2. Els deutes tributaris en període voluntari o executiu podran ajornar-se o fraccionar-se durant un termini màxim de 5 anys.

En aquest sentit, l'Administració tributària té l'obligació de concedir els fraccionaments o els ajornaments de pagaments que no perjudiquin el compliment de les obligacions tributàries dels subjectes passius, ja que la Llei general tributària estableix el dret dels obligats tributaris a que les actuacions de l'Administració tributària es portin a terme en la forma que els resulti menys onerosa. Per tant, no es poden negar aquestes peticions pel fet que els ajuntaments no tinguin capacitat econòmica suficient ni es pot determinar un termini màxim de pagament estàndard de fins a dos anys, sense entrar a valorar casuísticament la situació econòmica de cada persona obligada al pagament. 

En aquest sentit cal tenir en consideració la capacitat adquisitiva dels subjectes passius, que moltes vegades pot distar de la capacitat econòmica en què es basa l'exacció de les contribucions especials i la capacitat econòmica reflectida en les retribucions brutes obtingudes. Atesa la quantia de les quotes tributàries, que solen ser elevades per als contribuents, i la possibilitat de l'Administració de fer efectiu el pagament per via de constrenyiment, amb execució dels béns i els drets del deutor, és necessari que les administracions públiques tinguin en consideració la capacitat de les famílies per fer front als pagament extraordinaris que representen els tributs esmentats i, si escau, que estableixin mecanismes per tal que aquestes famílies en puguin assumir el pagament.

3. Els acords municipals desestimatoris de les sol·licituds de fraccionament de les persones interessades han de ser motivats. Aquest principi es fonamenta en el fet que els ciutadans han de poder conèixer quins són els motius que justifiquen la desestimació de les seves al·legacions per tal de no patir indefensió o inseguretat jurídica. Per tant, tant l'acord de la Junta de Govern de data 21 d'octubre de 2010 com les resolucions que s'emetin en resposta a les sol·licituds de fraccionament de les persones interessades han d'estar degudament motivades.

4. Això no significa que en aquest cas l'Ajuntament hagi de suportar els costos del cobrament fraccionat, sinó que els obligats tributaris, d'una banda, hauran de garantir degudament el pagament dels deutes fraccionats; i de l'altra, hauran de satisfer els interessos corresponents fins al seu ingrés.

Per tant, el Síndic suggereix al consistori que revisi les resolucions municipals que desestimen les peticions de fraccionament de la segona quota de les contribucions especials a fi de concedir el fraccionament sol·licitat d'acord amb la Llei general tributària i el reglament general de recaptació.

Així mateix, suggereix que estudiï de manera concreta i individualitzada cada sol·licitud de fraccionament i que atorgui un termini de fraccionament d'acord amb la capacitat econòmica específica de cada subjecte passiu que li permeti fer front al pagament de les liquidacions tributàries.

L'Ajuntament ha acceptat els suggeriments del Síndic, per`la qual cosa aquesta institució dóna per tancades les seves actuacions.

Tramitació

Data Administració Tràmit

30/03/2011 Ajuntament de Sant Martí de Centelles Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/06/2011 Ajuntament de Sant Martí de Centelles Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/06/2011 Ajuntament de Sant Martí de Centelles Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/08/2011 Ajuntament de Sant Martí de Centelles Resolució

Expedients Relacionats

Q-04564/2010
Q-01643/2011
Q-01644/2011
Q-01646/2011
Q-01647/2011
Q-01648/2011